överviktigt marsvin?

M

moonlightgarden

Jag har två marsvin, det ena väger 1,1 kg som den rekomendera vikten är.
Men det andra marsvinet väger 1,4 kg och är 3 decimeter lång, kanske lite större, är hennes vikt bra elelr är det för mycket?
Har provat å ah ner mängden fodret i ett par månader, d.v.s. ingen havre alls, fri tillgång på hö, lite c-vitamins grönsaker å pellets som oxå är c-vitaminberikade.
Dom får bra med motion och är ute hela eftermiddagarna, fram till tidigast 9-10 tiden brukar dom gå in på kvällarna, så dom är ute minst 5 timmar om dagen å att det är en så kort tid är ofta lite mera ovanligt.
Är hennes vikt bra, eller ksa mna försöka få ner den på något viss å hur ska man isåfall göra?

Sv: överviktigt marsvin?

En del marsvin är ju större än andra, så är det bara.
Det låter ju som om de får tillräckligt med motion osv. Pellets ska man vara lite försiktig med, det kan ge fetma.
Du har ingen bild att visa, lättare att få sig en uppfattning då.

Inte just nu, men det kanske inte gör något, för ftpn har inte funkar för mig på sistone, trots att det inte har varit något fel på sättet jag skrev det på...
men kan nog få ut en tills imorgon någon gång.
Hur mycket pellets bör man ge per marsvin då?, dom kanske får 1,5 deciliter att dela på om dagen. Om det äns är så mycket, kan ligga på 1 deciliter oxå.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker 1½ dl låter lite mycket....Hö är det viktigaste de kan få!
Mina två tjejer delar på ca ½ dl om dagen. Det brukar dock inte gå åt på en dag.
Hö har de fri tillgång till, det är deras basföda. Det går åt ganska så mycket under en dag (de får morgon och kväll).
Sen får de grönsaker, äpple (ca 1 liten klyfta var) och morot (liten bit var) varje dag samt oftast gurka, persilja eller annat gott som de får leta när de är uppe och motionerar.

Okej, skära ner lite gran på pelletsen, skulle gissa på att måtet jag använder mig av ligger på 1 deciliter, det brukar det gå åt det mesta utav.
Hö har dom fri tillgång på, men det går inte åt så mycket utav det som jag tycker att det bör gå åt, å så har det alltid varit trots förök med lite olika typer utav hö, men dom har ett ganska så bra hö tycker jag (men det är ju dock inte analyserat, så som man gör med hästar, men det ska ju inte behövas =) ).
Är det c-vitaminer i äpple? Mina får en bit morrot och en bit vitkål, å så byter man ut det mot broccoli och brysselkål lite till å från för variationens skull å så brukar dom få persilja eller dil, vilket dom helt avgudar totalt.
Lägger ut en bild lite senare idag, har bara hunnit hålla på med det som ska göras i stallet än så länge.

Hej
Nu verkar ju det vara ett väldigt stort marsvin detta så jag tror inte marsvinet är speciellt överviktigt! :rofl:

{322CD18A-89C0-46D8-880A-393C05C321CB}.jpg

Så nu fiins det en bild :rofl:
det är den svarta som är Sasha å anses enligt måttenheter på marsvin påstås vara överviktigt, det andra marsvinet är Kimmie :love:

Du får ta å kolla på bilden å säga vad du tycker =)

Det var lite storlekskillnad på dem måste jag säga. Är det hanar eller honor?
Marsvin brukar ju vara lite runda om magen, tycker de ser helt okej ut (särskilt med tanke på att de är uppe och springer så mycket).

det är honor, tyckte det var bäst att köpa två honor =)

jag tycker inte du ska hänga upp dig för mkt på vikten, utan du ser ju på marsvinet om det behöver lägga på eller tappa lite vikt. Om du ger rikligt med hö (vilket jag hoppas du gör =)) tycker jag inte du behöver ge dem så mkt kraftfoder. Ett ungefär mått brukar var 1-2 msk per dag och marsvin. Det får mina tjejer och alla fyra är ganska runda om magen =)

Och kom ihåg att inte skippa grönsakerna när marsvinet ska gå ner i vikt!

Dom får så mycket hö som dom orkar äta, tycker dock att dom äter för lite i jämförelse med dom två marsvin jag hade tidigare, dom vräkte i sig sitt hö som jag vet inte vad (iaf om man jämför med dessa två)
Jag har skärt ner på pelletsarna nu så nu får dom ½ deciliter per dag, tillsammans alltså.
Nä det skulle jag aldrig göra, det är ju det som innehåller C-vitaminerna och utan det så kan dom ju få mycket knepp å knopp som desvärre kan leda till att man måste ta bort dom.

Mitt marsvin är tjockt, förut var hon rent ut sagt fet! Men det är bättre nu, hon får inte så mkt pellets och framförallt en bättre sort. Problemet med mitt marsvin är ett det inte GÅR att morionera henne. Vart man än sätter henne på golvet springer hon hem till buren. Hennes kompis kaninen vill gärna leka med henne men mitt marsvin är inte så "lekigt" av sig. Snarare superkeligt. Tips, någon?

moonlightgarden skrev:
Nä det skulle jag aldrig göra, det är ju det som innehåller C-vitaminerna och utan det så kan dom ju få mycket knepp å knopp som desvärre kan leda till att man måste ta bort dom.

skönt det =)
jag tycker så synd om marsvinen i djuraffärerna i min stad. Vet att man bör vara försiktigare med grönsaker när de är unga men de har ju vuxna djur oxå och ingen av dem ger någonsin grönsaker till sina djur!Jag har praoat på båda =) det är hö och fet fröblandning som gäller...hmm. Tur att de inte bor där livet ut.

Tycker inte själv synd om marsvin i våra djuraffärer, dom säljs nästintil dom närmaste dagarna som dom kommer in, man kan aldrig gå in i den affären två gånger å se samma marsvin, men dom har heller aldrig vuxna djur heller. dom ger en blandning mellan havre och pellets, mes havre i den. men om dom får några grönsaker är jag lite osäker på faktiskt.
det andra stället går jag inte till (tycker inte om ägaren), men dom har ju inhyrningar för när folk åker bort å så där. ville jätte gärna ha en kanin som var där i en vecka den var jätte gosig, måste verkligen ha en bra ägare som umgås mycket med den.

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 880
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Däggdjur Hej! För ett tag sedan så hittade jag och en kompis en kaninunge. Har haft honom hos mig i några dagar nu, men problemet är att han är...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 320
Senast: Ryttaren
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner mig lite dyster för närvarande. Och udda. Jag vet inte riktigt vilket det är som är först – om det är dysterheten som...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama