Övertrött?

I

Insanity

Har mina fyra hästar gåendes i hagen nu och alla står och vilar.

Upptäckte då att mitt äldsta sto, ett halvblod på 21 år är på väg att trilla ihop helt, har sett det 3 gånger på kort tid.

Ser precis ut som hon somnar till så mycket att hon bara faller ihop.
Frambenen viker sig först och hon kommer halvt ner till liggande läge innan hon reser sig upp igen.

Har aldrig lagt märke till detta förrut och börjar ju bli lite orolig.

Kan hon vara så trött att hon inte orkar stå på benen, eller kan hon vara sjuk?

Hon äter bra och får bra kraftfoder, hö och vitaminer osv, och är inte förkyld eller liknande. Går jhär som sällskapshäst och därmed inte fått sprungit runt en massa och blivit trött eller fått ont i benen.

Tänkte någon här kanske kan lugna mig lite eller kanske berätta vad som pågår innan jag ringer veterinären och kanske bara får höra att det här är ett normalt beteende hos en trött häst...

Jag har haft egen häst i 9 år, men endast under dessa år råkat ut för en förkylning och något ynka småsår på nåt ben, så jag är totalt ny när det gäller sjuka hästar, så ursäkta om min fråga är dum :)

Sv: Övertrött?

Har varit med om flera hästar som gjort så, och det har helt enkelt handlat om att det som gör att benen låser sig när hästen sover, slutar fungera. Inget farligt. Men det är ju svårt att veta när man inte ser det med egna ögon.

Åhh, men då kan jag pusta ut då.
Tyckte det såg hemskt ut när hon bara föll ihop sådär så man blev ju rätt fundersam...

Jag har också en pålle på 21 år som gör precis likadant, har gjort så i många år. Hon rids dagligen och mår prima. Inget att oroa sig för.

Det har jag också sett! Det är lite kul tycker jag, men det är som hästfrälst säger, benen låser sig..

Och på en äldre häst kan jag tänka mig att det tar längre tid att "låsa upp" det där benlåset sedan.. Pga stelhet osv..:)

Så gör min oxå och det är inget roligt att se.
Låsmekanismen har slutat fungera så de ramlar ist och vaknar med ett ryck.
Men för övrigt är hon pigg & glad :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V