Översexuell marsvinshane...

F

FjantaZ

För 7 mån sedn fick jag en marsvinshane av en familj som köpte två st från en djurbutik där de påstod att man varken kan ha 2 hanar eller 2 honor ihop utan familjen köpte en av varje för de ville inte ha ngt ensamt marsvin...När jag hämtade honom var han pappa till 2 kullar. Han är jämårig med min egenuppfödda hane och de skulle säker kunna bli vänner...Lite knorr de första dagarna men sedan har det fungerat riktigt bra tills nu...Han försöker sätta på sin kompis flera ggr/ dag och kompisen säger inte ifrån mer än att han skriker och flyttar lite på sig...

Går problemet att lösa... separerar man dem skriker båda efter varandra...:confused:

Kastrering??:crazy:

Vet inte vad jag ska göra...Hanen går bra på utställning förutom att han inte kan stå på plattan för han anfallet alla hannar i närheten...

Hjälp önskas...:confused:

Sv: Översexuell marsvinshane...

Att kastrera marsvin ändrar inte deras beteende, det ändrar bara att de inte kan få barn så det är en onödig risk att ta.

Och sen är det helt normalt beteende att han sätter på det yngre marsvinet, det är ett dominans beteende för att vissa att han är den som bestämmer. Så länge de inte bråkar tills det kommer blod så sära inte på dom! De måste få bestämma vem som ska vara den dominanta och vem som ska vara den underlägsna och när ni särar dom så måste de börja om igen.

Det som är jobbigast är att kompisen flyr i sin egen bur....att han inte får ligga på sina vanliga platser utan trycker in sig på det mest otillgängliga platserna istället...samt att han skriker bara den andre kommer i närheten...Om han ändå hft mer vett att säga ifrån på skarpen när den andra ska rida hela tiden... ser ut så här:

Den dominante kommer fram o hoppar upp o rider, kompisen skriker och går iväg, den andre gör ett nytt försök och ett nytt försök...

Han har även gjort samma beteende på mig... Jag är lite less på detta nu...

jo jag kan förstå att det är jobbigt =/ så länge den dominanta inte mobbar honom så mycket att han inte får äta så borde du nog inte göra något. För att kastrering är inte lösningen, hanar som blivit kastrerade kan kanske bara bli lugna om de får spendera en lång tid med honor annars är har de samma beteende. Har du testat att tvätta deras körtel på deras bakdel? Den kan ge ut väldigt kraftiga lukter som får dom att tro att de måste vara på varandra och utmana varandra hela tiden. Man tvättar den med lite diskmedel.

Jösses!:o .Låter komplicerat att han rider på dej också.antar att DU inte skriker och går iväg :D .Han verkar i alla fall väldigt målinriktad den lilla rackaren:rofl:

Har du testat att tvätta deras körtel på deras bakdel? Den kan ge ut väldigt kraftiga lukter som får dom att tro att de måste vara på varandra och utmana varandra hela tiden. Man tvättar den med lite diskmedel.

Är utställningsmrsvin så ja körteln tvättas regelbundet med diskmedel...problemet har lugnat sig sedan herren fårr en innebandyboll med pellets i. då går han omkring o leker med den (kastar runt den o rullar den) Allt för lite mat =)

Vad skönt att du lyckats styra över hans uppmärksamhet på lite annat!;)

Liknande trådar

F
Övr. Djur Min marsvinshane blev själv i vintras och då köpte jag en kompis till honom. (Han mår dåligt av att inte ha sällskap). Kompisen var en...
Svar
7
· Visningar
3 502
Senast: FjantaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama