Övertramp

Jag har aldrig hört...eller erfarit att de skulle vara omöjliga att samla...men risken för att skritten blir passartad är överhängande. En sådan stor skritt kräver otroligt mycket av ryttaren.

Nu vet jag inte om jag missförstått allting i den här diskussionen..men har ridbarheten varit en fråga här???

Jag svarade på om skrittens karaktär kunde ha betydelse för samlingen. Enligt min erfarenhet sitter ridbarheten lika mycket i huvudet på hästen..och den syns definitivt inte när man bara tittar på skritten.

Så förklara gärna vad Du menar med Din fråga.

Stora gångarter är svårare att samla, jag vet inte vad du har för erfarenhet men tror nog inte den överglänser Kyras iallafall :smirk:

Din häst är ett typexempel på vad tävlingsryttarna INTE vill ha.
Kyra säger att hon skulle aldrig köpa en häst med stort övertramp i skritt =10 mässig, för dom hästarna är helt omöjliga att samla.

Först säger du att stort övertramp inte är bra. Sen säger du som svar på min fråga om bakhoven hamnar i framhovens spår: ("Hon sätter bakbenen mycket långt inunder sig, men har fördenskull inget övertramp utan sätter snarare bakhoven i framhovens spår.
Hon går alltså inte på bogarna, och hon har mycket lätt för samling.")
"Fast någon bra ökad skritt blir det inte utan kanske 5 eller 6 mässig, faktum är att det går att förbättra även om det är svårt."
Alltså är det inte nåt bra det heller?

Jaha, nu ser jag att du skriver några siffror också, 10 och 5 och 6. Jag antar att det skall ligga någonstans däremellam då? Lite övertramp?

Nu vet jag inte om jag missförstått allting i den här diskussionen..men har ridbarheten varit en fråga här???

Jag svarade på om skrittens karaktär kunde ha betydelse för samlingen. Enligt min erfarenhet sitter ridbarheten lika mycket i huvudet på hästen..och den syns definitivt inte när man bara tittar på skritten.

Så förklara gärna vad Du menar med Din fråga.

Jag tänkte så här: Om man utifrån skrittens karaktär kan få ledtrådar till om hästen är byggd på ett sånt sätt som gör att den har de kroppsliga förutsättningarna för ridning.

Ursäkta så hemskt mycket om jag ställde en felaktig fråga.

Jag tror inte man kan dra några sådana slutsatser efter att ha sett skritten som sådan...som andra så mycket riktigt påpekat är det oftast inte så att hästarna med de allra största gångarterna är de som är mest ridbara..

Och..frågan var väl inte felaktig...men jag förstod den bara inte i sammanhanget..

som varandra..fast ändå inte..nu har jag nog tappat tråden. men bakbenet ska IN under magen, inte bara framåt..är väl vad jag försöker säga.. :crazy:

Jag vill ha en häst som spårar, inte en häst som sätter bakbenen innanför. Tycker ridningen funkar bäst då.
Men det kanske är en smaksak.

Då håller jag med dig och Kyra!
Tyvärr så har jag redan en häst med enormt övertramp som är omöjlig att samla! Alla hans gångarter är lååååånga och lååååångsamma! :o

Jag har en sån häst, med rejält övertramp i skritten. Och visst kan han öka fint - men att samla oss någotsånär har tagit ååååår! Därtill en islänning med "naturlig" pass, flygande såväl som grisepass ...

Men nog lär man sig mycket, på vägen. Å andra sidan har jag inte hunnit bli tävlingsryttare ännu och det är tur att jag inte läste Kyra då jag köpte hästen ;)

Det är omöjligt att säga - i den bästa av världar, där hästarna ser ut som anatomiaffischerna i läroböckerna, där trampar de över med en dryg hovsbredd i fri skritt...

... men som Immer var innepå. Ett övertramp som beror på att hästen rör sig snålt i framvagnen är inget värt!

Man kan liksom bara inte stirra sig blind på hovarna utan det är mer som spelar in, hästens form hur den skrittar igenom sin kropp, hur avslappnad den är osv

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag får gång på gång på facebook upp reklam för en produkt som ska hjälpa hästar med "ömma fötter" aka fång. Är det verkligen lagligt...
Svar
7
· Visningar
806
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 934
Senast: Mirtai
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka