Överviktig häst.

Sv: Överviktig häst.

Hur stor är hästen? De flesta halvblod väger kring 600 kg. Så det låter inte så jättemycket i mina öron.

Nej de beror ju på hur hästen ser ut men min häst ser verkligen överviktig. ALltså, veterinären säger att han skulle kunna gå ner hur mycket som helst....

Hur hög är hästen och vad är det för ras?

Vissa hästmänniskor anser ju att hästarna är feta TROTS att de är av den grövre typen.

Det är lite svårt att säga om den får för mycket (grov) foder eller inte iom att vi inte vet storleken på hästen. Det kan HELT bero på det.
Kornkrossen + kraften är ju helt onödig, men å andra sidan är det ju ingen större mängd heller.

Sen så förstår jag inte redigt. Om veterinären anser att den har mer än 100 kgs övervikt, så borde väl h*n ha sagt åt dig hur du ska rida hästen? :confused:
För man kan ju inte träna en fet häst hårt..

Varför övergöda hästen överhuvudtaget? När jag köpte min häst så va han fet!!! Han fick 15kg hö om dan, då köpte jag honom i Juli! Så han fick även så mycke på sommaren! Han vägde då 590kg! Å nu 450 efter att ha gått på obegränsat med gräs! Han väger 430 på vintern! Han e en varmblodsvalack, 17 år, 155 hög!

Det är djurplågeri att låta hästen vara så fet! Kan ju inte må speciellt bra av det! Hoppas verkligen att ägaren kommer att ändra sig å lyssna på dig! För du vet ju uppenbarligen va som e bättre för hästen än va ägaren gör!

Hästen är 163 cm i mankhöjd och svenskt halvblod.

Men.. För en häst på 163 cm är inte 11 kg hö spec mycket.. :crazy:
Min häst är 150 och får 10 kg.

Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att hästen är SÅ jätteöverviktig, om det nu inte rör sig om ett väldigt nätt hbl.
Visst är den säkert överviktig, men jag tror knappast den 'dör' om den går upp 50 kg.

Vad är det för hästar du har?
Den ena fet som en gris och den andra kan inte gå för att den har för ont i ryggen??!!
Menar du verkligen att veterinären skulle komma och hämta hästen om den går upp 50 kg till??? Har jag aldrig hört talas om att en vet. skulle göra. Anmäla kan de göra, men hämta hästar... nja...
Vart står hästen?
Hemma hos dig?

TS har flera hästar :smirk:
Läs tidigare trådar, så förstår du vad jag menar...

Immer

Vill du vara snäll och skriva hur många hästar du har, gärna vilken ras det är på dom med. Jag är nämligen mycket förvirrad eftersom du verkar ha hur många hästar som helst.

Så snälla TS red upp det här för en virrig fijja.

Hmm. Jag har fått det till fem hästar.
En Fet häst - hbl
En mager häst - hbl
en arab
en travare
och en Dponny.

:smirk:

Och på nått lustigt vänster verkar ALLA hästarna ha ngn sort skada/problemt.
Undrar om TS är seriös, eller bara väldigt okunnig?

Ännu fler.. ja jag har bara hittat 2... är de andra lika illa med de också??
:devil:

Jasså.. jaha.. problem med allihopa ja.. står alla hästarna i hennes stall?
Ja för hon påstod ju att hon hade ett eget..
I så fall är det kanske HON som ska anmälas för djurplågeri då på nått sätt om man lyckas få stora problem med 5 hästar samtidigt... :crazy:;)

Hmm. Jag har fått det till fem hästar.
En Fet häst - hbl
En mager häst - hbl
en arab
en travare
och en Dponny.

:smirk:

Och på nått lustigt vänster verkar ALLA hästarna ha ngn sort skada/problemt.
Undrar om TS är seriös, eller bara väldigt okunnig?

Jag fyller på

- ett russ
- ett kallblod

Ett troll till kanske?
Man kan ju hoppas. Jag vet inte om många har haft tråkigt denna sommar. Här vimlar av trådar med hästar som verkar må mkt dåligt. Om så bara en bråkdel av dem är sanna så tycker jag att det är illa för våra hästar.

*kl*
Det roliga är att hon svarar såhär i en annan tråd om överviktiga hästar:

Ge henne krafft som är till avelsston och betande hästar. min häst som också lägger på sej ganska snabbt äter det och det funkar super

(eller alla mina 5 hästar äter det och ingen blir tjock av det :P)

Ja med tanke på att TS verkar tycka att 11 kg hö är på tok för mycket så kan man ju undra vad hennes hästar får för mängd.

Inte konstigt om de inte blir tjocka på lite krafft isf.. :angel:

Och med tanke på att hon har halvblod och skriver såhär i ett annat inlägg:
travare är precis lika mycke häst som allas halvblod!!!! jag skulle mycke hällre vilja ha ett varmblod än ett överskattat halvblod!
Om hon hällre vill ha, hon har väl redan??

Tycker att det här börjar låta VÄLDIGT mystiskt!!! Har hon någon häst öht??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 924
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 472
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 057
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka