Övervakningskamera

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annele
  • Startdatum Startdatum
A

annele

Nu börjar det närma sig fölning och jag hade tänkt införskaffa kamera detta året och undrar nu om någon av er där ute kan ge tips på bra kameror.

Stallet ligger ca 500 m från huset så det blir en bit att dra kabeln.

Hoppas någon kan komma med tips då jag inte vill och inte kan sova i stallet.

Oj! 500 m är ganska långt. Vi köpte en trådlös, men den klarar bara 100 m, om det är fritt (inga byggnader emellan). Och det är vad de klarar har jag märkt på annonserna!

Vad man kan göra är kanske i så fall att man har kameran i boxen och monitorn ganska nära så att man får en bra bild, alltså även den i stallet. Sen kan man ju dra en lång sladd mellan monitorn i stallet och TVn där hemma/inne! Vet inte vilken slags kopplingsvariant det ska vara mellan monitorn och TVn, men det står på infon till varje kamera. OM det nu är en sån man kan koppla till TV! Vilket de flesta verkar vara. Vår kan man t.o.m. koppla till video och spela in!

Den vi har köpte vi häromveckan på Net-on-Net (var förbi Ullared där de har lagerhandel) och den kostade 1290kr. Fungerar super! Och den har även ljud!

Själv ska vi nog göra som jag föreslog, även om vi inte har särskilt långt mellan huset och stallet. Vi har däremot bautatjocka (dubbla) stenväggar i stallet, så inne från häststallet och till huset blir det knappt nån signal. Från getternas stall blir det däremot jättbra! Där får vi t.o.m. ljud (en massa bräkande konstigt nog).

Tja, det var vad jag har att komma med! Hoppas det hjälpte lite på vägen. :)

Jag har osså beställt den från NetOnNet, kom igår, men har inte hämtat ut den ännu.
Har du provat din?
Det jag är orolig över är om den klarar att sända trådlöst genom både stall och husväggen? Vi har ca 50 meter mellan stall och hus o fri sikt.

Om du har tänkt dra kabel så finns det ju en hel del kameror att välja på i varierande prisklasser, från ca 700.- och uppåt.
Fast det bästa vore väl trådlöst i ditt fall, blir en väldans lång kabel annars. ;)
Fast det kanske inte finns kameror som sänder uppmot 500 meter trådlöst? Vet faktiskt inte? Upp till 250 meter vet jag att jag sett, men...

Det brås ju på hur tjocka väggarna är och vilket material de är av. Det är bara att testa och försöka komma på lösningar!

Samma kamerasystem som NetonNet säljer har jag sett på annons i olika hästtidningar för betydligt mer (allt från 2000 - 3500kr!!). Så jag tror inte att deras är särskilt dåligt. Det är det där med trådlösheten som är krångligt.

Vi upptäckte att om vi öppnar stalldörrarna så blir det bättre mottagning! Signalerna tar ju lättaste vägen och det är ju alltid några som kommer fram :D

här har vi en massa träd ivägen, dock är inte väggarna specielt tjocka.
Jag ska ge mig ut i affärerna i morgon och kolla runt lite.

Vi har ju några kameror i fårstallet men dom ligger inte alls lika långt bort utan dom finns endast 50 meter från huset och det finns inget imellan som stör signalerna.

Alternativet är annars att stoppa in stona hos tackorna, men då måste jag bygga om boxarna för annars får dom inte plats :crazy:

Ja,ja det ordnar sig nog.

Det är träväggar, inte speciellt tjocka, eller ja, det lär ju bli genom dörrarna den kommer sända. För min hästs box ligger exakt mitt emot vårt vardagsrum, ca 50 meter emellan. Och det som är i vägen är då dörrarna.
Ska bli spännande att testa, bara till o hoppas det kommer fungera. :)
Tycker den verkar bra iaf, av alla jag kollat på så är detta den enda som fungerar i mörker, är trådlös och klarar upp till 100 meter. I den prisklassen jag har råd med. ;)

Det finns alldeles säkert trådlösa övervakningssystem som klarar även 500m! Frågan är bara vad de kostar :crazy:

Alternativet med boxar hos tackorna är ju inte heller fel. Allt handlar ju om vad man är villig till. :)

Då ska det säkert fungera utmärkt! :)

Vi tyckte också att de verkar prisvärda.

Vår mottagning var för dålig från häststallet så vi fick trixa lite! Satte monitorn i pannrummet (= tunnare vägg + 1 tunn trädörr emellan) och sen drog vi en kabel mellan monitorn och TVn inne i vardagsrummet via kulverten som går mellan pannrummet och källaren. = Superbra resultat! Nu har vi allt ljudet med + finfin bild. Jag är nöjd i alla fall!

Så nu ska här inte missas någon fölning i onödan. :D

När var det nu ditt sto var beräknad till?

Vad smart. :)

Till 20 maj är det beräknat. 2 månader kvar. :bump: :bump:
Kommer montera upp kameran i mitten på april i samband med att hon får sin fölningsbox. :)

Okej, då dröjer det ju lite till. Min ska föla om 18 dagar är det tänkt (räknat på 330 dagar). Men vi får väl se!

Hur många dagar har du räknat på? Jag tycker det är så krångligt...alla verkar räkna på väldigt olika långa dräktigheter! Allt från 330-347 (+- ca 10 dagar) som beräknat datum. Skumt. Om det nu är sån stor varians så kan man ju knappast säga att stoet vare sig fölar före eller efter, för då har man väl bara räknat med fel datum, eller???

Hmmm någon som vet hur bra de trådlösa funkar!?! :confused:

Vårat hus är ju ett gammalt hus med rejäla brädor i väggarna...stallet är i timmer...dörröppningen är dock nära boxen,så det går nog att undvika timmerväggen i stallet kanske?ca 50 m till stallet...går detta tror ni?Vill helst ha trådlöst. :confused:

Ups höll på att glömma...elstängsel mellan hus och stall...hur mkt påverkar detta? :confused:

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
683
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
958
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka