Överskottsenergi!

Kicki_83

Trådstartare
Hur blir man av med överskottsenergin på sin fjording??

Longera fungerar inte han springer inte av sej...utan verkar som han mest tycker fy f*n va tråkigt att springa runt runt.
Tömkör gör jag både ute och på ridbanan...hjälper inte så mycket...
Rider gör jag men nästan rädd för att rida ute för han blir e aningens het på hemvägen. Och nu när det varit hårt har man ju inte kunnat rida så hårt ute.
Men när jag rider så försöker jag vara lugn så det förhoppningsvis smittar av sej på hästen. Det fungerar i bland.

Men hur ska ja göra för att han ska bli av med överskottsenergin?? Vill gärna slippa en häst som nästan går på tårna när vi ska hem och hoppa till för minsta lilla ljud. Ska försöka med bomull i öronen så han inte hör alla ljud så mycket. Fungerar det tror ni?

Sv: Överskottsenergi!

Vad gör hästen när du inte rider den? Är han ute tillräckligt länge? Är hagarna bra? Har han stimulerande sällskap?

Eller står han bara och laddar energi?

jag hade en medryttarhäst förut som var fruktansvärt pigg, speciellt när vägen började vända hem igen. jag tyckte att hon lugnade ner sig lite om jag sysselsatte henne med lite olika lättare övningar längs vägen.

och bomull i öronen tror jag inte har någon positiv effekt på överskottsenergin. men möjligen om hästen går på tårna och hoppar till för minsta lilla ljud.

Vad gör hästen när du inte rider den? Är han ute tillräckligt länge? Är hagarna bra? Har han stimulerande sällskap?

Eller står han bara och laddar energi?

Han står i en stor hage med sin ardenner kompis. Han är ute ca 9-10 timmar om dagen.
Dom brukar springa och busa!

jag hade en medryttarhäst förut som var fruktansvärt pigg, speciellt när vägen började vända hem igen. jag tyckte att hon lugnade ner sig lite om jag sysselsatte henne med lite olika lättare övningar längs vägen.

och bomull i öronen tror jag inte har någon positiv effekt på överskottsenergin. men möjligen om hästen går på tårna och hoppar till för minsta lilla ljud.

Jo det där med sysslesätta med andra lätta övningar har jag testat fungerar i bland å i bland inte.

Nä men bomullen var inte för överskottsenergin utan för att han inte skulle höra alla ljud han blir rädd av.

Låter som att han inte lärt sig att han måste vara lugn innan och efter varje övning...

Min häst brukar också få otroligt mycket överskottsenergi. Har han stått en dag så kan han vara omöjlig dagen efter för han har så mycket energi.

Jag brukar ta en riktig bustur i skogen där jag pressar honom till max. Om ridturen är 60 min så får han springa ca 45 min, uppvärmning och nedvarvning brukar inte funka så bra när energin ligger över max. Då blir det tempoväxlingar, långa uppförsbackar i galopp och växlingar mellan gångarterna.
Dagen efter en sån tur brukar han vara min vanliga häst som oftast har mycket energi men mer kontrolerad energi. Han går på nålar innan ridturen men är kolugn mot slutet.

Longering funkar si så där när det är mycket energi. det blir för mycket bus och gå på två ben. Man är inte så kaxig när det växelvis flyger bakben och framben runt om en.

Har du kollat så hästen får rätt energi från maten?
Min får den energi han ska ha men är ändå kanonkula. Jag ser inte det här som något problem för min del då jag gärna vill ha honom piggare =)

Min häst brukar också få otroligt mycket överskottsenergi. Har han stått en dag så kan han vara omöjlig dagen efter för han har så mycket energi.

Jag brukar ta en riktig bustur i skogen där jag pressar honom till max. Om ridturen är 60 min så får han springa ca 45 min, uppvärmning och nedvarvning brukar inte funka så bra när energin ligger över max. Då blir det tempoväxlingar, långa uppförsbackar i galopp och växlingar mellan gångarterna.
Dagen efter en sån tur brukar han vara min vanliga häst som oftast har mycket energi men mer kontrolerad energi. Han går på nålar innan ridturen men är kolugn mot slutet.

Longering funkar si så där när det är mycket energi. det blir för mycket bus och gå på två ben. Man är inte så kaxig när det växelvis flyger bakben och framben runt om en.

Har du kollat så hästen får rätt energi från maten?
Min får den energi han ska ha men är ändå kanonkula. Jag ser inte det här som något problem för min del då jag gärna vill ha honom piggare =)

Jo det lutar mycket åt att jag tar en riktigt race tur i skogen i morgon och en lång sådan :)
Jag vänder inte hemåt förens hästen är trött typ :D

Min äter bara grov foder. Hö,lucern och mineraler. Så det borde inte vara så mycket energi!

I mina öron låter det inte som överskottsenergi utan som olater. Hade det bara varit överskottsenergi så hade han ju varit superpigg även när du longerar.

I mina öron låter det inte som överskottsenergi utan som olater. Hade det bara varit överskottsenergi så hade han ju varit superpigg även när du longerar.

Ja jag har tänkt på det jag med...hur går man till väga för att bli av med en sådan olat??
Sen är en del överskottsenergi oxå tror jag men en annan del e nog olat oxå!

Nä borde inte vara så mycket energi. Inte i lucernen iaf. Min får bara hö och havre i grunden. Lite mineraler, soja, vitlök och salt. Men jag vill ha honom pigg också..

Kanske liten olat? Hur går det om du skrittar en sväng? Så det inte är så att hästen blir stressad för den ska hem fort.
Min var så förr. Han skulle hem så fort som möjligt för han visste att det var mat efter ridningen. Då hade jag nyss tagit hem honom. Men efter en tids fri tillgång på hö och han blev ledare i flocken så blev han lugn på hemvägen. Så gav jag inte alltid mat efter ridning. Då blev det inte lika självklart för honom att få mat efter och hade då inget att stressa till.

Nä borde inte vara så mycket energi. Inte i lucernen iaf. Min får bara hö och havre i grunden. Lite mineraler, soja, vitlök och salt. Men jag vill ha honom pigg också..

Kanske liten olat? Hur går det om du skrittar en sväng? Så det inte är så att hästen blir stressad för den ska hem fort.
Min var så förr. Han skulle hem så fort som möjligt för han visste att det var mat efter ridningen. Då hade jag nyss tagit hem honom. Men efter en tids fri tillgång på hö och han blev ledare i flocken så blev han lugn på hemvägen. Så gav jag inte alltid mat efter ridning. Då blev det inte lika självklart för honom att få mat efter och hade då inget att stressa till.

Jo jag tror det lutar åt olat jag med. Vad jag än gör som innebär att lämna stallet och sen komma tillbaka typ så blir det bråttom hem. Det går bättre när jag tömkör eller promenerar med honom. Men är värst när jag rider.

Han är lugn och fin när man går bort. Ja något bus skutt kanske om han blir rädd för något. Men sånt klarar jag av.
Men bara han fattar att vi e på väg hem så slå det slint på honom.
Skulle han få bestämma skulle det nog vara full galopp hemåt. Men det accepterar inte jag. Så när jag försöker hålla in honom så taktar han eller går på tårna eller vad man ska säga. Allt kan vara farligt och stressande. Det blir lite bättre när jag pratar lugnande med honom ibland.
Man kan nästan säga att de känns som att sitta på en tickande bomb på vägen hem. Å då är det kanske de sista 1 eller 2 kilometrarna.

Det är så jobbigt....vill att vi ska få bort det och kunna ha mysiga ridturer både bort och hem :cry:

Hästen ska stå stilla lungt, uppbunden eller "parkerad".
Stå stilla när du sitter upp. Göra halt och "parkera" varsomhelst, när som hellst.
Halt innan högre gångart, halt efter. Vill han bara springa-rid bara skritt och halt. Han ska kunna vara lugn när du säger det.
Samma hund som häst. Om min 3 åring är "pigg" så tränar jag hellre
att stå stilla. Springer hunden runt, tränar jag ligg.
Tror du det skulle funka för dig?

Hästen ska stå stilla lungt, uppbunden eller "parkerad".
Stå stilla när du sitter upp. Göra halt och "parkera" varsomhelst, när som hellst.
Halt innan högre gångart, halt efter. Vill han bara springa-rid bara skritt och halt. Han ska kunna vara lugn när du säger det.
Samma hund som häst. Om min 3 åring är "pigg" så tränar jag hellre
att stå stilla. Springer hunden runt, tränar jag ligg.
Tror du det skulle funka för dig?

Jag vet inte om det skulle funka men ska testa.

Tacksam för alla tips!!:bow:

Såg i andra meddelandet att han taktade och höll på, akta
så att du inte drar i honom, sådant stressar mer och förstör
hästens förtroende och respekt för din hand.
Blir han för tänd, vänd honom ur balans "one-rein-stop".
Men akta med att dra bakåt i båda.

Såg i andra meddelandet att han taktade och höll på, akta
så att du inte drar i honom, sådant stressar mer och förstör
hästens förtroende och respekt för din hand.
Blir han för tänd, vänd honom ur balans "one-rein-stop".
Men akta med att dra bakåt i båda.

Okej det ska ja tänka på.

Kom att tänka på min gamla fjording när jag läste tråden. Och där funkade det väldigt bra om den fick jobba med huvudet också och inte bara kroppen.

Jag gjorde mycket övningar ute. Halter, flytta åt sidan, framdelsvändning/bakdelsvändning när man skulle in på en ny väg, volter runt träd m.m.
Och lite trickträning och ledarskapsövningar i ridhuset/paddocken.

Annars funkade det väldigt bra att klättra i backar också. :laugh:

Vad får han för mat?

Skulle även länga tiden de är ute, är de ute 9-10 timmar betyder det ju att han vilar 14-15 h om dygnet och det är väl lite mkt...

Min fjorda är heltossig nu när det är kallt. Jag är ute och skrittar långa turer där hon får arbeta, ställa höger/vänster, öppna/sluta, skänkelvikning, övergångar tills hon slappnar av och då belönar jag med långa tyglar. Det funkar bäst. Sen kan man också ut och rejsa lite imellanåt (om hästen orkar konditionsmässigt) för att bli av med det värsta. Men var glad att din fjording har så mkt energi :) Försök att rikta den åt det håll du vill ha den.

Kom att tänka på min gamla fjording när jag läste tråden. Och där funkade det väldigt bra om den fick jobba med huvudet också och inte bara kroppen.

Jag gjorde mycket övningar ute. Halter, flytta åt sidan, framdelsvändning/bakdelsvändning när man skulle in på en ny väg, volter runt träd m.m.
Och lite trickträning och ledarskapsövningar i ridhuset/paddocken.

Annars funkade det väldigt bra att klättra i backar också. :laugh:

Japp körde lite ledarskap i dag. Det gick bra! Last tränade lite oxå...då fick han nog använda huvudet lite:)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 280
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30