Överväxta ponnyer

P

pezon

Finns det någon utvärdering över hur många överhöjdare som RPhingstarna har lämnat? Nu har ju ex.vis fullblodshingstarna verkat några år i aveln och Power Boy, Minotauros,och Vermont har ju avkommor som är så gamla att man borde kunna se om dom lämnar stort eller smått. Det hade ju varit förnämligt om man via ASRP.s hemsida kunde se någon form av mankhöjdsindex på hingstarna som hjälp vid val av hingst. Det enda man kan gå på nu är ju hingstens egna mankhöjd och då kanske många sorteras bort p.g av att man inte vet om dom lämnar stort eller smått. Jag har för mig att det skrevs i en gammal tråd att man redan på fölen kunde se om fullblodshingstarna var genetiskt små och då undrar jag om ASRP har gjort någon form av undersökning som visar var någon stans på skalan deras godkända hingstar ligger?

Sv: Överväxta ponnyer

Men då måste du ju veta vad det är för mammor och vad de har för storlekar bakom sig. Att bara ta rakt av på hingstarna ger ju inte så mycket info av värde.

Någon sådan statistik finns inte.
Vad som officiellt finns är mankhöjder på de avkommor som visats för avelsvärdering ston och hingstar och de avkommor som visats på treårstest och kvalitetsbedömningar.

Sedan går det att plocka fram vilka som innerhar täclingslic för ponny.

Skulle man med det här underlaget ta fram ett mankhöjds index för hingstarna så blev det fel. (och har därför inte gjorts)

Eftersom man inte visar de som är "förstora" utan, dom är övervuxna och deltar inte på ponnytävlingar och avelsvärdering i samma utsträckning som de med ponnymankhöjd.
Dessutom blir det totalt omöjlig eftersom mödrarna kan ha varit allt emellan A-ponny till små hästar.

Nej hur man än försöker så blir det i princip omöjligt att kunna säga att hingst A ärver ner sig si och hingst B så.

När man väljer hingst är det bara att veta att en korsningshingst som alla ridponnyer är också kommer att ärva ner sig ojämt, betäcker han dessutom korsningston som har samma benägenhet så blir det bara ännu värre.

Som praktikfall kan jag nämna att jag själv har vid betäckning med två medelstora D- ponny, fått helsyskon där den ena blir ca 135 cm och den andra ca 155 cm.

Vad man kan titta på är vilken typ av mankhöjder hingsten för bakåt i sin härstamning, inom det intervallet lär han ärva ner sig.

Vad det gäller fullbloden så skulle det i princip vara möjligt att kunna säga hur dom ärver ner sig, förutsatt att dom betäcker renrasiga ston med någorlunda genetiskt stabila mankhöjder.
peråke

Jag tänkte mig mer ngn typ av index så som halvblodshingstarna har att man kanske vet att den hingsten ger större avkommor. Man visste ju ex.vis att Urbino brukade ge små avkommor och jag har hört folk säga att Verona´s Bo-Gi ger stort. Det skiljer ju lika mycket i mankhöjd bland halvbloden som bland ponnyerna och det kan väl vara bra att veta om hingstarna brukar ge avkommor som blir större än sina mödrar?

pezon skrev:
Jag tänkte mig mer ngn typ av index så som halvblodshingstarna har att man kanske vet att den hingsten ger större avkommor. Man visste ju ex.vis att Urbino brukade ge små avkommor och jag har hört folk säga att Verona´s Bo-Gi ger stort. Det skiljer ju lika mycket i mankhöjd bland halvbloden som bland ponnyerna och det kan väl vara bra att veta om hingstarna brukar ge avkommor som blir större än sina mödrar?

Om du tar exemlet veronas bogi, så är han en korsning som för från B ponnyblod (welsh) till 155 blod (fullblod).

Han kommer då vid nedärvning att ärva ner sig olika, den ena gången mindre den andra gången större osv.

Så betäcker du låt säga ett NF sto på 145 cm, då kan avkommorna bli mellan C ponny--ca 150 cm.

Så en avkomma kan då ena gången bli mindre än modern kanske Cponny och då lämnar han litet.
Ett helsyskon kan bli 150 cm och blir då både större än modern och övervuxen.

Så här tokigt är det faktiskt och därför går det inte att säga att de lämnar stort eller smått eftersom dom har så olika mankhöjder (anlag) i bakgrunden.

Av en hingst totala anlag som hälfte kommer från hingstens mor och hälften från hingstens far och som samverkar i kromosom par och ger hästens dess egenskaper.

När han ärver ner sig splittras hans kombinationer som han ärvt från sin mor och far--slumpvis hamnar bara hälften av anlagen i en spermie.
Varenda spermie som hingsten producerar har olika uppsättning anlag och ingen av de miljoner spermier som bildas innehåller identiskt lika anlag.
Så beroende av just den spermie och vilka anlag av för höjd som finns i just den kommer att samverka med det ägg den möter och blir embryot till ditt föl.

Så finns det olika höjdanlag som hingsten går ikring och bär på, så kommer han att ärva ner sig olika. Vore hingsten en homogen ras, där alla förfäder var ungefär lika stora, ja då finns det ju bara tämligen likartade anlag att ärva ner.

Därför kan det bli som du säger att du hört att just BoGi ärver ner sig stort, frågade du mig som har betäckt två ston skulle jag definitivt säga att han ärver ner sig litret.
Eftersom jag betäckt ett D-ponny sto på ca 145 cm och fått en avkomma som är 135 cm.
Ett D-ponnysto på 148 cm och fått en avkomma på 146 cm.

Men der riktiga är att han ärver ner sig ojämt, både stort smått och mittemellan.

Du tar exemlet med halvbloden, just för att slippa sådana här lustifikationer får vare sig avelshingstar eller avelsston föra ponnyblod inom minst fyra/fem generationer.

Men ridponnyhingstarna för BÅDE ponny och hästblod.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Rent generellt med just ridponnier kan det ju vara smart att, för att inte riskera att få en överhöjdare, välja lite mindre ston till de lite större hingstarna. Och ff a till de hingstar som har mycket stort i sin härstamning.

Bubbla skrev:
Rent generellt med just ridponnier kan det ju vara smart att, för att inte riskera att få en överhöjdare, välja lite mindre ston till de lite större hingstarna. Och ff a till de hingstar som har mycket stort i sin härstamning.

Ridponnyn är en mordern lätt sportponny som ryttarna gärna vill ha.

Att avla fram dom är tämligen svårt, att välja regelbundet hingstar som både har typ och prestation och betäcka både ridponnyston och renrasiga ston får som resultat tämligen lätt en ponny som motsvarar förväntningarna.

Att dessutom få dom att bli önskad mankhöjd som är om man ser krasst på det hela en D- ponny mellan 145-147 cm.

En uppgift man lätt går bet på, men om man som uppfödare har lite is i magen så går det.

Helt vanligt är det i ridponnyföreningar med stamboksregler att avelsdjuren är 140-148 cm, alltså en avel mellan D-ponny där avkomman också skall bli D-ponny för att hamna i stamboken.

Lustifikationerna med både stort och smått avelsmateriel i dom här D-ponnyerna som från början är korsningar jäckar idelegin uppfödarna.

Kan man godta att ca hälften faktiskt blir D-ponnyer och att 25% blir mindre och 25% blir större och ta det här med mankhöjden för vad det är och inte börja få felaktiga uppfattningar att sto si och så, och hingst B-C-E ärver ner sig stort och vice versa, då klarar man att föda upp ponnyer av en väldigt trevlig typ och förhoppningsvis mycket bra ridbarhet och prestation.

Man måste dock först förlika sig med det faktum att korsningar INTE ärver ner sig som dom ser ut, utan att dom slumpvis ärver ner sig med anlag från sina förfäder.

När anlag allt emellan 125 till 165 cm finns närvarande i avelsdjuren blir spridningen på avkommorna betydligt större än om man som är vanligt i Europeiska avelsföreningar håller sig till grundmateriel som ligger så nära som bara är möjligt slutprodukten, stora welsh/medelstora NF och små fullblod som knappt ligger över ponnymåttet.

peråke

Off topic men... ridponnyaveln har fört med sig det positiva för oss ryttare som är små att vi kan få en lagom stor häst av med bra gång och modell! Till ett lagom högt pris...

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 149
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka