Överviktig fånghäst

Patriciahellberg

Trådstartare
Har en häst som har haft fång för några år sedan, fick ett återfall vintern 2012.
Hennes framhovar ser hemska ut och igår var hon varm i ena fram hoven (den sämsta) Och just den hoven växer fort som satan. Kan tillägga att hon går på bete på somrarna från Maj-sept. Varje vinter har hon varit extremt mager, men denna vinter är hon extremt jäkla överviktig.. Hon är 24 år (född 89)
Jag äger inte denna häst, utan är en medryttare/halvfodervärd då det bara är jag som sköter om henne. Och ägaren sa att den varma hoven alltid är varm..
Nu till frågan vad kan det vara för 'fel'
För hon är pigg och alert för sin ålder om man bortser från hennes fång...

Sv: Överviktig fånghäst

Jag är ingen expert på fång men har hovslagaren inte lyckats verka hoven "rätt" på de år som gått sedan hästen hade fång så är det antingen en hovslagare utan fångkompetens eller så har hästen haft ytterligare fånganfall som inte blivit upptäckta.

Enda sättet att ta reda på hur det verkligen står till med hästen är att röntga hovarna på klinik.

Hovslagaren jobbar svart och är inte registrerad i hovslagarförbundet eller vad det heter... Ägaren säger att hovslagaren vi har, har skott hästen sedan hon kom och har koll på hennes hovar..

Hästen är otroligt svårlastad har jag fått höra av ägaren, hon springer in i väggen av transporten och får panik osvosvosv.... Också äre ju ingen försäkring på hästar över 20år (?) Och ägaren tycker att hon är tillräckligt duktig att veta hur man ska behandla fång... Vilket ägaren INTE är :(

Hovslagaren jobbar svart och är inte registrerad i hovslagarförbundet eller vad det heter... Ägaren säger att hovslagaren vi har, har skott hästen sedan hon kom och har koll på hennes hovar..

Hästen är otroligt svårlastad har jag fått höra av ägaren, hon springer in i väggen av transporten och får panik osvosvosv.... Också äre ju ingen försäkring på hästar över 20år (?) Och ägaren tycker att hon är tillräckligt duktig att veta hur man ska behandla fång... Vilket ägaren INTE är :(

Jag har försäkring på min född 90. Tveksamt om man kan nyteckna dock.

Vet inte hur det är hos er, men här i Stockholm finns kliniker som kommer ut och röntgar på plats. De har mobil röntgen med sig.

Om ägaren inte vill köra in hästen på klinik så finns det tyvärr inte mycket mer du kan göra. Det enda jag kan tänka mig är att du försöker få ut en utbildad hovslagare med erfarenhet av fång till stallet och låter honom titta på hovarna. Kanske blir hästägaren mer villig att lyssna då?

Vid pågående fånganfall så är det lång boxvila med smärtstillande tex butta som gäller.

Jag hoppas att det löser sig till det bästa för dig och hästen.

Senast ändrad:

Felet är att det låter som vanvård. Du säger att du är medryttare, kan du rida hästen? Du säger också att hovarna är hemska, gör något åt det!
Hjälp hästen.

Felet är att det låter som vanvård. Du säger att du är medryttare, kan du rida hästen? Du säger också att hovarna är hemska, gör något åt det!
Hjälp hästen.

Vet inte vad jag ska göra... Jag red förut men inte nu när ena hoven alltid har värme.

OM de haft försäkring tidigare så är det bara livdelen som försvinner, inte veterinärvården.

Du känner ingen kunnig snäll människa som kan komma och kolla på hästen? Förstår om du inte vill betala vet. Det är ju ägarens ansvar. Men något borde du göra för att få hen att förstå att hästen inte har det bra!
Har hästen puls på baksidan av kotan? Det är ytterligare ett tecken på akut fång. Har det hänt något speciellt de senaste veckorna/dagarna som kan ha gett ett fånganfall?
Och jo man kan ha försäkring på gamla hästar men många tycker inte att det är lönt.

Det är synd om dig för jag förstår att du är i ett svårt läge. Men, försök att göra det bästa för hästens skull. Stå på dig och ta dit en hovslagare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 895
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 843
Senast: Hoppsin
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka