Övning igngsättning

Z

Zara91

Jag rider en Pollehäst som nu är under igång sättning är även dräktig :banana: Men jag rider henne varannan dag ungefär och börjar få slut på ideér på övingar. Än så länge rids hon ungefär såhär länge: 15min skritt, 5min trav, 5 min skritt, 5-7 min trav och galopp och så slutligen efter en liten paus 5-7min galopp och trav innan jag skrittar av henne. Hon är väldigt stark och blir rädd för allt :smirk: och hon blir lätt väldigt väldigt pigg speciellt efter galoppen ;) Någon som vill komma med övningsförslag? :idea:? Vore jätte taksamt så vi slipper göra nästan samma sak hela tiden :P (Bild på sötnosen kommer) :)

Sv: Övning igngsättning

rider då på vägen eller på volt?
Variera det så inte hästen tröttnar (störst chans för det är väl om du rider på volt)
Hur länge har hon varit igång?
Gör mycket övergångar, halvhalter osv som stärker henne.
Du behöver inte vara rädd för att ta ut henne iom dräktigheten, de tål rätt mkt. Vissa travston tävlar dräktiga på travet tex.

rider då på vägen eller på volt?
Variera det så inte hästen tröttnar (störst chans för det är väl om du rider på volt)
Hur länge har hon varit igång?
Gör mycket övergångar, halvhalter osv som stärker henne.
Du behöver inte vara rädd för att ta ut henne iom dräktigheten, de tål rätt mkt. Vissa travston tävlar dräktiga på travet tex.

Jag rider på ridbana för på vägen går inte då blir hon jätte uppskärrad av hormonerna, skrittar dock fram på en äng där hagarna ligger.
Hon får inte ridas på sån liten volt därför rider jag ganska sällan på volt mest när hon blir alldelles för pigg. Andledningen till volt att hon blir lätt halt på för liten volt.
Hon har varit igång med trav kanske 1 mnad vet inte exakt och galopp kanske 2 veckor.
Ja har börja försökt med lite halvhalter spec. när hon blir väligt springig efter galoppen.
Saken är den att om jag tar ut henne nu på en skritt tur typ på en väg så blir hon rädd för ALLT, bockar och allt sånnt och då hänger ut tungarn och försöker sticka hem... :crazy:

jag menade ridbana när jag skrev volt :) my bad
Har du tussar i öronen?
Har du möjlighet att rida ut med någon annan? så hon inte behöver gå först och inse att allt inte alls ska hoppa upp och bita henne i näsan!
Men om hon lätt blir halt när du rider på liten volt, borde hon ju även bli halt när du galopperar?
Men framför allt, börja inte galoppera innan du kan rida henne i de långsammare gångarterna.
Använd bomull i öronen.

jag menade ridbana när jag skrev volt :) my bad
Har du tussar i öronen?
Har du möjlighet att rida ut med någon annan? så hon inte behöver gå först och inse att allt inte alls ska hoppa upp och bita henne i näsan!
Men om hon lätt blir halt när du rider på liten volt, borde hon ju även bli halt när du galopperar?
Men framför allt, börja inte galoppera innan du kan rida henne i de långsammare gångarterna.
Använd bomull i öronen.

Jaha okej haha. Ja fast det finns nån men deras hästar är ju redan i full kondition men ska kolla om dom vill ta det lungt nån gång bara och rida ut med mig och pollen. Ja jag ska kolla om dte går att sätta tussar i öronen tyckte dte var en väldigt smart ide :)
Det är så att hon har fått nått i lederna (minns inte vad dte heter) Och då blir hon lätt halt på LITEN volt svarade veterinären när hästen var dit. Hon är väldigt stark och hänger ut tungan väldigt ofta och är ganska mycket frammåttung så dte är ingen lätt häst att rida. Jag kan rida henne i dom långsammare gångarterna det är när jag har galopperat som hon blir extra pigg i traven.
Men nån frslag på öving mera än halvalter?:)

prova tungfelsbett.
Rida på åttor borde nog vara bra på henne, ooch övergångar, övergångar övergångar! galopp - trav, galopp - skritt osv. Gör du så ett par gånger så vet hon inte om hon ska stanna eller om hon kan rusa på. Be någon från stallet ligga framför er, och och hon rusar iväg efter galoppen, styr in i ekipaget framför - då stannar hon nog!
Se till så att inte d är i kraftig obalans när ni saktar av. Ligger sadeln bra på henne? vad har du för bett?
Vad är hon för ras? är hon ett varmblod kan du be någon sätta tungband på henne hon lär ju vara van, då kan inte juxa med tungan.
Fundera på hackamore, många heta hästar blir som förbytta när de får på ett sånt..

prova tungfelsbett.
Rida på åttor borde nog vara bra på henne, ooch övergångar, övergångar övergångar! galopp - trav, galopp - skritt osv. Gör du så ett par gånger så vet hon inte om hon ska stanna eller om hon kan rusa på. Be någon från stallet ligga framför er, och och hon rusar iväg efter galoppen, styr in i ekipaget framför - då stannar hon nog!
Se till så att inte d är i kraftig obalans när ni saktar av. Ligger sadeln bra på henne? vad har du för bett?
Vad är hon för ras? är hon ett varmblod kan du be någon sätta tungband på henne hon lär ju vara van, då kan inte juxa med tungan.
Fundera på hackamore, många heta hästar blir som förbytta när de får på ett sånt..

Tack för tipset ska prova det :) Ska även kolla om det är nån i stallet där som vill ställa upp på det :P
ja sadel ligger jätte bra på henne. Det är en ganska ny sadel som har varit iväg skickad på omstoppning bara för att passa henne perfekt. Har ett vanligt tredelat bett. Ska kolla och nog testa en dag med hackamore. Hon är ett Svenskt halvblod med lite holsteinare i sig men dte står Svenskt halvblod i papperna. Nått annat sätt att kunna fixa det med tungan eftersom hon blir väldig tung när hon gör det och väldigt väldigt stark :crazy:

det är bra att du försöker hitta hjälp!
Pessoa? annat bett med hävstång? fast det hjälper nog inte i längden... halsförlängare?

det är bra att du försöker hitta hjälp!
Pessoa? annat bett med hävstång? fast det hjälper nog inte i längden... halsförlängare?

Nej jag tror inte heller att dte kanske kommer funka i längden.
Vad är halsförlängare?:crazy:

men, jag har nog missuppfattat, hon måste ju lägga tungan över bettat, annars blir hon ju inte så stark, du skriver att hon hänger tungan utanför, har du kollat så att hon inte lägger den över? det finns både tungfelsbricka och tungfelsbett, brickan är inte alls dyr.
Fast jag tror ändå på hacket! :)

men, jag har nog missuppfattat, hon måste ju lägga tungan över bettat, annars blir hon ju inte så stark, du skriver att hon hänger tungan utanför, har du kollat så att hon inte lägger den över? det finns både tungfelsbricka och tungfelsbett, brickan är inte alls dyr.
Fast jag tror ändå på hacket! :)

Ja hon kanske lägger dne över har inte kollat men ser när jag rider och dom andra ser det oxå att typ hela tungan hänger utanför på sidan :P

det har jag sett förut, och även ridit häst som gjort hela tiden, men de har inte vart de minsta svårstyrda eller starka/stuckit. Prova att byt bett, det kan göra mer än man tror :)

det har jag sett förut, och även ridit häst som gjort hela tiden, men de har inte vart de minsta svårstyrda eller starka/stuckit. Prova att byt bett, det kan göra mer än man tror :)

Jaha okej har hört ganska många faktiskt där hästarna göra samma sak som pollen jag rider :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 281
Senast: Boj
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet