Övning: träna övergångar

Linnea_1987

Trådstartare
Är det någon som har något bra tips på en kul övning där man kan träna övergångar och avbrott?

Hur gör ni? :)

Sv: Övning: träna övergångar

Det gör jag lite hursomhelst, under hela passet:D En sak som jag gör ganska ofta, direkt efter framskrittningen är att jag joggar fram honom på långsidor och skritt på kortsidan+ volt och sen trav på långsidan igen.
Men sen gör jag tempoväxlingar och tränar lite övergångar under hela passen, även när jag hoppar.
Då pollen gärna glömmer bort att jag existerar och bara kör sitt rejs om han inte får tillräckligt att tänka på:)
Kan väl inte riktigt beskriva vilka övningar jag gör, jag gör det som känns bäst för stunden;)

Serpentinbågar med övergångar över medellinjen brukar jag köra på. Det går ju att variera hur mycket som helst och eftersom man gör bågar så har man en uppgift att jobba med mellan övergångarna också. Även bågarna går att variera en hel del.

Åttvolter med övergångar på kortsidorna och medellinjen är också bra att jobba med. Man kan variera gångarter, halt och sidvärtsrörelser om hästen kan det.

Vill man rida rakt fram kan man bestämma sig för att göra övergångar vid var annan, tredje eller fjärde bokstav. Välja ut ett par punkter helt enkelt och göra något nytt vid varje.

Håller med om att serpentinbågar är helt suveräna att använda att göra övergångar i:).

Med min tant som gärna blir lite vinglig och far lite hit och dit med mig gör jag massor av övergångar och halter på rakt spår. Antingen genom "portar" av bommar som ligger paralellt så att man får hjälp med rakheten, eller mellan portar av koner för att lära sig att göra halt på en exakt bestämd punkt.

Tack för tipsen! Det är alltid kul att få lite nya idéer till dom vanliga övningarna! =)

En övning som jag gillar och som även får hästen att lyssna, spåra och jobba lösgjort är att lägga en volt vid varje bokstav, 6-10 meters, börja i skritt och rid ett par varv längs fyrkanten med dessa volter, byt varv, därefter gör du övningen i trav. Hästen ska följa dig, inte springa ifrån eller gå bakom, inte skjuta ut bogen och spåra bak, de blir väldigt eftergivna och söker sig framåt nedåt.
Numera gör jag den övningen med övergångar mellan volterna. Antingen varannan i trav, varannan i skritt, eller trav emellan, skritt på volten.

Travöppna längs ena långsidan följt av galoppfattning före hörnet och in på en volt i hörnet, 10-15m, avbrott till trav på kortsidan, ny galopp före hörnet, galopp på volt i hörnet, avbrott travöppna längs långsidan etc är också en jättebra övning!

Ännu en variant är att göra övergångar i skänkelvikning/öppna/sluta. Kan göras hur jäkla svårt som helst. Jag gillar att värma upp genom att växla skritt-trav i en svag öppna längs med spåret.

När jag rider ut så rider jag mycket övergångar.. Har en islandshäst, så det finns ju även extra gångarter där.!

Brukar även träna halt-rygga-tölt-halt-rygga-tölt. Det får dem att sätta under bakbenen. Kan göras med trav eller galopp istället för tölt.

För att träna galoppövergångar så brukar jag vara på fyrkanten, galoppera på långsidan, trav på kortsidan, fatta ny galopp precis i kurvan innan långsidan.

Att rida övergångar på volt är väldigt bra! är faktiskt inte helt lätt att gå på en volt som är exakt lika stor åt alla håll.. Ställ en kon i mittten och rid runt den, med exakt samma avstånd runt hela, svårare än vad man tror, fzktiskt! och sen börja göra övergångar i volten, ..

Liknande trådar

Dressyr Bästa övningarna för galopp-skritt övergångar? Vi får inte riktigt till dem...
Svar
9
· Visningar
1 282
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hitta känslan, timingen och lydigheten i övergångarna mellan galopp och trav. I C-tränare Helena Rejes ridövning händer mycket, men det...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att placera ut bommar enligt skisserna nedan får du flera lösgörande övningar i en. Det gör att du kan låta bommarna ligga kvar i...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
675
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka