Överskattade eller underskattade travhingstar

Nafayette

Trådstartare
Rubriken ärligt stulen från forumet Avel..hehe
men omgjord för "vår" gren.

Vad tror ni om t.ex Starchip?? Överskattad? I alla fall förr enligt mitt tycke.

Tap In, en nyttig krabat som kanske inte lämnar världsstjärnor men klart en kille att räkna med..tycker jag.
Denne är kanske underskattad i stället?

Fram med lite åsikter!

AM

Sv: Överskattade eller underskattade travhingstar

Vad gäller möjligheten att få tillbaka satsade pengar om man tänker sig att sälja avkomman, så säger jag att Pine Chip är överskattad.

Där kan jag hålla med. I så fall är den billigare Super Arnie en bättre investering..

AM

Men jag har hela tiden varit förvånad över hur prisvärd Scarlet är. Varför är det så? Kan någon förklara det? Är det så enkelt att hans avslutning på tävlingskarriären gjorde att värdet som avelshingst dalade? Det är ju befängt i så fall. Det är ju ändå samma häst...

Det blir ju ofta så när en hingst dalar sin sista som som tävlande. "Folket" vill ha en hingst som skapat stora rubriker in i det sista och som de och fölköparna minns och vars rubriker fortfarande i minnet kan ses på löpsedeln.

Det blir ju ofta så när en hingst dalar sin sista som som tävlande. "Folket" vill ha en hingst som skapat stora rubriker in i det sista och som de och fölköparna minns och vars rubriker fortfarande i minnet kan ses på löpsedeln.

Dumma människor.

Obs, varning för generallisering:angel:

Överskattad-
Pine Chip (avkommor presterar inte så bra med tanke på priset, stona går inget bra, hönshjärnor, tunga avkommor)
Spotlight Lobell (okej, jag vet att han har lämnat mycket fint, men inte f-n har jag träffat någon av dem, hönshjärnor)
Smasher (än engång, jag vet att han har lämnat mycket fint, men jag har inte träffat på dessa avkommor *ryser*)
Underskattad-
Giant Chill (lämnar många nyttiga avkommor på skitston, billig, bra dräktighet)
Gentle Star (lämnat mycket bra, är billig)
Peace on Earth (är väl död nu??? men lämnade bra på ett rätt kasst stomaterial)

Fråga CK här på Buke om Peace on earth tror inte han är död.
Hon har honom.
Jag funderar på någon underskattad hingst i förhållande till pris men kommer inte på nån direkt.

Skolan har ju en snurrig avkomma efter Giant Chill, Lady Bianca. Beror de på modern eftersom att Quidditch och Lady P är lika snurriga och bitchiga (då syftar jag på Lady P och Bianca, ston)?

Ja, när hästarna blir såpass gamla så blir dom ju oftast så otroligt kloka också :love:
Har ni fått tag på nån ny hingst?

Har en 1 års kille e. Gentle Star. Kanonfint temperament, lättlärd och hur trevlig som helst. Dessutom en riktigt vacker herre som är helt korrekt på alla punkter.
Ska bli jättekul att påbörja inkörningen till våren!!

Dock är han något liten, men det är hans bror e. Tibbe Lavec u. samma sto också även om stoet själv är av den större modellen. 3 åringen som då är e. Tibbe lavec har dock växt på bra senaste året så det känns som om det är stoet som ger mindre och något sena avkommor.

Så jag känner att Gentle Star är kanske något underskattad, dessutom är han väldigt billig i förhållande med att han gett riktigt bra avkommor.

Så jag känner att Gentle Star är kanske något underskattad, dessutom är han väldigt billig i förhållande med att han gett riktigt bra avkommor.

För ett tag sedan var det någon som sa att just Gentle Star "sto-avkommor" inte håller klassen..
Stämmer det?

En fundering till är om Mack Lobell var värd 80´...
Jag gillar honom men han kanske är bättre som morfar?

AM

Riva Del Sole, Kings Any eller Prima Stella skulle duga åt mig vilken dag som helt av G.S. sto-avkommor...
Glömde Gill Star som är nybliven miljonärska också.

Av 60 startande (kollade bara de som tjänat pengar) har 7 st. tjänat över 400 000 och 20 över 100 000,

Från början sa man ju att stona inte gick nåt men kollar man första årgången har 8 st. startat och 3 sprungit in över 250 000.

Jag pratade med en tränare på Mp på nyårsafton. Han har en som hade problem med framsteget från början.

(Jag skulle ju hålla mig från den här tråden :o )

Anyway, jag betäckte ju min märr med flackt framsteg med honom och jag kan bara säga att jag är mycket nöjd hittills.

Nu jagade jag ju en som kompletterade märren exteriört och han passade bäst av dem jag tittade på.

En hingst som jag alltid tyckt har bättre rykte än han förtjänar är Jobie Tempest. Jag har inte sett någon jag gillar efter honom.

Senast ändrad:

En fundering till är om Mack Lobell var värd 80´...
Jag gillar honom men han kanske är bättre som morfar?

AM

Kan inte annat än hålla med. Tycker han är oerhört överskattad. Jag gillar också hans avkommor, men Elithingst - njae...

En hingst som jag alltid tyckt har bättre rykte än han förtjänar är Jobie Tempest. Jag har inte sett någon jag gillar efter honom.
Nu kan jag inte hålla mig från denna tråd, fastän jag försökt. Jag lär ändå inte kunna ändra din åsikt, men måste ändå försöka få fram min åsikt. :)

Om vi ska jämföra Gentle Star och Jobie Tempest har Jobie klart bättre startprocent på sina kullar. Jobie har fler avkommor som vinner lopp. I den senaste treåringstatistiken har han bättre snitt än Gentle Star. Jag kan hålla med dig om att det inte finns många "glänsartyper" efter Jobie, men de är ärliga och gör det riktigt bra. Jobie Tempest har faktiskt dessutom ett högre BLUP än Gentle Star. Gentle Star har precis som du säger flera fina ston OCH även hingstar. Ska vi se till hela kullar är Jobie ett säkrare val, i mina ögon om du ser till resultaten och statistiken. Eftersom Jobie kostar hälften av vad Gentle Star kostar, tycker jag att han dessutom bör anses vara prisvärd.

Det är ganska intressant hur mycket första kullen är värd. Gentle Star lämnade en mycket bra första kull och har sedan kunnat leva på den. Sedan har han i alla fall i mina ögon inte haft resultat som levt upp till hans rykte.

Se på Starchip Entrprise som totaltfloppade med sina två första kullar, men nu har haft en skaplig 3-åringskull ifjol. Han är fortfarande "ratad" och kostar 5.000 kr. Han är iskall på marknaden. Detsamma gäller Smok'n Lantern, fast han är väl inte kvar i Sverige?

Angående Mack Lobell så är det väl i detta fall att det är tillgången som styr priset? Han betäcker enbart naturligt och i princip enbart Menhammars ston. Därför är priset satt till 80'000 kr, men det finns nog ingen som betalar den levande fölavgiften. Han har de senaste åren haft mycket små kullar och därför heller inte haft så många som synts till i årgångsloppen. Total har han 396 svenskfödda avkommor och av dessa finns det 20 hingstar och 10 ston som blivit miljonärer. Är väl skapligt? 18% har tjänat över 500.000 kr. Elithingst - ja! Prisvärd - nej!

Scarlet Knight har inlett mycket bra och har ett oförtjänt dåligt rykte. Mycket hög startprocent och segerprocent på sina avkommor. Dessutom springer de in bra med pengar, även om ingen ännu blivit "kulltopp". Mycket bra bredd.

Super Photo Kosmos är en annan hingst som har bra startprocent och travsäkra avkommor. Måste anses vara intressant.

Hmm...men det är ju bara vad jag tycker. :D

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar