Övnigar som stärker vänster sida

shampiz

Trådstartare
Jag har en häst som har lite problem att fatta vänster galopp och att hålla den. Anledningen beror på att han är lite svagare i vänster sida.
Någon som har bra tips på övningar som stärker vänster sida (inga galoppövningar till att börja med), utan vi behöver tipps på bra (trav) övningar som stärker vänster sida innan vi går över i galopp.

Allt jag undrade över var om NÅGON hade några bra övningar som man göra på ridbanan för att stärka vänster sida. Alla andra "analyser" och sånt som eventuellt kan vara fel var ju inte det jag frågade om utan den biten fixar jag själv.

Väldigt svårt att ge råd på ett forum när man inte kan se hästen. Vissa muskler behöver förmodligen stretchas ut och andra behöver stärkas. Bästa hjälpen får man av duktiga människor som kan se hästen liv

Väldigt svårt att ge råd på ett forum när man inte kan se hästen. Vissa muskler behöver förmodligen stretchas ut och andra behöver stärkas. Bästa hjälpen får man av duktiga människor som kan se hästen liv

Jag är bara ute efter ÖVNINGAR som man kan göra på ridbanan för att förstärka hästens vänstra sidor. Inte alls att man ska analysera hästen på nåt sätt.
Som tex OM MAN VILL STÄRKA UPP LITE MUSKLER PÅ BAKDELEN, så är klättring bra, eller rida över cavalettibommar, eller att göra halter från skritt och trav. Typ endast lite tips av övningar. Men om nu det inte finns såna tips så tackar jag för mig och det behövs inga mer råd eller analyser av hästen.

Jag är bara ute efter ÖVNINGAR som man kan göra på ridbanan för att förstärka hästens vänstra sidor. Inte alls att man ska analysera hästen på nåt sätt.
Som tex OM MAN VILL STÄRKA UPP LITE MUSKLER PÅ BAKDELEN, så är klättring bra, eller rida över cavalettibommar, eller att göra halter från skritt och trav. Typ endast lite tips av övningar. Men om nu det inte finns såna tips så tackar jag för mig och det behövs inga mer råd eller analyser av hästen.

Lösgörande dressyrarbete. Åt båda håll förslagsvis.

Det låter som att man skulle behöva jobba med rakriktningen, då blir ju hästen mer liksidig. Det mesta arbetet på en ridbana främjar ju rakriktningen, så typ böjda spår, skänkelvikning, öppna... Är hästen så oliksidig att den bara kan ta den ena galoppen av den anledningen, så borde det märkas så snart du tar tyglarna. Det är inte så att det är en häst som tidigare gått löp (trav eller galopp)? I så fall kan det ju vara gammal vana också, hästen har från början lärt sig att gå mest i ena varvet när det ska gå fort.

Allt jag undrade över var om NÅGON hade några bra övningar som man göra på ridbanan för att stärka vänster sida. Alla andra "analyser" och sånt som eventuellt kan vara fel var ju inte det jag frågade om utan den biten fixar jag själv.

Skälet till att jag frågade är att om hästen har svårt att hålla vänster galopp kan det ju lika gärna vara höger bak som inte är tillräckligt stark.
Alltså kan man fundera över hur det kommer sig att du vill stärka vänstersidan för att förbättra vänstergaloppen.

Förutsatt att den nu är fysiskt frisk och inte har låsningar eller liknande så hade jag satsat på mkt lösgörande arbete och rakriktning. Dvs noga med inramningen på böjt spår, serpentiner, volter, åttvolt osv. Sedan jobbat sidvärts i form av skänkelvikningar, svaga skolor och att flytta för innerskänkeln på volt men noggrann koll på yttersidan.
En favoritövning jag ofta rider är hundbenet - på fyrkantspåret rider man i form av ett klassiskt Pluto-hundben dvs på långsidornarider man en mkt svag serpentinbåge över hela långsidan (börja med att den ska gå in till kvartslinjen när du passerar E resp B men större ska den inte vara, snarare kan du minska den för att så småningom mest ha den i tanken och endast ha hästen ställd och böjd utåt istället, hur mkt beroende på bågens form) , sedan ut i hörnet, på kortsidan en serpentinbåge (inte lika stor som långsidan för det får man inte plats med). Så på lång- och kortsida - hästen ställd/böjd utåt, i hörnen ställd och böjd inåt, med mjuka övergångar däremellan. Ett mkt bra sätt att få koll på inramningen.
Om hästen fattar vänster galopp men inte orkar hålla den, är ett bra sätt att rida fattningar, ett par spång och sedan bryta av.

Jag har träffat på få hästar som inte sitter fast med låsningar osv, som inte går i ena galoppen alls. Det handlar oftast om lösgjordheten och hur bra den är på hjälperna. Om man får till det bättre där, brukar den även kunna ridas hjälpligt i båda varv.

Är hästen likadan med alla ryttare?

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama