C
Ciisssii
Min häst har varit på bete i 2 veckor (bara). Men han kan inte gå längre eftersom han är VÄLDIGT överviktig. Han väger 630och veterinären säger att han ska väga 520 HÖGST. Jag är bara delfodervärd och ägaren säger att jag INTE får ändra foder/fodermängd åt honom. Jag vet inte hur jag ska göra. Jag tar hand om hästen 5 dagar i veckan och hans riktiga ägare 2 dagar i veckan, hans ägare skrittar bara honom i skogen dom få gånger hon rider, vilket jag tycker är synd eftersom hästen ändå bara är 7 år och kan ge mycket mer än små lugna skritturer på lång tygel. Ägaren rider som sagt mycket sällan, kanske 1-2 ggr i månaden och jag har kommit med förslaget att hon tar hand om hästen 2 dagar i veckan men att jag rider hästen de dagarna. Hästen (som heter Filip) har just nu inga vilodagar då JAG rider eftersom jag vet att ägaren inte rider honom riktigt... Vad ska jag göra? Har ni något tips. Jag har diskuterat hästens övervikt många gånger med ägaren, men hon är tyvärr inte intresserad av hästens hälsa, hon tycker att hästar ska äta tills de blir mätta. Men hästar blir ju inprincip aldrig mätta. Men jag ska prata med henne igen! Men vad ska jag annars göra om hon inte går med på att minska fodermängden eller att jag får rida Filip 2 dagar i vekcan då hon tar hand om honom. Vad tycker ni?
Här är filips foderhalt:
Morgon:
Betfor, 4 kg hö
Lunch:
½ kg kornkross, 1 kg hö
Middag:
1 kg hö
Kväll:
Salt, soja, vitaminer och kraft, 5 kg hö + 3 kg halm (inför natten)
DETTA KAN VÄL INTE VARA BRA FÖR HÄSTENS HÄLSA?
(förlåt för lång tråd)
Här är filips foderhalt:
Morgon:
Betfor, 4 kg hö
Lunch:
½ kg kornkross, 1 kg hö
Middag:
1 kg hö
Kväll:
Salt, soja, vitaminer och kraft, 5 kg hö + 3 kg halm (inför natten)
DETTA KAN VÄL INTE VARA BRA FÖR HÄSTENS HÄLSA?
(förlåt för lång tråd)