A

amandatuffe

Kan någon nån bra dressyrövning som leder till stadigform och samlad galopp?
På mina träningar blir det lätt så att det blir som en sorts "dragkamp" mellan hästen och mig..:confused::angel:

Sv: Övning

Fattingar (gärna från skritt) och så bara några få galoppsprång innan avbrott till trav eller avsaktnign till skritt, det är dels en effektiv styrketräning som behövs för att hästen ska orka samla sig, och dels lär det den ivirgaste häst att vänta.

Att rida olika galopp och inte bara se det som EN gångart. T.ex.
*att länga steglängden på långsidorna – viktigt att inte tappa stödet i tygeln! Håll emot men driv!
*Om det blir för svårt att få hästen tillbaka till kort galopp på kortsidan kan du istället rida på en större volt och räkna galoppsprång, 6 stora 6 korta tills hästen lyssnar på en gång när du ber om förändring.
*att göra så små volter du bara kan – driv och runda med innerskänkel och krama, lätta, krama, lätta på tygeln. Tänk på att hästen känner en fluga på rumpan, den känner din skänkel och kräv att den skall lyssna! :devil:
*som nån annan skrev, mycket övergångar även om det är jobbigt. Trav – galopp – skritt – galopp så att hästen inte vet vad som händer härnäst
*ställa utåt i en volt för att sen ställa inåt

Lycka till med galopparbetet! :)

Tack så väldigt mycket för tipsen! :D
Fortsätt skriv mer tips!! man kan aldrig få för många:idea:

Övergångar! Skritt-halt-skritt-halt-rygga ett par steg-trav och så vidare. Även fattningar från skritt eller halt (eller direkt ur ryggning) brukar fungera bra för att få min häst att bära sig bättre. Och som Tulip sa, galoppera bara några språng - det gör även att hästen orkar hålla sig samlad och inte "springer iväg" i galoppen. Fungerar bra för mig och min häst. Lycka till!

Min tränare har varit till stor hjälp och utvecklat både mig och hästen något enormt.. Har nyligen bytt tränare, har utvecklats ännu mer. Jag tror att det kan vara bra och byta tränare ibland för att lära sig mer, men dock inte för ofta. :)
Tack för alla tips, nu har jag en ponny som bär sig själv går i rätt form ända från början, en härlig känsla! :D

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
550
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur