Övingar, tack för Svar snabbt

S

Samantha99

Hej
Jag ska börja ge lektioner för en tjej som heter Frida. Hon ska få rida min d-ponny (jag vet att detta är alldeles för stort för henne, men har inget annat alternativ) och hon är endast 5 år gammal. Hon red för första gången för mig i Torsdags.
Hon tyckte det var riktigt kul, och det blev mest halt/skritt och sväng-övningar.

Jag undrar om ni kunde ge mig några bra råd om bra övningar som man kan ge en 5 årig riktig glad tjej?

Tack för alla svar!

Sv: Övingar, tack för Svar snabbt

Du kanske kan bygga upp någon form av "bana" bestående av lite slalom (koner), kanske nån enkelbom, lite andra svängövningar, och sånt? :)

Du kanske kan bygga upp någon form av "bana" bestående av lite slalom (koner), kanske nån enkelbom, lite andra svängövningar, och sånt? :)

:idea: ja de var ju en jättebra ide, något tips på någon sådan bana?
Tack för svar

Balansövningar och lekar! Longera så kan hon helt koncentrera sig på sig själv och hästen. Låt henne sjunga en sång när hon rider, räkna travsteg och sedan bryta av när hon travat överrenskomna steg, klappa händer framför och bakom, klappa hästen så långt hon når...

Kanske longera ponnyn med henne på och göra olika former av balansövningar? Ex. "plocka äpplen", nudda tårna etc.

Balansövningar och lekar! Longera så kan hon helt koncentrera sig på sig själv och hästen. Låt henne sjunga en sång när hon rider, räkna travsteg och sedan bryta av när hon travat överrenskomna steg, klappa händer framför och bakom, klappa hästen så långt hon når...

jättebra förslag - ska prova dom med henne imorgon...!

fler förslag på kanske lite roliga lekar med häst?

En grej sedan när hon kommit lite längre kan vara att testa att blunda till häst. (Medan du då leder självfallet.) I skritt och om hon är tillräckligt säker i trav. Det är svårare än vad man tror!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 723
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama