överviktig hund

Choo

Trådstartare
Passade på att väga hundarna igår när vi var i djuraffären. Resultatet blev katastrof!

Nanush 2,5 år (rottis/schäfer) stannade på 45,4 kg:cry: Han ska väga 37 kg. Han har både höft och armbågsfel.
Turbo 11 månader (rottis) vägde 44,5 kg. Även han tycker jag börjar bli rund:cry:

Känner mig som världens sämsta hundägare. Nu måste jag göra något åt det!!

Dom får ca 1,5 timme koppelpromenader. Sen är vi ute i skogen ca 50 min. Åker även till bruks med Turbo två gånger i veckan. Dem äter doggy extra, blå förpackning.

Måste köpa ett bra bantningsfoder till Nanush och ta bort allt annat godis/matrester! Funderar på hills R/D, någon som använt det?
Vilket foder skulle ni rekommendera till dem?

Senast ändrad:
Sv: överviktig hund

Min hålls i lagom vikt med en kombo av Olivers (ehm tror det var diet & senior) och märgben för sysselsättningen.

Men det kanske räcker med att du ger ett foder för "normalpresterande" hundar istället för ett för högpresterande och sen räknar du in godiset i dagsgivan (och väljer ett bra godis, t ex torkad kyckling osv).

Sen kan du inte bara stirra dig blind på vågen, man måste känna på de och titta på hur de ser ut. Har de "midja" och revbenen är mkt lätta att känna så är det ingen direkt övervikt.

Nu när det är varmt är ju simning ett toppen alternativ för en hund med HD/ED.

Doggy är f.ö ett riktigt skitfoder som mina hundar ratar. Jag skulle pröva ett kvalitetsfoder, tex Standart och ge typ morötter och gurka som bukfylla.

Hillsen är bra tycker jag, en gammal schäfer jag hade var helt galen i deras bantningsmat för äldre herrar... han var lite kinkig i vanliga fall men just det måste varit väldigt smakligt. Annars har Royal en *väldigt* lik variant för mindre pengar. :P

Som sagt, skaffa foder av bra kvalitet, ge mer magfylla - som Raven skrev - morötter är skitbra. Motionera under lugna former om den har dåliga armbågar/höfter, långa promenader är utmärkt. Simning ute i sjöarna nu på sommaren, och i bassäng om ni har något hundsim i närheten.

Helt OT - Lillfjollan snattade åt sig en halv hink betfor för några veckor sedan... på tal om bukfylla och fiberverkan. Bajsade fem gånger den natten. Helt utrensad tarm fick hon - sabla racka. ;)

Jag vill inte uttala mig om fodret du använder, vet inget om det. Men om både du och hundarna trivs med det, så minska mängden foder och fyll upp med rårivna morötter som ren bukfylla. Råa morötter smälter inte i en hundmage eftersom de har snabb omsättning. Tänk på att om du vill ha ner hunden till 37 kg så kan du inte bara minska den mängd han får nu utan du måste räkna om mängden så att den stämmer överens med 37 kg annars kommer han inte att gå ner i vikt.

Senast ändrad:

Tack för era bra svar!

Har varit hos veterinären och hört, dem rekommenderade hill`s, royal och eukanuba.
Av eukanuba skulle han bara ha 180 g om dagen, låter fruktansvärt lite! Då måste han ju rasa i vikt!
Royal skulle han ha 300 g om dagen och Hill`s 370g. Tyvärr kan jag inte blanda ut fodret. Nanush äter inte morötter, gurka osv. Han äter bara kött och korv.
Tänkte köpa en säck standardt till Turbo, har bara hört bra om det fodret:)

Vi ska börja simma nu när det blir varmt. Ska även kolla upp hundsim. Någon som kan rekommendera någon bra träningsmetod till hund som har hd/ed?

Senast ändrad:

Det är inte så svårt. Överviktig hund behöver mer motion och/eller bättre anpassad foderstat.

Migo

kl

Om hunden har både HD o AD kanske man ska vara försiktig med motion om det inte endast gäller simning.

Jag har en 13 årig kastrerad sch/bc som har lätt att bli överviktig. Jag ger honom Pro Plans light digestion/original som han funkar jättebra på viktmässigt, och han motionerar inte spec mycket heller.

Tack för era bra svar!

Har varit hos veterinären och hört, dem rekommenderade hill`s, royal och eukanuba.
Av eukanuba skulle han bara ha 180 g om dagen, låter fruktansvärt lite! Då måste han ju rasa i vikt!
Royal skulle han ha 300 g om dagen och Hill`s 370g. Tyvärr kan jag inte blanda ut fodret. Nanush äter inte morötter, gurka osv. Han äter bara kött och korv.
Tänkte köpa en säck standardt till Turbo, har bara hört bra om det fodret:)

Vi ska börja simma nu när det blir varmt. Ska även kolla upp hundsim. Någon som kan rekommendera någon bra träningsmetod till hund som har hd/ed?

Satsa på ett kvalitetsfoder och simning med din HD/ED hund. Vänta bara när hungern sätter in så går t o m morötter ner. Och det är bra "bukfylla".

Har varit iväg och köpt nytt foder till både Nanush och Turbo idag.
Det blev Royal canin medium light för Nanush och Royal canin medium junior för Turbo. Nanush ska äta ca 370 g och Turbo 480 g.
Tjejen i djuraffären ritade ett sträck på måttet hur mycket dem ska ha, står i ml och inte i gram.

Nu när jag skulle ge dem mat så insåg jag att det är verkligen super lite! Nanush kommer då inte få mer än 3 dl om dagen och Turbo 4 dl!:eek: Ringde tillbaka till butiken och fråga om det stämde och det gjorde det. Bra foder=lite mat sa dem.

Ska dom verkligen ha så lite? Är det bara jag som tycker det är lite fast det inte är det? Ska hem till svärmor senare i kväll och låna hennes våg och väga.

Senast ändrad:

Fyll ut mangden med rivna morotter (eller om du inte vill krafsa med att rive, burk eller frysta morotter) sa det inte blir sa lite.

Jag tycker det låter lite. Min hund äter 400 gram om dagen av ett foder och det är ca 7 dl.. Det är iofs inte samma foder, men så mycket borde det inte skilja i vikt tycker man.

Hej

Nu ska jag skilja mig helt från vad de andra sagt...

Min tant gick upp 2 kg efter kastreringen, även aptiten ökade rejält.
Jag pratade med en veterinär om saken och hans råd skiljde sig rätt mycket från andras råd jag fått.
Först tyckte han att jag skulle byta till ett "skräp" foder (typ doggy) av detta skulle hon äta 1 dl per 10 kg kroppsvikt 2 ggr/dag. Alltså, hon ska väga ca 22 kg, då ska hon äta 2 dl doggy morgon och 2 dl doggy kväll. I detta skulle jag tillsätta ca 1 dl kolhydrater, ris eller pasta.
Han tyckte alltså inte att jag skulle satsa på ett mer högkvalitativt foder!

Detta sätt har funkat sjukt bra på min hund. Hon är fin i hullet, fin i pälsen och mätt och belåten, känns toppen :)

Mvh Sara

Äter han inte morötter i torrfodret kanske du skulle testa färskfoder? Det är nog lättare att maskera morätterna i det ;) Det gör jag själv och numer tror min lille att morötter är lika mycket mat som själva maten! Vi får tom gömma morötterna när han är inlåst i sadelkammaren medan jag rider ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har en hund som är överviktig. Och vill gärna få lite råd om hur ni andra har gjort för att få ner eran hund. Ja har en liten...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: Lokkur
·
Övr. Hund Var idag och tittade på en kastrerad han hund som ska omplaceras. Han är 6 år och kraftigt överviktig (ca 10 kg för mycket på hund som...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka