Övervakningskameror

Narcissa

Trådstartare
Vi vill installera övervakningskameror på vår gård, framförallt ut mot uppfarten och stallet. Vi har fiber inne i huset. Någon som har installerat sådana kameror? Går det att koppla upp dem mot fibern? Vad har ni för några och hur funkar dem?

Räcker det med att själv kunna titta i realtid så är det enkelt att lösa, vill man kunna spela in material och/eller skicka material eller aviseringar/larm via t ex mail eller sms så får man tänka till litet mer kring produkter och konfigurering.
Bland det lättaste är att använda kameror från exempelvis D-Link, deras enklare modeller kostar en knapp femhundring nya och är enkla att komma igång med. En app i mobilen ger dig tillgång till kamerorna live.
Det finns kameror i olika nivåer - de enklaste har rätt låg upplösning, ingen egen hjälpbelysning och avsedda för inomhusbruk. Mer avancerade modeller har högre upplösning vilket gör det lättare att se ansikten och registreringsskyltar mm, de kan även ha hjälpbelysning med IR, vara styrbara i riktning/zoom, och vara kapslade för utomhusbruk.
Strömförsörjning sker antingen med en medföljande nätdel att stoppa i vägguttag, eller via nätverkskabel om man har en router/switch med så kallad PoE-funktion. Nätverksanslutningen sker antingen via kabel eller wifi.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag tänker sätta upp en övervakningskamera i ett rum hemma. Jag vill ha möjlighet att se vad som händer i rummet när jag inte är hemma...
Svar
9
· Visningar
630
Senast: Bison
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Monimaker
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·
Hemmet Vi tittar på ett hus utan toalett och utedass. Eftersom vi har tänkt fixa en riktig toalett så vill vi inte bygga utedass eller koppla...
2
Svar
20
· Visningar
840
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII