Överviktig snart 3 åring.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CarolineNSV
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 139
C

CarolineNSV

ag behöver lite råd från er med min nyinköpta nordsvensk/exmoore sto, hon har inte haft det så lätt i livet.
Hon har enbart ätit hö. mängd okänd.
hon här ca 140 i mankhöjd. men hon är överviktig och vetrinärens råd var att banta ner henne.
Men hur mycket hö på ett ungefär kan vara lämpligt? står på spån, bra hö.
hon vill inte äta miner. i pelletsform. ...
betfor får hon nu 1/2.

tips och råd nu på momangen? :idea:

%7B3F6FBA62-7196-441E-9020-5C47D2E64240%7D.jpg

Sv: Överviktig snart 3 åring.

är jag dum som inte ser vart hästen skulle vara överviktig? möjligtvis att den har "hömage" *som jag ser det, jag kan mycket väl ha helt fel* ta hjälp av någon att komponera en bra foderstat åt henne...

sorry för dålig bild... men hon har verkligen en jätte mage... men ja, hömage. det låter inte helt konstigt...

Tja, jättetjock är hon ju inte precis även om hon inte skulle må dåligt av att bli av med några kilo. 1,2 kg ts/100 kg kroppsvikt är minimum för vad en häst ska ha tillgång till när det gäller grovfoder, så mindre än det får du inte ge. Skulle tippa på att normalvikten på din pålle skulle vara ca 300 kg. En avmaskning, hö, mineraler räcker säkert för henne om hon inte växer längre. Ut och gå i grimma, longera, tömkör osv. om hon inte är inriden (antar att hon inte är det ännu) så ska du se att magen försvinner sakta men säkert. Men låt det ta tid!!!

precis:) rätt mat o motion så försvinner nog överflödskilona:) men plocka inte bort av höet, tror det kan göra "hömagen" värre, det behövs nog för att hålla igång magen:) kanske att du bör öka mängden t.om. men det vet bara du...som sagt ta hjälp av någon som är bra på detta med foderstater o aktivera henne så blir det nog bra:)

tack för svaren :) jo, men har gått o funderat över vad pållen kan ha för "normalvikt". 300 är också min gissning. nej hon är inte allför tjock. hon e jätte gullig :love: men jag tror att hon skulle må bättre av att gå ner lite. nope inte riden, men vi ska börja lugnt och försiktig med lite promenader i grimma.

Unghästar (hästar öht) ska få äta så mycket hö som möjligt, tycker jag. De växer och behöver det hö't har.

Hellre en lite rund unghäst än en för tunn.

Min 3 åring äter ca 14-15 kg hö om dagen och ser ut såhär, men han rids, tävlas och tränas också. :
16679383.jpg

Så så mycket hö du kan, utan att den blir fet, är mitt råd.

betfor får hon nu 1/2.

Mineraler och spårämnen är viktigt att hon får i sig, ffa med tanke på att on är ung och växer. Ta reda på vad grovfodret innehåller så du vet vad du måste komplettera med.

hur mycket betfor får hon? En halv vadå? Varför ger du betfor öht? Skippa det om du tycker att hon är tjock, ge ett par morötter istället om det är så att du bara vill ha något att lägga i krubban.

En d-ponny med nordsvensk i kan omöjligt väga 300kg. Skulle nog mer uppskatta en ideal vikt på närmare 400kg. Min d-ponny (arab) väger 430kg.

En d-ponny med nordsvensk i kan omöjligt väga 300kg. Skulle nog mer uppskatta en ideal vikt på närmare 400kg. Min d-ponny (arab) väger 430kg.

Ja och min quarter på 161 (se bild ovan, han är inte särskilt tung i typen) han väger ca 450... Sällan att den där har 300 som idealvikt.

ag behöver lite råd från er med min nyinköpta nordsvensk/exmoore sto, hon har inte haft det så lätt i livet.
Hon har enbart ätit hö. mängd okänd.
hon här ca 140 i mankhöjd. men hon är överviktig och vetrinärens råd var att banta ner henne.
Men hur mycket hö på ett ungefär kan vara lämpligt? står på spån, bra hö.
betfor får hon nu 1/2.

tips och råd nu på momangen? :idea:

%7B3F6FBA62-7196-441E-9020-5C47D2E64240%7D.jpg

Hästen på bilden ser inte speciellt tjock ut, möjligen att vinkligen på bilden gör att man inte ser så noga. En 3 -åring ska väl helst inte banta utan motionera, så att den får mer muskler, som då också bär upp magen.

Antingen att du går ut promenader i kuperad terräng (mycket uppför och nedför) eller om du kan ha den som handhäst om du har en annan häst du kan rida.

Vi har tagit våra som handhästar, vilket är bra för psyket, då dom ser hur en äldre trygg häst beter sig ute.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka