övning - bom efter hinder

B

BeastieBabe

har tänkt lite på det här senaste dygnet.. om ni hade en häst som var hetsig på hinder, inte hade riktig kontroll på sina ben osv.. skulle ni då lägga ut en bom ett språng efter hindret som "träning" så att hästen lär sig att se sig för?

vad tycker ni om metoden, finns det skaderisk?

ska tillägga lite smått att en häst i närheten trampade på en bom efter hinder, hästen hade broddar som fastnade(tror jag) och kotan knäcktes..
har alltid tidigare haft oro för bommar efter hinder men nu känns det ännu värre.

Sv: övning - bom efter hinder

Det är inget fel med den övningen men bommen måste alltid vara upphöjd om den kommer efter ett hinder.
I ditt fall om hästen är "hetsig" så skulle jag hellre hoppa studs på en volt och även låga serier så att hästen inte kan rusa iväg på samma sätt som efter ett enkelhinder.

finns det någon lag på att den måste vara upphöjd? det finns ganska många exampel på där man lägger ut en markbom mellan hinder för att hästen inte ska dra iväg emellan..

Nä ingen lag ;) men det är att rekomendera!

Jag tycker att det är en obehaglig övning, just med bommar bakom hindren.
Själv skull ejag helre föredra att hoppa studs eller serier (där kan en bom emellan hinder om det är två galoppsprång vara ok).

Allt enligt min mening.
Risken att hästen snubblar efter hindret om man har en bom där verkar vara ganska stor tycker jag. Speciellt om hästen inte har riktigt koll på sina ben.

summerar ihop till att man inte bör ha markbom efter hinder om hästen inte har koll på benen.. =/ tack för svaren..

Jag använder själv den övningen om jag rider en häst som släpper fokus helt efter ett hinder.
Vi utsätter hästarna för skaderisker hela tiden, och ju mer man utsätter dem för det, desto mindre tycks dom göra illa sig.

Jag tycker det verkar vara en vettig övning. Det kan vara ett pedagogiskt grepp att låta hästen lära sig själv av sina misstag i stället för att ryttaren ska tillrättavisa hästen (genom att dra i munnen).

de e ju en skado risk.det beror ju på hur hetsig hästen är.jag skulle inte göra de om jag hade en sån hetsig häst som mdet låter att du har

Nu har jag haft 3 oliak typer av hästar, och för alla har bom före och efter hindret varit toppen. Första ponnyn kröp gärna för nära, med bom framför var han tvungen att taxera in lagom. bommen efter var inga problem.
Ponny nr två var väldigt långgalopperad och blev lätt flac, med bom före och efter jobbade vi med att han skulle få ett runt och fint språng med högsta punkten på rätt ställe.
Hästen är hetsig och stark, och med honom är det jättebra för han lär sig att man inte kan rusa iväg efter hindrena. Första gångerna snubblade han kanske lite men han får lära sig själv, dom gör ofta det, iaf om dom har något innanför pannbenet.. Att jag bara sitter och drar hjälper inte då han är så mycket starkare och bara blir ännu hetare av motstånd, det är bättre att han lär sig backa ifrån själv, och med det ocå ha tid att lyssna på mig.

Jag ogillar att ha bom efter hinder, med tanke på snubbelfaran.

Jag brukar träna halter före och efter hinder, halt trava emot hindret 2 galoppsprång avbryta till trav sedan halt, galopp emot bryta av till trav hoppa hindret trav - halt osv. Allt på rakt spår. :smirk:

Sedan att rida på studs på volt är också ett suveränt tips!! :bow:

/M

men tänk inte bom efter hindret utan se det hela som en (studs)serie med olika höga språng. kan funka jättebra för att få hästarna att se sig för och bli uppmärksamma. men träna inte m bom efter om det är stora hinder, för då ökar ju risken att ngt händer....

jag har en ponny som blir väldigt stark och het.. studsserier hoppar han i sömnen och kominationer också.. det blir alltid fullrulle efteråt iaf..=S
tänka att du kanske hade förslag på lätta övningar man kan göra? han lyssnar väldigt bra å är vaken men de är det där när han blir alldeles för glad som är lite jobbigt. problemet är väl att han tar vilka hinder somn hälst med lätthet det finns inga problem, vilken vinkel som hälst, vilken fart som hälst. osv. funderade nu på det där med en om efter.. hur långt efter ska man lägga bommen eller det lilla upphöjda hindret?

rid volter efter hindrena så kan han inte sticka i trehundra knutar, eller ha en travserie el liknande efter (självklart med utrymme för att sakta av först), så måste du ta tillbaka honom.....

Sätt ett hjälphinder eller bom framför hindret också, så är det mindre risk att hästen klantar sig och trampar på bommen, utan kommer rätt.
Bom efter hindret funkar faktiskt mycket bra för att lugna ner hästar som gärna brassar iväg efter hindrena.

jag anväder mig av bom efter hinder på mitt fullblod som har väldigt bråttom iband, andvänder äver bommar på marken i serier där han oftast länger iväg annars, fungerar utmärkt, tycker det är bättre att han får tänka själv än att hänga honom i munnen, och det har fungerat, tar bort bommarna och han lyssnar mycket bättre eftersom han blivit mer uppmärksam.
/T

På träning hade vi en bom före, sen en oxer och tre bommar med olika avstånd (studsavstånd ungefär), en oxer till och sen en bom efter.
Tränarens motivering var att för ovana hästar kan det vara en bra övning för att de ska lära sig att hoppa av på rätt ställe och hitta en bra rytm mellan och efter hinder.
Min sköthäst är VÄLDIGT klumpig, men vi rörde inte en enda bom ! Det finns ytterligare 3 olika hästar som alla har olika problem i hoppningen, men det gick bra för dem också.
Då hoppar vi iofs kanske ca 80cm, på högre höjder kan jag tänka mig att skaderisken är större?

detta brukar ju generellt funka på heta hästar, speciellt om man hoppar på volt oxå.
Men min madam funkar det inte på, =) het liten sak.
Men prova du.

Liknande trådar

Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 263
Senast: tess91a
·
Hoppning Är någon som har tips på vilket bett jag skulle kunna testa på mitt fullblod. Har senaste tiden hoppat på nova bett och det funkar...
Svar
12
· Visningar
2 188
Senast: Nickelodion
·
Hoppning Min vallack, har jag haft sedan slutet av oktober. Han är VÄRLDENS SNÄLLASTE, han älskar att arbeta och är så positiv när man rider ut...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Heulwen
·
E
Träning Rider en häst som är imp. Irland, 8år. Då dess ägare finns här (jag är fodervärd) vill jag inte nämna några namn men vi kan _kalla_ den...
Svar
1
· Visningar
1 555
Senast: Ellicious
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve