Översprungen - hur ska jag tolka det?

Z

Zambezi

Häromdagen sprang mitt föl (8 mån) över mig duktigt. Jag skulle just leda in henne i hagen när något knäppte till i skallen på henne och hon sprang rakt på mig. Jag dök i backen och fölet försvann i fjärran. :crazy:
Troligen var det något som skrämt henne, för det är världens mest lätthanterliga föl annars. (Det blåste hårt och hon fick se snö för första gången i sitt liv, så lite skeptisk var hon när hon kom ut ...)

Hur ska jag generellt hantera en sådan situation? Och ska jag tolka det som att hon hyser den värsta ringaktning för mig, eller bara att jag råkade stå i vägen?

Jag vill ju egentligen att hon ALDRIG ska springa på mig - inte ens om det kommer ett hästätande lejon.
I just denna situationen kunde jag ju inte precis korrigera henne, eftersom jag låg och letade efter knäskålarna, medan hon for rundor i hagen, jagad av det hängande grimskaftet. (Hur kul var det egentligen ... :( )
Och när jag väl kommit på fötter och stapplat fram till henne var ju inte korrigering aktuell längre.
I det här fallet fick jag ju bara låtsas att snö Är kul, grimskaftet är INTE farligt och matte går alltid som en ledbruten gammal gumma.

Men hur ska man generellt göra när hästen blir rädd?
Ska jag korrigera en sådan här sak, fastän det beror på att hon blev rädd?
Eller ska man helt enkelt konstatera att "shit happens" dvs att det ÄR farligt att hantera hästar, och att sådant här KAN hända, och helt enkelt hålla sig ur hästens eventuella flyktväg?

(Jag har gått kurser där både det ena och andra sagts, så jag är en smula förvirrad just nu ...)

Sv: Översprungen - hur ska jag tolka det?

Hej jag vet inte så mycket om detta. Men råkade ut för en liknande sak förra vinter med min hingst.

Vi var på väg in i hagen. Men det var mycket lerigt där vi skulle gå in. Jag gick in en bit. Men han ville inte gå i leran. Han sprang där jag stog . Hoppade över mig. Jag låg i den djupa leran. Han sprang in i hagen glatt. Jag var mindre glad. Helt lerig över allt.
Han gillar inte lera nu heller. Han knör järna på mig då vi går in i lera.
Men det fungerar bättre nu.

Man kan inte leka psykolog om man handhar små föl.

Orättvist mot dom små som varken har ork eller tålamod att koncentrera sig.
Oftast slutar det med att man bestraffar föl, vilket i mina ögon är det mest oansvariga man kan göra.

Om fölungar får utlopp för sin oerhörda energi, fick leka med massor med likasinnade (inet nån gammal fölmärr) så skulle inte hästägarna ha problem med den berömda "ledarskapen"..

Blir faktist bara ledsen för fölens skull när man läser om sånt här..

AM

Men, olyckor kan väl alltid hända, oavsett om fölet har andra föl att leka med eller inte?

Tycker däremot inte att man ska bestraffa föl öht...de vet inte vad som är rätt eller fel än så länge och om de reagerar på något så gör det inte det för att jävlas. De vet bara inte bättre.

Öööh va?! Vilket inlägg läste du??? :confused:

Leka psykolog? Orättvist mot fölet? Bestraffa fölet?
Vem pratade om det?

Jag undrade lite generellt hur pass mycket man kan korrigera föl - och vuxna hästar för den delen- i de sammanhang ett oönskat beteende beror på rädsla.
(Korrigering = tex att i omedelbar anslutning till hästens handlande vänligt flytta undan en häst som kommer för nära.
Bestraffning = en omotiverad känga mitt i nyllet.
Enligt min definition, alltså.)

Hur gör DU när en häst "gör fel" när den blir rädd? Eller är dina hästar avvanda från flyktinstinkten? (Grattis i så fall ...)
Och hur lär DU hästar vad som är rätt och fel? Väntar du tills de är tre innan du berättar att de inte får nafsas, springa på dig etc?

Vad vet du om hur hon lever, och hur vi har det i vardagslag?
Hon FÅR leka av sin energi och är - som jag skrev - imponerande lätthanterlig. Ergo - jag inte ett ledarskapsproblem!

JAG blir faktiskt ledsen när jag läser sådana här ogina, fördomsfulla svar!

Du skrev:
Jag vill ju egentligen att hon ALDRIG ska springa på mig - inte ens om det kommer ett hästätande lejon.
Vidare:
Hur ska jag generellt hantera en sådan situation? Och ska jag tolka det som att hon hyser den värsta ringaktning för mig, eller bara att jag råkade stå i vägen?

Då hävdar jag att man måste hänge sig till psykologi om man ens funderar på VARFÖR hon sprang iväg.
Och man måste lobotomera fölet om hon, med sitt hästinstinkt á 8 månader skall förakta lejon..

Att överhuvud taget spekulera i vaför den lilla gjorde som hon gjorde är för mig konstigt.
Här pratar vi föl INTE gamla tioåriga valacker..

Kan tillägga att vi ALDRIG tillrättavisar föl..har aldrig behövts.

AM

Senast ändrad:

Det enklaste med fostran av föl är att låta stoet sköta det. Har du ett gott förhållande till stoet så noterar den lille hur man skall bete sig både mot tvåbenta och fyrbenta. Konstigare är det inte. Klart det finns undantag men i det stora hela så fungerar det nog mest så.
Att korrigera en liten rädd stackare skulle jag inte drömma om att göra men å andra sidan har jag heller aldrig blivet översprungen av ett föl.
Ta det lugnt med ditt föl och låt fölis bli lite äldre innan du börjar fostra. Det går så lätt sen.

Oj då - lite kallt klimat här tror jag ...

Som jag tolkar din fråga så gäller den hur man resonerar när hästen blir rädd och i det läget "gör fel".

Jag tror personligen inte att det är så lönt att korrigera / tillrättavisa, eller vad man nu kallar det, när olydnaden sker i samband med rädsla. En rädd häst tar inte in information, och när rädslan är över är också timingen alldeles för sen .

Man får helt enkelt gå på din andra linje - "shit happens".
Olyckor händer tyvärr - både nybörjare och väldigt erfarna - och sådant får vi nog räkna med. Tur bara att det faktiskt inte händer särskillt ofta!

(Ingen här menar säkert att man ska bestraffa en rädd häst, så den diskussionen är lite konstig att komma in på ...).

Sedan håller jag inte alls med om att man inte ska korrigera föl. Ta bitning t ex. Ett föl nafsar gärna och snart nog har de vassa tänder, så för min egen del får ett föl inte nafsa på mig. I det läget för jag varsamt undan dess mule, och så är det bra med det. Fölet har inte tagit skada av min korrigering, men lär sig snart att man inte får nafsa.
Likaså får det inte gå ur boxen förrän jag säger till, och alltså står jag i vägen och för eventuellt tillbaka fölet ett steg om det går på mig. Inte heller här tar fölet någon skada, men lär sig sådant som jag tycker är helt nödvändigt för att kunna ha hästen.

Annika-L:
Inget sto i världen kan lära sitt föl hur man bär grimma, blir ledd eller får hovarna verkade. Det måste vi människor lära dem, eftersom det är vi som ställer kraven på våra hästar att det ska gå att leda dem eller sko dem. Att vänta till fölet är stort och starkt innan man börjar lära/fostra den är - i mitt tycke - helt befängt. Då, om inte förr, får man ju problem ...
Sedan får man ju anpassa "övningarna" till ålder och mental mognad.

Nafayette:
Skulle det vara konstigt att fundera över VARFÖR hästar reagerar som de gör i olika situationer? Jag tycker att det är absolut nödvändigt för att lära sig förstå hästar. Sedan måste man i och för sig konstatera att man kanske inte alltid får svar på sina frågor, men det är ju en annan historia, som man måste lära sig leva med. Men att kalla undrande människor för "psykolog" är lite surmagat ... Är inte Bukefalos till för frågor?

Frågan var ju om ungen igentligen nonschalerade henne eller inte.
Frågan var också om hon skulle korrigeras när hon blev rädd.

"shit happens" är väl det mest riktiga i sammanhanget och inte en fråga om hur föl skall tränas för hästätande lejon som Zambesi ville.

Att tillrättavisa en unge som bits är en sak.
Vi provocerar däremot aldrig fram det beteendet.
Många står och gosar med föl och kliar här och där. När ungen sedan kliar tillbaka (på sitt vis) så är det inte sällan man både läser och ser att vederbörande straffar fölet med en smäll.
Sedan kallas detta på fint vis för korrigering..trots att man har sig själv att skylla.

Om man leder en 8 månaders unge så får man räkna med att den sprätter iväg ibland.
Gjorde den inte det så skulle jag ringa veterinären..för då handhar man helt enkelt inte längre en frisk unge.

Tycker allt oftare se att orutinerade uppfödare skriver här på Buke om just hantering av föl..och alla problem som dom på vägen har skaffat sig.

Frågor av det slaget brukar jag själv strunta i för det finns andra som kan skriva bättre än mig.
Men just denna tråd fastnade jag för eftersom det handlande om ett föl som av någon orsak gjorde ett språng.
(om det var för att den var busig, eller rädd är väl skitisamma)

Zambesi hade bara för ett litet tag sedan problem att sätta på fölet grimma..vilket skvallrar om orutin.
Vi som föder upp många föl per år och har klart större rutin av allt som har med föl att göra, ska nu få bli uppläxade av en som är novis..
Konstigt..

AM

Men jösses, är inte såna här forum till för att diskutera och ställa frågor om sånt man inte är riktigt säker på själv?
Din ton var ganska mästrande och inte så hjälpsam redan från början, är det inte bättre att du som har rutin av en massa föl varje år förklarar din åsikt för zambesi på ett shysst sätt?
Tycker inte man ska behöva känna sig dum när man ställer en fråga!!

OK ber om ursäkt för att jag tog i.
Frågor ställda skall artigt besvaras. Det har du helt rätt i.

Men faktum kvarstår att problemet skapades redan för längesedan.
I juli gick jag i klinch med Zambesi eftersom hon sågade mina åsikter helt angående hantering av föl.
Då, hade hon ett föl och vi 19 stycken.

Redan då varnade inte bara jag, utan flera, för hur man igentligen skall hantera dom små.
Men ICKE..hon visste redan då bäst..
Nu har hon en unge som antingen blev rädd..(hoppas det) eller (värre) sprang över henne för att hon stod i vägen..
Är det det sistnämnda så har hon skaffat sig problem..
Och det menade jag redan då att hon kanske gjorde..

Tror du mig inte så backa i Arkivet till Kickande föl och Att få grimma på fölet..

AM

Ok, behöver inte backa i nåt arkiv, tror dig men är det inte bättre att bara ignorera inläggen då?
Vill inte börja tjafsa och jag menar absolut inte dig nu men i många trådar är tonen så hård och otrevlig och jag förstår om man inte vågar ställa en fråga som kan verka dum i någon kunnigares ögon, trist tycker jag bara..
Inte meningen att vara otrevlig och mästrande själv och lägga mig i eran dispyt, den verkar ju ha pågått förr..

Bara bra om någon säger till att man är dum..tar inte illa upp.
Man måste tåla kritik..allihop. ;)

Men som sagt..ang ursprungstråden..så är det som det är.

AM

Då tackar jag allra ödmjukast för att du - med hänvisning till tidigare frågor från mig - har hängt ut mig som en inkompetent, illasinnad idiot, utan någon som helst kunskap om hästar, och med gigantiska problem i min hästhantering.
Jag kommer självklart inte att ställa fler frågor på Bukefalos, eftersom antipatiska och småsinta personer som du gör allt för att bekräfta det man själv redan i och med sin fråga bekräftat, nämligen att man har en kunskapslucka.

Jag hoppas att jag aldrig blir lika självgod och övertygad om min förträfflighet vad anbelangar hästkunnande som du, för ett vet jag - det finns fler än ett sätt att nå till samma resultat.

I juli gick jag i klinch med Zambesi eftersom hon sågade mina åsikter helt angående hantering av föl.
Då, hade hon ett föl och vi 19 stycken.

En försynt undran...
Är det kvantiteten som avgör vem som kan mest och bäst och får bestämma allting? I så fall kan vi ju göra en allmän enkät i olika frågor, ta reda på vem som har (gjort) mest, så vet vi vem som är den allvetande experten. :)

I min värld fungerar det inte så, kvantiteten säger inget om kvalitén!

Undran alltså, inte angrepp på någon!

LIA

LIA skrev:
En försynt undran...
Är det kvantiteten som avgör vem som kan mest och bäst och får bestämma allting? I så fall kan vi ju göra en allmän enkät i olika frågor, ta reda på vem som har (gjort) mest, så vet vi vem som är den allvetande experten. :)

I min värld fungerar det inte så, kvantiteten säger inget om kvalitén!

Undran alltså, inte angrepp på någon!

LIA
Om du med kvantitet menar erfarenhet, så ja!
En person som får ca 20 föl/år och hanterar dem dagligen tills de är 2 år, har mer erfarenhet/Kunskap än en person som fått färre föl, eller i detta fallet 1 föl!?
Erfarenhet är ju det som ger kunskap!

Nää.
Ofta kan stor kvantitet försämra kvalitet..eller hur?
Men om vi skriver om erfarenhet om fölungars sätt att vara så anser jag nog ha,just det..erfarenhet.

Jag är definitivt INGEN allvetare..utan frågar själv om det är nåt.

T.ex
Om jag skulle få problem med en unghäst inkörning så skulle jag fråga en person som har lång erfarenhet, gärna fler, för att få perspektiv.
Jag frågar inte en person som har en gammal 23 årigt skrälle som drar vagn för sista året..Och som varken har kört in eller kört en unghäst.

Tyvärr är det så, att många som inte hanterat föl förr, vill ha en "minihäst" med vuxet sinne.
Man fostrar den så i alla fall..till fölungens förtret.

Samma angående fölningar..
Ställ frågan om fölkomplikationer.
-Allt går på räls,behövs ingen nattkoll.. svarar nog den som har en erfaren fölmärr som fölat för ägaren första gången.och hade tur.

-Inte så ovanligt med lägesrättning..svarar dom som har ett tjog eller fler..

Svaren handlar om erfarenhet..

Och tillbaka till ursprunget.
om man fjompar med föl så straffar det sig senare..om man inte har..just det, erfarenhet.

AM

Nej,
jag menar just "kvantitet". Att ha erfarenhet av en viss kvantitet har lite med kunskap att göra.

Jag känner en som har erfoderlig "kvantitet" av uppfödning (av hög kvalité!), men som inte har vidare kunskaper när det gäller uppfostran etc av fölen eller hanterande av de vuxna hästarna. Intresset stannar väl helt enkelt vid aveln.

Ska jag ta ditt inlägg som, att du anser att "20-fölare" bestämmer allt i diskussionerna i förhållande till "1-fölare"? Alla andra kan/vet sämre? Vi lägger ner så fort "20-fölaren" sagt sitt? Oavsett?? :confused:
Vad händer då om en "25-fölare" kommer in och säger samma sak som "1-fölaren"?

Förstår du hur jag menar? Jag försöker få fram att allas tankar ska respekteras, så länge dom är seriösa, för vad säger att "36-fölaren" är "gud"? Ofta är det just nybörjaren som har den nyktra, opåverkade synen på frågorna.

LIA

Vi har nog ungefär samma syn på kunskap etc. Se fö mitt svar till Humelibumlan.

Just när det gäller inkörning, hittar du många exempel på att erfarenhet inte är detsamma som kunskap. Eller duglighet!

Nu ska jag kika på heeela tråden! ;)

LIA

LIA skrev:
Nej,
jag menar just "kvantitet". Att ha erfarenhet av en viss kvantitet har lite med kunskap att göra.

Jag känner en som har erfoderlig "kvantitet" av uppfödning (av hög kvalité!), men som inte har vidare kunskaper när det gäller uppfostran etc av fölen eller hanterande av de vuxna hästarna. Intresset stannar väl helt enkelt vid aveln.

Ska jag ta ditt inlägg som, att du anser att "20-fölare" bestämmer allt i diskussionerna i förhållande till "1-fölare"? Alla andra kan/vet sämre? Vi lägger ner så fort "20-fölaren" sagt sitt? Oavsett?? :confused:
Vad händer då om en "25-fölare" kommer in och säger samma sak som "1-fölaren"?

Förstår du hur jag menar? Jag försöker få fram att allas tankar ska respekteras, så länge dom är seriösa, för vad säger att "36-fölaren" är "gud"? Ofta är det just nybörjaren som har den nyktra, opåverkade synen på frågorna.

LIA
Nej, jag menar inte att någon ska bestämma avsett erfarenhet, men däremot är det inte för mycket begärt att man lyssnar och respekterar kunskapen som i detta fallet kommer av kvantitet OCH Kvalitet! Inte sitta och tjaffsa emot... Bara för att man vill/tycker en sak... Alla har rätt till en åsikt...

Tips och idéer är strålande från alla, oavsett erfarenhet och kunskap, även nybörjaren eller den totalt oinvigde kan ha bra tankar om olika saker.... Men det är skillnad på små tips, ideér och tankar och på att föda upp och fostra små föl... och ja, jag lyssnar när någon med, som i detta fallet Nafayette, den stora erfarenheten talar, sen tänker jag själv och handlar på det sätt som passar min hantering, mig och mina hästar!

Som tidigare påpekats kan det vara bra att läsa tidigare trådar av samma användre, för att få reda på varför svaren blivit som de blivit!

Liknande trådar

Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 596
Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 594
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama