överviktig travhäst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sarre_hall
  • Startdatum Startdatum
S

sarre_hall

Hur går jag bäst tillväga för att banta min passhäst? Hon har en del runt magen, o borde gå ned minst 75 kg. Har ni ngr bra tips?

Hon äter ganska så mkt kraftfoder, både k""""t o fibergi. Ca 10 kg hösilage per dag. Jag har ej hand om hennes foderstat, men jag vill kunna komma med ngr bra råd till den som äger henne.
Ho är 3 år, så jag vill inte ta bort för mkt kraftfoder, då hon är i full kondition o tränas.

Vad hade ni gjort?

Sv: överviktig travhäst

Räkna kvoten på det hon får så inte den är för hög, men då måste ni ha analysen på grovfodret.

Vänta tills den börjar starta så kommer hon förmodligen automatiskt att tappa det som du tycker är övervikt .

Oftast är det bättre (i min åsikt) att travarna är lite runda om magen än för magra.

När den börjar starta kommer allt det där som du tycker är övervikt försvinna super fort. Det tar mycket på dem att tävla, det gör därför inte så mycket om de har lite att ta av.

Jag har själv hellre ett gäng "tjockisar" en sånna som är svår födda....:grin:

Stämmer till en viss del men jag har inte sett någon "bra" häst som har lite extra att ta av om det inte är kallblod då ;)
Hästarna ska vara matglada då mår dom bra :love:

Zoogin kallades för " den lille köttbullen" under sina glansdagar ;)

Stämmer till en viss del men jag har inte sett någon "bra" häst som har lite extra att ta av om det inte är kallblod då ;)
Hästarna ska vara matglada då mår dom bra :love:

Hur många "magra" bra hästar har du sett då??
Bättre med några kg för mkt än för lite tycker jag.

Hur många "magra" bra hästar har du sett då??
Bättre med några kg för mkt än för lite tycker jag.

Revenue var inte "överviktig" De flesta Amerikaner är mycket lätta hästar. Även de bästa fransoserna är mycket lätta typer nu för tiden och de tunnar av mycket till sin tävlings säsong. Jag har inte sett många tunga "överviktiga" hästar som tävlar bra i V75 heller för den delen.

Jag tycker att det är helt ok att ha lite marginal inför en startsäsong så att hästen kan gå ner lite utan att magra av helt. Men då ska den ju inte vara väldigt tjock förstås.

Jag hade en passhäst som var som en fet fjording i formen när han kom, omän lite större i storleken. Han satte jag på ungefär hälften av det kraftfoder som var "standard" eller något slags genomsnitt kan man säga. Kanske det var strax däröver, märkte att det fanns krafter att träna med iallafall och han tappade långsamt lite vikt i taget. Inför start fodrade jag de sista fyra dagarna upp med ca ett kilo extra så det skulle finnas det där lilla extra. Det fungerade på denna häst men jag vet inte vad etablissemanget säger...

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 638
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 784
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka