Övertramp

S

Sweet

Om hästen har ett bra övertramp i skritten, är det ett tecken på att den har lätt för att få bakbenen under sig?

för mej är ett bra undertramp om hästen sätter in bakbenen mitt under magen, alltså innåt, istället för bara framåt.

men om han trampar mycket framåt, så betyder det kanske att han har bra förutsättningar till ett bra undertramp. :idea:

Vad innebär det? Hur förhåller sig bakhovens spår till framhovens?

hmm..förhållnadet till framhovarna vet jeg inte riktigt, men att bakhovarna går på samma spår (eller strävar efter det) -tänk öppna, som ju strävar efter att hästen ska sätta in hoven mitt under magen, och inte bara framåt. men självklart ska den trampa fram under tyngdpunkten också..

lite svårt att förklara hur jag tänker, det är mest en bild jag har i huvudet :smirk:

Ett bra övertramp behöver inte enbart vara positivt. Det kan också innebära att hästen går på bogarna, dvs att den inte "kommer framåt" med frambenen tillräckligt mycket, då blir det ju också ett övertramp....

Immer

Ja och en häst som har mycket övertramp kan även ha lätt att trampa förbi tyngdpunkten istället för in till den och det är inte heller bra.

Övertramp för mig är när hästen sätter bakohovarna förbi framhovarna (efter att de lyfts).

Att hästen har ett stort övertramp i skritten..d v s sätter bakhovarna mycket förbi framhovarnas avtryck är för mig endast ett tecken på att den har en bra skritt d v s en skritt som går igenom hela kroppen.
Att detta också skulle kunna tolkas som att hästen också skulle ha lätt för samling är enligt mig att gå lite långt...men någon motsättning är det naturligtvis inte.

som varandra..fast ändå inte..nu har jag nog tappat tråden. men bakbenet ska IN under magen, inte bara framåt..är väl vad jag försöker säga.. :crazy:

Min pålle går med REJÄLT övertramp och har genom dett lätt för att "gå på bogarna". Han jobbar ordenligt bakifrån och fram dit där frambenen inte riktigt hänger med :(

Och att samla honom är inte det lättaste vilket man kan tro med det övertrampet.... han är iofs en stor kille på 167 och Yngling ;)

Att hästen har ett stort övertramp i skritten..d v s sätter bakhovarna mycket förbi framhovarnas avtryck är för mig endast ett tecken på att den har en bra skritt d v s en skritt som går igenom hela kroppen.
Att detta också skulle kunna tolkas som att hästen också skulle ha lätt för samling är enligt mig att gå lite långt...men någon motsättning är det naturligtvis inte.

Men vad säger det om ridbarheten?

Har han samma övertramp när han rör sig i frihet utan ryttare? Går han på bogarna även utan ryttare?

Ja, det stämmer. Jag har blivit alltmer uppmärksam på det sedan min AR-instruktör pratade om det, och jag har sett åtskilliga exempel på det sedan dess.

Själv har jag en kallblodstravare med mycket lång rygg (159 i mkh och 155 i täcken!). Hon sätter bakbenen mycket långt inunder sig, men har fördenskull inget övertramp utan sätter snarare bakhoven i framhovens spår.
Hon går alltså inte på bogarna, och hon har mycket lätt för samling. Dessutom har hon en otrolig ryggschwung :)

Immer

Hästar går generellt med mer vikt på framdelen, dvs på bogarna. Under ryttare blir det skadligt eftersom hästen gärna vill lägga även ryttarens vikt på framdelen, vilket den inte är byggd för att klara.

Sedan finns det ryttare som genom sin ridning "uppmuntrar" sin häst till att ta ännu mer vikt på framdelen, vilket är ännu sämre för hästen.

mvh Jessica

Menar du då att det är att föredra att bakhoven hamnar i samma spår som framhoven, istället för övertramp?

Du säger: "Hon sätter bakbenen mycket långt inunder sig, men har fördenskull inget övertramp utan sätter snarare bakhoven i framhovens spår.
Hon går alltså inte på bogarna, och hon har mycket lätt för samling."

Om bakhoven kommer i samma spår som framhoven går hästen inte på bogarna då?

Kan det vara så att en del hästar sätter bakhoven "utanför" framhovens spår?

Din häst är ett typexempel på vad tävlingsryttarna INTE vill ha.
Kyra säger att hon skulle aldrig köpa en häst med stort övertramp i skritt =10 mässig, för dom hästarna är helt omöjliga att samla.

Nej, hon går inte på bogarna, fastän hon inte har något övertramp. Hennes framben "hinner undan" innan bakbenen kommer in under magen. :)

Immer

Menar du då att det är att föredra att bakhoven hamnar i samma spår som framhoven, istället för övertramp?

Ja i mellanskritt isåfall, men inte i ökad skritt. man behöver inte välja bort övertrampet även om inte frambenen kommer så långt bak. Det bästa vore ju att ha en häst som tar för sig framåt med frambenen samtidigt som bakhovarna trampar över.
Du säger: "Hon sätter bakbenen mycket långt inunder sig, men har fördenskull inget övertramp utan sätter snarare bakhoven i framhovens spår.
Hon går alltså inte på bogarna, och hon har mycket lätt för samling."

Fast någon bra ökad skritt blir det inte utan kanske 5 eller 6 mässig, faktum är att det går att förbättra även om det är svårt.

Om bakhoven kommer i samma spår som framhoven går hästen inte på bogarna då?

Fast så kan man inte säga heller för det har med hästens vinklar och bärighet att göra och inte enbart var dom sätter sina fötter i skritt.

Kan det vara så att en del hästar sätter bakhoven "utanför" framhovens spår?

Ja fast då är hästen sned.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag får gång på gång på facebook upp reklam för en produkt som ska hjälpa hästar med "ömma fötter" aka fång. Är det verkligen lagligt...
Svar
7
· Visningar
806
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 934
Senast: Mirtai
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka