Sv: Överskattade eller underskattade travhingstar
En hingst som jag alltid tyckt har bättre rykte än han förtjänar är Jobie Tempest. Jag har inte sett någon jag gillar efter honom.
Nu kan jag inte hålla mig från denna tråd, fastän jag försökt. Jag lär ändå inte kunna ändra din åsikt, men måste ändå försöka få fram min åsikt.
Om vi ska jämföra
Gentle Star och
Jobie Tempest har Jobie klart bättre startprocent på sina kullar. Jobie har fler avkommor som vinner lopp. I den senaste treåringstatistiken har han bättre snitt än Gentle Star. Jag kan hålla med dig om att det inte finns många "glänsartyper" efter Jobie, men de är ärliga och gör det riktigt bra. Jobie Tempest har faktiskt dessutom ett högre BLUP än Gentle Star. Gentle Star har precis som du säger flera fina ston OCH även hingstar. Ska vi se till hela kullar är Jobie ett säkrare val, i mina ögon om du ser till resultaten och statistiken. Eftersom Jobie kostar hälften av vad Gentle Star kostar, tycker jag att han dessutom bör anses vara prisvärd.
Det är ganska intressant hur mycket första kullen är värd.
Gentle Star lämnade en mycket bra första kull och har sedan kunnat leva på den. Sedan har han i alla fall i mina ögon inte haft resultat som levt upp till hans rykte.
Se på
Starchip Entrprise som totaltfloppade med sina två första kullar, men nu har haft en skaplig 3-åringskull ifjol. Han är fortfarande "ratad" och kostar 5.000 kr. Han är iskall på marknaden. Detsamma gäller
Smok'n Lantern, fast han är väl inte kvar i Sverige?
Angående
Mack Lobell så är det väl i detta fall att det är tillgången som styr priset? Han betäcker enbart naturligt och i princip enbart Menhammars ston. Därför är priset satt till 80'000 kr, men det finns nog ingen som betalar den levande fölavgiften. Han har de senaste åren haft mycket små kullar och därför heller inte haft så många som synts till i årgångsloppen. Total har han 396 svenskfödda avkommor och av dessa finns det 20 hingstar och 10 ston som blivit miljonärer. Är väl skapligt? 18% har tjänat över 500.000 kr. Elithingst - ja! Prisvärd - nej!
Scarlet Knight har inlett mycket bra och har ett oförtjänt dåligt rykte. Mycket hög startprocent och segerprocent på sina avkommor. Dessutom springer de in bra med pengar, även om ingen ännu blivit "kulltopp". Mycket bra bredd.
Super Photo Kosmos är en annan hingst som har bra startprocent och travsäkra avkommor. Måste anses vara intressant.
Hmm...men det är ju bara vad jag tycker.