Överskott av kalcium, betydelse?

G

Gyllene

Jag räknade till att min häst får ett överskott av kalicum på ca 10g (ska ha 19). Samtidigt är det underskott på energin och om jag ökar fodergivan går ju kalciummängden upp ytterligare. Jag undrar om dagsbehovgränsen bara är ett minimum eller hur det påverkar hästen om jag ökar. (svårt att räkna foderstat :p)

Sv: Överskott av kalcium, betydelse?

Är fosforbehovet bara täckt är det ok med ett överskott av kalcium. Kommer det dessutom mestadels från grovfodret så är det än mindre en fråga att fundera över.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt hösilage har i år ett lågt srp-värde men har ett bra energi- och mineral-värde. Hästarna äter ca 15 kg hösilage per häst och dag...
Svar
2
· Visningar
1 366
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 602
Senast: Boj
·
Foder & Strö Sitter och beräknar foderstat och får problem med energi och protein...ökar jag högivan för att få upp protein...då blir energin för hög...
Svar
9
· Visningar
1 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar