Övingar för balans m.m.

Solvira

Trådstartare
Nu när det är så hårt i marken är det ju perfekt att leka med balansövningar istället.

Så då tänkte jag starta en tråd där ni får tipsa om era bästa övningar. :)

Sv: Övingar för balans m.m.

Saxa, det är jättekul! Men man måste ha en snäll häst!

Man gör en bensammanslagning bakåt, men istället för att slå ihop fötterna, så fortsätter man och gör benen som en sax :crazy: (krångligt att förklara) och så att man kommer bakochfram!!

Det är kul att åka rushelkana ner för rumpan på hästen också :) !

Hårt i backen? :confused:
Jag föredrar att göra balansövningar när det är MJUKT i backen.
Man slår sig inte lika illa då. :angel:

Övningar:
- blunda i skritt och trav, utan stigbyglar och lååånga/utan tyglar.
- fältsists i trav och med "galopplängd" på stiglädren.
- hoppa utan tyglar och stigbyglar, armarna rätt ut.

Rida min häst som hoppar och skvätter och kastar sig lite hit och dit. :D

Nej allvarligt, jag tycker barbacka är den absolut bästa balansövningen.

/Jane

Prova att skritta med armarna rätt ut, för att sedan göra stora cirklar bakåt ( börja ovan huvudet och gå bak bakom kroppen och sedan ner förbi höft och upp framåt ). Gör detta barbacka så är det extra effektfullt!

Rid med fötterna under rumpan i sadeln. Vi ryttare tenderar att bli stel i höftböjarna. Effekttivt emot det!!!

Rid lätt i skritt... :-)

En annan sak som man verkligen kan göra när det är halt och hårt ute är att lägga ett grimskaft runt halsen på hästen och styra den mha det. Mycket bra lydighetsövning om inte annat!!!

rid lätt och stå 2 sitt 2 utan stigbyglar. Kan säga att det är en väldigt nyttig övning

Jorden runt, barbackaridning, slänga upp benen över halsen/över rumpan.....

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits