överutfodring-ålder

linnsan

Trådstartare
vid vilken ålder behöver man inte oroa sig över att överutfodra sin unghäst?
tacksam för svar!!:D

Sv: överutfodring-ålder

Det beror alldeles på hur hästen är som individ, hur våldsamt den växer osv.

När jag köpte Elvira som 2-åring förra våren var hon ganska välutvecklad i kroppen, och hade redan då anlag för fetma, så jag har aldrig kunnat "fodra fritt".

Men normalt sett så är väl 0-2 år en period då de har ganska högt näringsbehov. En 3-åring brukar ju räknas som vuxen i fodersammanhang.

Det beror väl på hur man ser det, överutfodring är ju inte hälsosamt för vuxna hästar (lr andra djur) heller. Det borde väl vara kinkigare så länge dom växer om det är det du syftar på. Det är ju lite individuellt hur länge dom gör det men kanske 4-5?

Sara

OM du fodrar så att hästen håller ett lagom hull men inte mer, så blir den inte överutfodrad... Oavsett ålder.
Sen kan jag väl anse att en tvååring på bete, som blir tjock av bara gräset, gott kan få vara det.

Jag har en treåring som växte enormt sin första vinter. Jag hade ute veterinär flertalet gånger,vi diskuterade foder och olika saker, vi var redan då rädda att han skulle växa sönder.
Han hölls i ngt tunt skick över reven, men var rund och fin över rygg och rumpa...

han växte 17 cm på några månader:crazy:, och var "oren" bak till och från :cry:

Han har fortfarande problem med ena sidan ,ibland är det som om den inte "är med riktigt"...

Jag har valt att låta honom ha fri tillgång till ensilage hela tiden, mindre kraftfoder, men alltid full tillgång till mineraler...

Det var det råd jag fick från djursjukhuset när han växte som mest.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
266
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka