Överskottsenergi!

Sv: Överskottsenergi!

Vad får han för mat?

Skulle även länga tiden de är ute, är de ute 9-10 timmar betyder det ju att han vilar 14-15 h om dygnet och det är väl lite mkt...

Min fjorda är heltossig nu när det är kallt. Jag är ute och skrittar långa turer där hon får arbeta, ställa höger/vänster, öppna/sluta, skänkelvikning, övergångar tills hon slappnar av och då belönar jag med långa tyglar. Det funkar bäst. Sen kan man också ut och rejsa lite imellanåt (om hästen orkar konditionsmässigt) för att bli av med det värsta. Men var glad att din fjording har så mkt energi :) Försök att rikta den åt det håll du vill ha den.

Han får 5kilo hö, 1kg lucern å 75g mineraler.

Dom vill ju inte vara ute längre när det är mörkt. Dom står bara och trycker vid grinden vid 17-17:30 tiden.

Ja ja e glad att det är fart i honom men han klan väl använda den när det verkligen behövs.

Det är ju för de är vana att komma in vid den tiden, dessutom så vill de säker äta...

Varför får han lucern?

Det är ju för de är vana att komma in vid den tiden, dessutom så vill de säker äta...

Varför får han lucern?

Den som hjälpte mej göra foderstaten tyckte han skulle äta Lucern hack. Är inte så hemma på foderstater därför tog ja hjälp så det förhoppningsvis skulle bli bra.

Vilka tider rekomenderar du att dom ska vara ute då?

Tycker det låter som om det är lite hö, skulle lägga till minst 3-4 kg.

Jadu 12 h om dygnet minst vill jag ha ute mina hästar... Men det är ju upp till var och en.

Tycker det låter som om det är lite hö, skulle lägga till minst 3-4 kg.

Jadu 12 h om dygnet minst vill jag ha ute mina hästar... Men det är ju upp till var och en.

Han har lite dietmatsedel just nu så han kommer ner i sin trivselvikt. Han har haft fångkänningar i sommras så nu ska han äta och motionera så han inte är tjock längre!
Glömde skriva näven med betfor oxå.

Jo vi får se hur det blir med utevistelsen...får prata med stallkompisen!

Skulle då skippa betforen eftersom det är sockerarter i det. Och skulle lägga till de kilona hö, hästen måste ha en viss mängd grovfoder även om den är fet, och byter du ut lucernen mot hö så tillgodoser du ändå proteinbehovet.

Har du någon bild på honom?

Skulle då skippa betforen eftersom det är sockerarter i det. Och skulle lägga till de kilona hö, hästen måste ha en viss mängd grovfoder även om den är fet, och byter du ut lucernen mot hö så tillgodoser du ändå proteinbehovet.

Har du någon bild på honom?

Betfor är visst bra mot fång oxå...läs disskutionerna i "vad är denna häst??"-tråden ja skapade för en månad sen typ....där finns både gammla och nya bilder på pållen

Jag blir så yr i huvudet...vissa säger det är bra...andra säger det är inte bra...vilken ska man lyssna på då???:crazy::crazy:

har inte hunnit läsa hela tråden.

Min häst har en tendens att vilja springa ifrån skorna, så honom rider jag två gånger om dagen så ofta jag hinner. Första passet gör man bara av med energi, och andra passet är han verkligen super. Man behöver inte längre ta en fight om vem som bestämmer.

har inte hunnit läsa hela tråden.

Min häst har en tendens att vilja springa ifrån skorna, så honom rider jag två gånger om dagen så ofta jag hinner. Första passet gör man bara av med energi, och andra passet är han verkligen super. Man behöver inte längre ta en fight om vem som bestämmer.

Min har nog bara fått det här som en dålig ovana...som jag tänker försöka träna bort nu :)

Och därför har hästen massa "överskottsenergi"...

Nä det är inte överskottsengergi...det är en jävla dålig vana han fått att det ska vara bråttom hem! Har jag kommit fram till tack vare påpekande i denna tråd!

Hade han överskottsenergi ville han ju rejsa jämt...men det är bara när vi rider och när vi är på väg hem!

Sällan när jag promenerar eller tömkör honom. Och har är aldrig pigg på ridbanan heller!

Har inte läst hela tråden men om hästen vill rejsa hem så gör det riktigt jobbigt för honom, skolor, öppna, sluta om vart annat. Samla, samla.
Se till att inte dra i munnen utan var väldigt mjuk i handen och "bromsa" med magen och bäckenet.

Okej...han är inte så välutbildad men jag kan väl sysselsätta med det han kan....

I dag har vi tränat ledarskap...han lyssnar på mej iaf när ja går bredvid...så ja ska börja träna uppsuttet i helgen!

tänkte uppdatera lite...

Testade rida pållen i dag!
Gick jätte bra till en början men det gör det ju jämt.
Sen när han fattade att han skulle hem så hade han gärna satt av i full galopp kändes det som. Men jag gjorde halt och halv halter och pratade med honom. Ett tag trodde jag han hade nå fjädrar i hovarna för det kändes som vi hoppade fram. Men han lyssna lite på mej iaf.
Sen när vi kom tillbaka till stallet så gick vi en lite sväng till mellan stallet och stora vägen. Bortåt gick det ju bra som vanligt...och när vi gick hem igen gick det fortare men han kunde gör halt utan att vrida och vända på sej nu. Och lyssnade när ja stannade honom med rösten och sätet lite grann oxå.
Så nu e ja riktigt peppad att vi ska klara det här eftersom jag tyckte att han lyssnade én liten gnutta mer nu än vad han gjort innan.

Uppdaterar igen...

I dag red ja ut en riktig sväng. Det gick väldigt bra! Han var pigg men han lyssnade på mej och hade inte så bråttom hem. Det var en riktigt mysig sväng!
Snöig och mysig!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30