övervakningskamera

martha

Trådstartare
Nu vill jag ha tips på vilka övervakningskameror håller måttet bra och inte...till stallet är det ca 30 m.....pliiiis..

Sv: övervakningskamera

Har köpt en trådlös övervakningskamera genom Net-on-net (finns många andra företag som säljer likvärdig produkt...) för 799 kr och är helnöjd med den. Använder den för att fölvaka. Max räckvidd på den skulle vara 100 meter, men vi har drygt 100 m mellan stall och hus, litet träd emellan, men den fungerar jättebra ändå. Har dock satt kameran i ett nockfönster i stallet och mottagaren (en liten TV) i mitt sovrumsfönster, så det är ganska direkt signal. Det är väl därför det blir så bra. Ljud blir det inget - för långt avstånd, men det har ingen större betydelse i mitt fall. Mycket kamera för pengarna tycker jag i allafall.

Någon som har tips på kamera som INTE är trådlös?
Vi har nämligen provat tre-fyra styken trådlösa, men ridhuset står mellan stallet och sovrummet, och genom plåtväggar verkar det vara kört...
Vi behöver alltså en med lång kabel till, eller kanske en med en kabel, så vi kommer till andra änden av stallet, och där en sändare, och sedan mottagaren i huset. Finns det? Det vore ju i så fall det bästa, för då slipper vi ju både gräva och att dra in kabel i huset.

Vi har testat både med och utan kabel och kabel är helt överlägset.
Vår kamera (med kabel) köpte vi från "Safemate" (tror jag de hette......eller också var det svettdetektorn :crazy: ) i Danmark, men det var ett antal år sedan. På den tiden var det mycket billigare än att handla i Sverige. Jag vet inte om firman finns kvar.....om någon är intresserad kan jag kolla i vår gamla bokföring om jag hittar något kvitto och på så sätt få fram namnet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag köpte en på Ica maxi för 499 kr. :)

Hos mig funkar den kanon, jag har ialla fall mer än 30 m till stallet ca 50 m kanske.
Den är helt klart värd pengarna... :D

Jag köpte min via Tr*dera, kamera och mottagre som kopplas till tv:n, sänder ca 150 meter i öppet fält. Har inte prövat i stallet än, men det borde funka där med. Jättenöjd.

martha skrev:
ok...trådlös finns alltså och den funkar bra??

Vår trådlösa funkade inte trots att vi tyckte att det var fri väg från hus till stall (ca 30m) .....troligen störde garagetaket fast det inte såg ut att vara ivägen.

Vi har en med kabel från Clas Ohlson. Den var inte särskilt dyr & fungerar bra. Vi har ca 30 m till stallet.

Har också köpt från Net on Net och tycker väl att den fungerar okej. Det går att få in bra bild men när det är mörkt så blir bilden ganska disig, ljudet fungerar inte pga avståndet (ca 20 m till stallet).

Nackdelen (åtminstone för min del) är att monitorn är så stor och jag vill kunna använda min kamera i transporten också och det är svårt att ställa monitorn någonstans om inte passagerarna kan tänka sig att ha den i knäet. En fördel är att man kan koppla in flera kameror (men då får man såklart köpa fler) till samma monitor.

ok..såg att dom hade en lagerförsäljning på ullared och jag ska dit på onsdag tror jag ( när jag ska hämta min shettis :love: hästen bor bara 20 minuter från ullared) så dy tycket ändå att den är bra, bild o så???

Det kan vara lite pyssel att ställa in den, en får stå i stallet och en i huset och via mobil kommunicera men när bilden väl är fixad så är den bra. Minus är som sagt när blir mörkt i stallet...

Har köpt min på Maxi (i Kristianstad, för 499 kr) och den fungerar jätte bra.
Den fungerar även när det är mörkt i stallet då kan man se vad hästarna gör :) .

Senast ändrad av en moderator:

Jag köpte min på Gekås ( Ullared ).
Den har funkat bra. Priset var 699 kr.
Jag har ca 70 m mellan hus och stall, inga byggnader emellan dock.
Mvh B!

Jag har kameran som Net on Net säljer. Trådlös, med två kameror inkopplade till samma monitor. Ljudet fungerar bra hos oss trots ca 50 meter till stallet. Man kan ju även koppla den till en vanlig TV om man vill ha bättre bild. Vi har nattlampor i stallet under våren och då ser man bra vad som händer. (Vi får stänga av ljudet ibland eftersom ett av de gamla stona snarkar som en gammal gubbe...).

Blev det shettisen jag tipsade om?

Net on net har ju tre olika kameror i olika prisklasser..jag vill ju ha en som man ser i mörker med(har inga nattlampor)

Jag fick tag på en treåring från sörby stuteri o ska hämta på onsdag :D

lånar tråd...
Jag bor ca 200 meter från stallet med liksom nedanför en bergvägg. Stallet står på berget. Någon som vet om det finns kamror som funkar på det avståndet och i kuperad teräng?

[lånar knapp]

Apropå kameror.......vi har problem med att flugorna gärna dras till kameran och givetvis ska vara mitt på linsen. Har provat med div. flugfångare men utan reslutat alltid är det någon liten :devil: som traskar runt och stör.

Tips önskas :cool:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag tänker sätta upp en övervakningskamera i ett rum hemma. Jag vill ha möjlighet att se vad som händer i rummet när jag inte är hemma...
Svar
9
· Visningar
630
Senast: Bison
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
699
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på en snygg och bra regnkappa. En att ha till och från jobbet, när man går på stan m m. Främsta kravet är att den är...
Svar
7
· Visningar
736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka