Övervarm/övertäckad häst

the_connemara

Trådstartare
Oftast vill man ju hellre ha en lite för varm häst än för kall. Speciellt efter ett mer krävande träningspass. Vad finns det för risker om hästen blir för varm?


Om man tar min häst som ex. Han är grymt varm av sig, går otäckad, oklippt, svettas väldigt lite och blir 4 år i år. Han har haft täcke efter ridning 2 gånger i sitt liv nu. Ena gången ett vanligt termotäcke eftersom det var kallt ute (ngn plus och väldigt "rått") och han fortf var varm och lite blöt i pälsen vid bringa/sadelgjord efter ridning. Då var jag rädd att han skulle blir för varm i sitt täcke. Han fick feber en gång när han täckades nnne efter flytt från djursjukhus (varmt) till hem (kallt) och stod på boxvila samt var mycket tunn (och svårfödd). Febern gick ned direkt han slapp täcket.

Vad hade "hänt" om han blev övertäckad den gången efter ridningen? Hur påverkar det återhämtning/muskler osv? Mer än att han antagligen fått feber den gången oxå.



Vi kan ju passa på att diskutera motfrågan oxå om ni vill - om hästen ställs ut i en hage direkt efter träningspass (självklart med riktigt avskrittning) och blir för fort nedkyld. Förutom förkylning och stela muskler - vad händer eg?
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

Oftast vill man ju hellre ha en lite för varm häst än för kall. Speciellt efter ett mer krävande träningspass. Vad finns det för risker om hästen blir för varm?


Om man tar min häst som ex. Han är grymt varm av sig, går otäckad, oklippt, svettas väldigt lite och blir 4 år i år. Han har haft täcke efter ridning 2 gånger i sitt liv nu. Ena gången ett vanligt termotäcke eftersom det var kallt ute (ngn plus och väldigt "rått") och han fortf var varm och lite blöt i pälsen vid bringa/sadelgjord efter ridning. Då var jag rädd att han skulle blir för varm i sitt täcke. Han fick feber en gång när han täckades nnne efter flytt från djursjukhus (varmt) till hem (kallt) och stod på boxvila samt var mycket tunn (och svårfödd). Febern gick ned direkt han slapp täcket.

Vad hade "hänt" om han blev övertäckad den gången efter ridningen? Hur påverkar det återhämtning/muskler osv? Mer än att han antagligen fått feber den gången oxå.



Vi kan ju passa på att diskutera motfrågan oxå om ni vill - om hästen ställs ut i en hage direkt efter träningspass (självklart med riktigt avskrittning) och blir för fort nedkyld. Förutom förkylning och stela muskler - vad händer eg?


Jag skulle nog inte lägga på hästen ett termotäcke efter ridning ifall den var lite fuktig/svettig. Termotäcken andas inte och stänger bara in all fukt och värm. Satsa istället på ett fleecetäcke som släpper ur fukten väldigt bra(Man kan se att det blir vattendroppar på täcket).
Sen när hästen är torr, och om den är kall kan man ju lägga på ett termotäcke om man vill. Insåg just att du kanske släppte ut hästen i hagen efter ridningen? Isf skulle jag lägga på ett fleecefodrat regntäcke som också drar ur fukten ur pälsen.
Vad som händer om hästen är alldeles för varm under sitt täcke under en lång period, är att det kan påverka hästens inre organ. Jag antar att det är pga att hästens kropp överanstränger sig på nåt sätt för att bli av med värmen. Detta är jag dock inte helt 100 på.
Hoppas du förstår nåt av mitt grötiga svar;)
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

Intressant frågeställning, har själv funderat i liknande banor.
har dock ett fullblod som får ont i ryggen om hon har för tunt på sig, spänner sig mer då.

Men vissa dagarn nu i januari har det varit uppåt 10grader och hon har gått med tjockt vintertäcke. Har dock känt på henne och hon har inte varit varm. Men tanken har ju ändå slagit mig.
Vill gärna vet hur det påverkar om de blir för varma.
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

Joda, tack för svaret :)

Ja anledningen till att jag la på just det täcket var just att han skulle ut. Han hade skrittat över 20 min så han hade "svettats klart" och det vara bara pälsen som var lite blöt och jag bedömde att det lilla som var blöt inte ens skulle gå igenom ett fleecetäcke (lite alltså ;)). Dessutom vill jag inte släppa ut honom med täcken som ligger illa och då hade jag att välja på typ det här eller ett ofodrat regntäcke. Och de senare skulle nog snarare kyla än behålla värmen. Mycket riktigt så var hästen snustorr och täcket likasom efter 1,5 h ute i hagen och täcket hade legat still o bra :)
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

Här finns lite allmän information från Agria

http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/4267

tillägg till texten: som ngn redan sa så påverkar överhettning långsiktigt organ och tär allmänt på kroppen. det obehag som uppstår är förstås ett tillägg. Vid extrem överhettning förlorar hästen aptiten och givetvis påverkar det även dess vätske balans = mycket ansträngande för kroppen.

Jag tror inte det är så stor risk för överhettning om man bara släpper ut ett par timmar i väder som du beskriver även med ett tjockare täcke. däremot de hästar som står hela dagarna i sina hagar i thermotäcken i gassande vårsol, ofta med helhalsar, samt de som sällan får ett täckesbyte till ett svalare stalltäcke inomhus utan står i samma täcken i ur och skur och dag och natt vilket många i tex kollektiv gör, löper en betydligt större risk för allmänt obehag runt övertäckning. men där kommer ju även andra aspekter in, så som muskel spänningar, skav osv. Nu är jag O.T dessutom så jag drar punkt här! :D

finns ju även denna tråden har du glömt den :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=841443
 
Senast ändrad:
Sv: Övervarm/övertäckad häst

Hoppades du skulle komma :D

Ska kolla trådarna :)

Men jag funderar ändå lite mer just ang muskelstatus och återhämtning. Är det ALLTID bättre att täcka för mycket efter träning?
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

Delvis kl

Men om inre organ osv skadas av för mycket värme måste det ju märkas på komforten långt innan?

Min ridhäst har ett vanligt termotäcke på vintern och ett ofodrat regntäcke vid regn vår och höst. Står naken i stallet, och är inte klippt. Jag märker att hon rullar sig mer när hon blir för varm. Vintertäcket är i princip aldrig lerigt, men om hon blir varm är det som att det kliar i pälsen. Då brukar jag byta till ett svalare täcke, eller ta av helt. Det är ju inte meningen att hästen ska stå och svettas under täcket.

Om hästen är svettig efter träning lägger jag på ett fleecetäcke. Om den varit mycket svettig brukar jag tvätta av den, och då kan det hända att jag kompletterar med en yllefilt efter en stund, om det är kallt. Om det är varmt ute har jag inget emot att släppa ut hästen våt i hagen. (Så fisigt som jag rider nu blir hästen bara riktigt svettig när det är riktigt varmt ute...)
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

Haha, det var ju jag som dödade den tråden :D

:rofl:

ang. att täcka ansträngda muskler:
visst är det viktigt att hästen inte kyls ner för snabbt efter hård ansträngning. dock är det som med vanlig täckning, det behövs sällan ngra tjocka lager för att värma den, räcker oftast med ett fleecetäcke som dessutom transporterar bort fukten snabbast = effektivast för det syftet.

jag tror att många tror att hästen jobbar hårdare än den gör. om den inte är svettig och inte jobbats mer än lite promenad ridning, så behöver den inte ngra stora extra grejer i fråga om värme hantering efter ridpasset.
efter hård träning/ansträning är det minst lika viktigt att hästen får röra sig efter passet, dvs att man inte bara ställer av den på "vilodag" som belöning utan hellre att den skrittas och får röra sig genom kroppen. träningsvärk är värst dag 2 och förvärras dag 2 om den stått helt stilla dag 1. viktigt att tänka på.

är jag OT igen nu? :angel:
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

Delvis kl

Men om inre organ osv skadas av för mycket värme måste det ju märkas på komforten långt innan?


det ska ha gått ganska långt och hästen kan ha varit obekväm ganska länge innan den slutligen börjar svettas och vandra runt, eller tappar aptiten. så det är inte en optimal måttstock att kallt räkna med att det syns när den mår dåligt, för då har det som sagt redan gått ganska långt och hästen kan vara överhettad länge innan det blir så tydliga symptom.
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

:rofl:

ang. att täcka ansträngda muskler:
visst är det viktigt att hästen inte kyls ner för snabbt efter hård ansträngning. dock är det som med vanlig täckning, det behövs sällan ngra tjocka lager för att värma den, räcker oftast med ett fleecetäcke som dessutom transporterar bort fukten snabbast = effektivast för det syftet.

Jo men jag vill inte släppa ut honom i fleecetäcke. Och jag vet att han i synnerhet inte behöver alls mycket för att bli för varm, därav frågan.

Nu har jag dock hittat fram hans regntäcke från gekås, inköpt för detta syfte :D hade lagt det på ett "smart" ställe ;) Det transporterar tom bort fukt väldigt bra och ligger still, morsans pålla har ett likadant och läggs det på när hon är svampad är hon och insidan av täcket torrt efter en stund.

jag tror att många tror att hästen jobbar hårdare än den gör. om den inte är svettig och inte jobbats mer än lite promenad ridning, så behöver den inte ngra stora extra grejer i fråga om värme hantering efter ridpasset.
efter hård träning/ansträning är det minst lika viktigt att hästen får röra sig efter passet, dvs att man inte bara ställer av den på "vilodag" som belöning utan hellre att den skrittas och får röra sig genom kroppen. träningsvärk är värst dag 2 och förvärras dag 2 om den stått helt stilla dag 1. viktigt att tänka på.

är jag OT igen nu? :angel:

Jag gillar när mackan goes OT :D

Visst är det så. Det bekom säkert inte min lilla unghäst det minsta att det passet blev lite hårdare än de tidigare, vem hade träningsvärk som liten spink i skolan eg? Inte jag iaf. Men jag har ju tänkt ta vidare kunskapen senare i livet så jag är ytterst nyfiken i alla fall :D

Ang träningsvärk. Jag red alltid ett dressyrpass för tränare på söndagarna på tävlingsponnyerna förr, även om vi tävlat på lördagen och även om et var en fälttävlan. Sedan fick de ofta vila måndagen.

Nu med unghäst har jag blivit SÅ sjåpig med att rida 2 dagar i sträck, även om han snarare blir bättre dag 2 då jag tvingats till det. Så nu velar jag lite hur jag ska göra framöver.

Men tänker man själv så är man ju oftast bara "seg" dagen efter ett träningspass. Tränar man direkt då fast tar det lugnt känns det ju väldigt mycket bättre än om man väntar till dag 2 - då är man ju stel och öm som jag vet inte vad om man tagit i för hårt från första början.

Men vart går hästars gräns för träningen dag 1? Och träning dagen efter - kan det räcka med ett avsuttet skrittpass på 1 h eller ska man upp på ryggen och jogga runt lite? Trevligt hade ju vart att tömköra längs vägarna i alla gångarter - kul för matte att kuta runt :D Jag kan dessutom inte tömköra utan avsäger mig det helt om det inte är på slak töm utan bett i munnen.



Sorry, vad OT det blev nu :o
Ska skapa en tråd på fälttävlan ist ang träningsvärk o ridning dagarna efter hårda pass.
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

En nyfiken fråga:
Du bor i Skåne och din häst är oklippt. Varför använder du överhuvudtaget täcke på vintern?
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

Jeg har hatt hester hele livet, men aldri brukt dekken. Jeg har ikke den ringeste anelse hvorfor dekkenbruk er så utbredt, for etter min oppfatning skal det ikke så mye til før en "slipper" å bruke dette.

Jeg har likevel ett stort spørsmål til dere som bruker dekken, hvorfor brukes dekken til å varme hesten? Jeg trodde poenget var å unngå et større varmetap - altså at hesten ikke skal kjøles ned i for stor grad med tanke på energitap. At en derfor bruker dekken for å hindre at hesten blir våt, eller at den kjøles ned av vind er etter min oppfatning et fornuftig resonnement. Men hva er poenget med å bruke dekken for å varme den? Den holder jo kroppsvarmen uten større problemer. Å hindre nedkjøling krever et tynt men tett dekken, disse tykke dekkene har vel til hensikt å varme hestene???
 
Sv: Övervarm/övertäckad häst

Jeg har hatt hester hele livet, men aldri brukt dekken. Jeg har ikke den ringeste anelse hvorfor dekkenbruk er så utbredt, for etter min oppfatning skal det ikke så mye til før en "slipper" å bruke dette.

Jeg har likevel ett stort spørsmål til dere som bruker dekken, hvorfor brukes dekken til å varme hesten? Jeg trodde poenget var å unngå et større varmetap - altså at hesten ikke skal kjøles ned i for stor grad med tanke på energitap. At en derfor bruker dekken for å hindre at hesten blir våt, eller at den kjøles ned av vind er etter min oppfatning et fornuftig resonnement. Men hva er poenget med å bruke dekken for å varme den? Den holder jo kroppsvarmen uten større problemer. Å hindre nedkjøling krever et tynt men tett dekken, disse tykke dekkene har vel til hensikt å varme hestene???

:bow: Jag tror tyvärr att inte alltför många kan bemöta dina väl argumenterade frågor, då tanken är så främmande vid detta laget, med täckes industrin som säljer för milioner varje år, och "täckes kulturen" som byggts upp i häst sverige de senaste 20 åren.

En frisk fläkt att höra dina synpunkter och ditt väl insatta resonemang. :bow:
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 639
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 028
Senast: Karminnie
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 735
Senast: axel
·
I
Ridning Hejsan! Jag har noterat att min häst blir stel och lite känslig över ryggen när det regnat och varit rått ute. Hon ömmar inte över någon...
Svar
12
· Visningar
1 322
Senast: WonkyDonkey01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp