Överviktig häst.

C

Ciisssii

Min häst har varit på bete i 2 veckor (bara). Men han kan inte gå längre eftersom han är VÄLDIGT överviktig. Han väger 630och veterinären säger att han ska väga 520 HÖGST. Jag är bara delfodervärd och ägaren säger att jag INTE får ändra foder/fodermängd åt honom. Jag vet inte hur jag ska göra. Jag tar hand om hästen 5 dagar i veckan och hans riktiga ägare 2 dagar i veckan, hans ägare skrittar bara honom i skogen dom få gånger hon rider, vilket jag tycker är synd eftersom hästen ändå bara är 7 år och kan ge mycket mer än små lugna skritturer på lång tygel. Ägaren rider som sagt mycket sällan, kanske 1-2 ggr i månaden och jag har kommit med förslaget att hon tar hand om hästen 2 dagar i veckan men att jag rider hästen de dagarna. Hästen (som heter Filip) har just nu inga vilodagar då JAG rider eftersom jag vet att ägaren inte rider honom riktigt... Vad ska jag göra? Har ni något tips. Jag har diskuterat hästens övervikt många gånger med ägaren, men hon är tyvärr inte intresserad av hästens hälsa, hon tycker att hästar ska äta tills de blir mätta. Men hästar blir ju inprincip aldrig mätta. Men jag ska prata med henne igen! Men vad ska jag annars göra om hon inte går med på att minska fodermängden eller att jag får rida Filip 2 dagar i vekcan då hon tar hand om honom. Vad tycker ni?

Här är filips foderhalt:
Morgon:
Betfor, 4 kg hö
Lunch:
½ kg kornkross, 1 kg hö
Middag:
1 kg hö
Kväll:
Salt, soja, vitaminer och kraft, 5 kg hö + 3 kg halm (inför natten)

DETTA KAN VÄL INTE VARA BRA FÖR HÄSTENS HÄLSA?

(förlåt för lång tråd)

Sv: Överviktig häst.

Går den på bete på dagarna eller hela dygnet?

När hinner den äta allt det där?

Går den på bete på dagarna eller hela dygnet?

När hinner den äta allt det där?

Alltså, hästen var på bete v.26-v.28, alltså i 2 veckor. Nu har hästen kommit in och det är DÅ hästen får all det foder som jag skrivit.

Det är ju aldrig bra att ha en överviktig häst.
Har den gräs att äta på dagarna så behöver den inte så mkt hö.

Varför får den kornkross?

Hästarna hos oss får kraft på morgonen och går ut direkt.
Min får sedan ett part kilo hö insläpp + kraft, hö + kraft kväll.
Kanske tot 4-6 kg hö. Inga mängder kraft.

Halvblod rids 5-6 ggr/v ca.

Finns ingen anledning att ge nåt utöver hö om den inte rör sig tillräckligt.

du kanske kan be värtinären prata med henne om allvaret i det?

Lycka till

på en häst med sådan övervikt skulle jag slopa kraftfodret helt och hållet om höet har ok värden..och ev byta ut en del av det mot halm.

Hästar har ett stort tuggbehov, så dra ner på grovfodret ska du inte göra. (Om inte hästen äter gräs del av dygnet.) Däremot finns ju ingen anledning att fodra en redan fet häst med extra energi i form av kraftfoder. Om höet har höga värden energi och protein kan det vara läge ett byta ut ytterligare en del mot halm.

Eftersom du säger att ägaren INTE vill ändra foderstaten tycker jag det känns meningslöst att diskutera den.
Hur såg hästen ut innan betet? Om den gått upp mkt under den tiden så kan du hyfsat snabbt få ner den igen med mkt motion.

Om ägaren skrittar i skogen 2 dagar i veckan tycker jag du ska satsa på fettförbrännande träning resterande fem. Hästen behöver vila sina muskler och leder samt huvud från träning så jag tycker gott ägaren kan få rida sina dagar lite slött. Det gör ju att du kan satsa lite extra dina dagar.
Mitt absolut bästa tips är att ta långa lugna galoppturer i skogen, intervallträning, klättring.
Tänk på att börja försiktigt och trappa upp träningen stegvis. Filip väger trots allt 100 kg för mkt och skulle antagligen kolapsa av ett maratonpass...

Eftersom du säger att ägaren INTE vill ändra foderstaten tycker jag det känns meningslöst att diskutera den.
Hur såg hästen ut innan betet? Om den gått upp mkt under den tiden så kan du hyfsat snabbt få ner den igen med mkt motion.

Om ägaren skrittar i skogen 2 dagar i veckan tycker jag du ska satsa på fettförbrännande träning resterande fem. Hästen behöver vila sina muskler och leder samt huvud från träning så jag tycker gott ägaren kan få rida sina dagar lite slött. Det gör ju att du kan satsa lite extra dina dagar.
Mitt absolut bästa tips är att ta långa lugna galoppturer i skogen, intervallträning, klättring.
Tänk på att börja försiktigt och trappa upp träningen stegvis. Filip väger trots allt 100 kg för mkt och skulle antagligen kolapsa av ett maratonpass...

Alltså, ägaren rider honom inte alls de 2 dagar hon tar hand om honom, så han inprincip vilar 2 dagar i veckan (måndag, tisdag). Hon låter mej inte heller rida honom de två dagar hon tar hand om honom. Alltså, hon rider honom IBLAND, kanske 1 ggr var tredje vecka. Jag tycker det är väldigt synd...

på en häst med sådan övervikt skulle jag slopa kraftfodret helt och hållet om höet har ok värden..och ev byta ut en del av det mot halm.

Ägaren vill inte att jag ändrar fodermängden, jag har ringt veterinär och han säger att om hästen går upp ytterligare 50 kilo (vilket hästen säkert kommer att göra) så tar de hästen ifrån oss... jag kan tyvärr inte påverka detta. Men jag ska prata allvar med ägaren, jag tror hon förstår om jag berättar hur illa det verkligen är.

Annars byter jag foder, och tar bort en massa!

Det låter bra men ägaren måste väll förstå om du säjer det vetrinären sägeroch träna inte allt för hårt eftersom den väger ca 100kg förmycket

Be veterinären att prata direkt med ägaren utan dig som mellanhand. Om h*n blir uppringd av en veterinär som hotar med att se till att hästen tas i från henne/honom så kanske h*n inser allvaret. Och så slipper ju dessutom du bli "boven i dramat".

Hur stor är hästen? De flesta halvblod väger kring 600 kg. Så det låter inte så jättemycket i mina öron.

Kan bara hålla med. Ring upp veterinären och berätta läget så kan h*n prata med ägaren.

Jamen om vet säger att den är överviktig så är den nog det.eller hur?

Jag är ändå intresserad av hästens storlek, om du tillåter att jag ställer frågan. Det är viktigt inte minst för beräkning av foderstaten.

Jag håller helt med om att foderstaten låter lite väl maffig. Jag hade hållt mig till mineraler och vitaminer och sedan låtit hästen gå på ett ganska magert bete under dagarna om så var möjligt. Jag tycker nog att du ska ta det lite försiktigt när du rider om hästen är så överviktig som du säger eftersom det är påfrestande för lederna och risken att hästen skadar sig ökar. Rid i ett lungnt tempo (man kan rida lungn i alla gångarter) och skritta mycket. jag tror inte att det är så farligt om hästen får vila två gånger i veckan eftersom kroppen måste ha tid att återhämta sig efter ridning och att bygga upp muskler, särskilt om hästen är i så dålig kondition. Vill du och om ägaren tillåter dig att rida alla dagar i veckan bör du nog lägga in en del lugnare skrittturer så att hästen inte blir överansträngd. Akta dig för att hårdbanta hästen eftersom det ofta är musklerna som ryker före fettet, motionera den istället så mycket du kan. Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 924
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 472
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 057
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka