översnöad höbal.

jassica

Trådstartare
mina hästr har alltid en höbal i hagen, och nu har det kommit en massa snö, så den var översnöad, dock är inte balen hel, utan de har spridit ut den lite grann men allt låg under snö. Jag lyfte fram höet för att få bort snön, men höet är ju ändå väldigt kallt, och lite snö hänger med.

Hur gör jag med detta, kan jag låta hästarna äta det? Det måste ju bli väldigt kallt i magen.

Idag får de en ny höbal, den kommer jag att täcka med pressening för att slippa snön, men den kommer väl ändå att bli lite kall/isig.

som sagt kan hästarna äta det, utan att få ont i magen?

Sv: översnöad höbal.

Här uppe är det typ alltid snö på höbalarna ute. Hästarna får själv gräva fram sitt hö. Inga problem för dom inte! :) De äter ju dessutom snö för att få i sig vätska, varför ska dom då inte kunna ha snö på höet?

okej. nej mina brukar inte äta snö, de dricker vatten istället. Tänkte bara för min mamma har alltid sagt att hästarna inte får äta morötterna som folk lägger ut till rådjuren för att då blir de kalla i magen. fast morötterna ifs kanske är genomfrusna..

tack för ditt svar!

Senast ändrad:

Om jag lämnar vattenhinkar ute så är de genomfrusna innan hästen är törstig. Så han äter snö och mår inte dåligt av det.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka