Övervintra växter

sthu

Trådstartare
Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter!

Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill övervintra. Men i år har jag ingen plats inomhus, och ärligt talat mår de inte så bra av att stå inne.
Just nu bor de i växthuset, men där blir det ju för kallt på vintern.

Funderar på ett tält med värmefläkt.
Någon som testat?
Hur är det med skadedjur, typ spinn och trips?
Vad ska jag tänka på?
 
Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter!

Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill övervintra. Men i år har jag ingen plats inomhus, och ärligt talat mår de inte så bra av att stå inne.
Just nu bor de i växthuset, men där blir det ju för kallt på vintern.

Funderar på ett tält med värmefläkt.
Någon som testat?
Hur är det med skadedjur, typ spinn och trips?
Vad ska jag tänka på?
Kolla vad du kan vänta dig i kostnader för värmefläkt i så fall jämfört med att hyra in dem på ett växthus.

Mina farföräldrar använde ett inglasat uterum de isolerade vintertid. Det skulle ju också kunna vara något. Cellplast t.ex?
 
Kolla vad du kan vänta dig i kostnader för värmefläkt i så fall jämfört med att hyra in dem på ett växthus.

Mina farföräldrar använde ett inglasat uterum de isolerade vintertid. Det skulle ju också kunna vara något. Cellplast t.ex?
Räcker det att isolera? I så fall skulle ju ett tält inne i växthuset räcka.

Tänker mig att jag har en termostat till fläkten, så den inte står och går hela tiden.

Finns vad jag vet inga ställen i närheten att hyra in sig hos, så det är inget alternativ.
 
Räcker det att isolera? I så fall skulle ju ett tält inne i växthuset räcka.

Tänker mig att jag har en termostat till fläkten, så den inte står och går hela tiden.

Finns vad jag vet inga ställen i närheten att hyra in sig hos, så det är inget alternativ.
Jag vågar ju inte lämna några garantier. Det funkade för dem men jag hade nog själv velat ha någon form av back-up tror jag. Det är ju inte de billigaste växterna 😅
 
Frågan är väl hur mycket kyla du har över en hel vinter, och hur isolerande tältet är.
Det kan bli en enorm mängd energi du behöver pumpa in om värmen från fläkten inte stannar kvar någon längre stund i tältet.
Det säljs ju i ett paket, så värmen måste väl stanna ett tag tänker jag. Den kan ju inte gå ut på en gång menar jag. Tältet måste väl isolera en hel del.
 
Det säljs ju i ett paket, så värmen måste väl stanna ett tag tänker jag. Den kan ju inte gå ut på en gång menar jag. Tältet måste väl isolera en hel del.
Vad säger tillverkaren om vad produkten har för egenskaper?
Isoleringsvärde för tältduken, ned till vilken yttertemperatur den är avsedd att brukas eller något behöver du ju veta för att ha koll på om den ens håller temperaturen över noll i det klimat som du har att vänta dig under en vinter.
 
Jag har ett övervintringstält i mitt växthus med värmefläkt och termostat
Inställt på femton grader och det blir då kanske tio grader på golvet men absolut frostfritt
Står på lastpallar som jag har lagt isolering under och sedan trasmattor runt tältet på utsidan
Spinn och trips har jag inte haft men bladlöss så ja risk för skadedjur absolut
Jag har inte haft några skyhöga elräkningar men jag har inte räknat på hur mycket det verkligen kostat i el förbrukning
Bor i zon 2
 
Jag har ett övervintringstält i mitt växthus med värmefläkt och termostat
Inställt på femton grader och det blir då kanske tio grader på golvet men absolut frostfritt
Står på lastpallar som jag har lagt isolering under och sedan trasmattor runt tältet på utsidan
Spinn och trips har jag inte haft men bladlöss så ja risk för skadedjur absolut
Jag har inte haft några skyhöga elräkningar men jag har inte räknat på hur mycket det verkligen kostat i el förbrukning
Bor i zon 2
Låter ju som att det funkar som tänkt då :)
Jag bor visserligen i zon fyra, men tror inte det kommer påverka så mycket.
Självklart kommer det dra upp elräkningen, men jag tror kostnaden för nya växter är högre.
 
Låter ju som att det funkar som tänkt då :)
Jag bor visserligen i zon fyra, men tror inte det kommer påverka så mycket.
Självklart kommer det dra upp elräkningen, men jag tror kostnaden för nya växter är högre.
Funkar absolut
Lite headsup det blir ruskigt varmt i april maj om solen ligger på trots öppen dörr :crazy:
Verkligen bastu med över trettio grader
Går solen i stället i moln blir det snabbt under femton grader istället om dörren är öppen så då brukar jag dra ur sladden till fläkten
Det är svårare att hålla jämn temperatur i april än vad det är i januari
 
Funkar absolut
Lite headsup det blir ruskigt varmt i april maj om solen ligger på trots öppen dörr :crazy:
Verkligen bastu med över trettio grader
Går solen i stället i moln blir det snabbt under femton grader istället om dörren är öppen så då brukar jag dra ur sladden till fläkten
Det är svårare att hålla jämn temperatur i april än vad det är i januari
Jo det har jag koll på :) men bra att tänka på!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 368
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag är så jävla trött på värmland. Jag vill hem, hem dit det finns vård och jobb. Hem dit jag har släkt och en given plats i...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 301
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 869
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Jag har ingen aning om vart jag ska börja.. Känner bara att jag behöver skriva av mig.. Mitt ex, dotterns pappa. Finns nog ingen som...
Svar
13
· Visningar
1 650
Senast: lilltrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp