Överrörliga ryttare

Chili

Trådstartare
Jag antar att jag inte är den enda. Detta kanske inte är det största problemet man kan ha som ryttare men det blir ibland påtagligt. Stör detta er? Har ni problem av detta? Tror ni ridning kan fungera som en form av friskvård i avseendet?

Själv känner jag nu mer än någonsin av att jag är överrörlig i de flesta (?) leder. Hos sjukgymnast har de undrat om det inte gör ont när de böjer och har sig, och ser förvånat hur mycket de kan vrida/påfresta vissa leder. En knäskada skulle aldrig ha hänt om det inte var för överrörligheten, enligt sjukgymnast.

Jag känner inte än att detta påverkar mig så mycket i ridningen, i så fall mer i den dagliga skötseln. Samt nu när jag är hyfsat otränad så känns allting av mer, får problem med höften och ryggen. Om jag verkligen håller igång med mycket ridning och mycket "markskötsel" av gården + eventuellt någon mer form av träning brukar jag känna mig hel och bra.
Ni som är äldre och har sådana leder; har det förvärrats för er med åldern? Jag ser på min överrörliga mor och är djupt orolig över att få hennes problem, och hon är inte ens 50 än...

Sv: Överrörliga ryttare

Jag var väääldigt vig och är fortfarande överrörlig i de flesta leder. Det har resulterat i krackelerade knäskålar och jag känner mej som en väderkärring. Så fort det är lite kallt ute så stelnar allt till och jag får ont lite varstans.. Då är jag bara 21 år.

Men jag tycker faktiskt det kan hjälpa att vara lite överrörlig i ridningen, man kommer åt på ett sätt som andra kanske inte kan. Men det gäller att lära sej annorlunda sätt att strecha :angel:

Jag är inte vig :p Bara överrörlig på lite fel sätt, i bäcken och rygg framför allt skulle jag vilja säga. I princip allt i min kropp går att knäcka bara jag vrider lite på mig...

Tycker du att du mår bättre av att rida? Är det "rätt" träning? Jag tycker det verkar bra - inte så hög belastning och fokus på muskler framför kondition. Muskler som kapslar in skelett och annat och håller det stabilt... Delvis vetenskaplig och delvis självkonstruerad teori :D

Jag är också överrörlig lite varstans, särskilt i rygg, handleder och vrister. Ryggen upplever jag generellt mår bättre ju mer jag rider efterom "ridmusklerna" stabiliserar ryggen. Faktum är att min sjukgymnast sa till mig att: "Sluta aldrig rida". ;)

Och jag blir sämre ju mer jag sitter "på stol" vid datorer, på föreläsningar osv (jag pluggar).

Mitt största ridproblem kopplat till överrörligheten är nog vristerna, jag trampar lätt igenom för mycket.

Åhå är du också en knakare?! :bump: Man är inte ensam alltså! :p

Jag känner att ju mer jag rider och verkligen riiiiider desto bättre mår min kropp. Jag kan alltid rida utan stigbyglar (vilket jag gjort det senaste året) för att underlätta för knäna. Och mår man och gillar det man gör så blir ju livet myyyycket lättare :D

Usch ja, jag har jobbat på kontor senaste året och min kropp mår verkligen inte bra av det :crazy:Även om bordet är höj och sänkbart så ändras ju inte arbetsställningen så mkt, och jag kan inte stå så länge innan det gör ont i ryggen... :grin: Då måste jag få röra på mig och gå omkring mer. Även armarna känns av, speciellt armbågen på högerarmen (musarmen) samt samma handled.

Kan inte direkt se en framtid som kontorist :p

Jag är inte vig, däremot otroligt överrörlig! Lite läskigt ibland hur mycket jag kan böja knäna "bakåt" s a s :eek:

Hehe oh ja, ryggen måste jag dra igenom nästan varje dag för att det ska vara uthärdligt (ofarligt enligt sjukgymnast). Efter en ridolycka (antar jag) så kan jag även knäcka till nere vid bäckenet, där ska man tydligen inte kunna knäcka. Men någon nerv hamnar i kläm där ibland och strålar ner i benet. Bara att vrida lite extra, det låter KLONK, känns knappt och efteråt är smärtan borta :)

Om jag drar fram axlarna på morgonen så knäcker sig nyckelbenen...huh. Det är obehagligt.

Det hållet är jag däremot inte överrörlig åt, och tycker det ser jätteläskigt ut när personer kan böja bak knäna sådär :p :cool:

Jag är 46 år och fortfarande väldigt rörlig. Jag är den där sorten som utan vidare kunde lägga båda fötterna bakom nacken samtidigt när jag var yngre. Numera får jag bara upp en i taget :)

Jag är speciellt överrörlig i rygg, axlar, knän och höfter. (funderar på om mina rejäla skomakartummar har med samma sak att göra). Stundtals får jag ont i ryggen, höfterna och knäna. Min mamma är 66 år och överrörlig hon också och idag har hon vädligt ont i ljumskar och knän. Det beror nog inte bara på överrörligheten utan också på att hon slitit ut sig när hon arbetat i en herrans massa år som brevbärare.

Själv märker jag att jag mår mycket bättre av att rida. Jag får mindre ont i ryggen och knäna framför allt och det beror alldeles säkert på att jag då stärker musklerna i de här områdena så att lederna blir stadigare. Tyvärr är jag sådan att jag älskar att sitta uppkrupen i soffan i de mest knasiga ställningar, och det kommer säkert att straffa sig i framtiden (det har jag fått höra av gympalärare osv. sedan jag gick i femte klass). Alla mina barn är också födda med överrörliga leder... tyvärr.

*hoppar och vinkar*

Jag tillhör också skaran överrörliga ryttare. Förutom att bäcknet hoppade ur led i bland när jag var yngre och jag har en fotled som jag alltid trampar snett på så hade jag aldrig problem med min överrörlighet.

Problemen uppkom efter några år utan ridningen. Och då var det rejält illa vill jga lova. Kunde vakna med knäskålarna på sidorna, axlarna ur led och höfterna roterade. Att ryggen dessutom värkte så jag knappt kunde ta mig upp ur sängen var mer vanligt än ovanligt.

Jag är typ överrörlig i alla mina kroppsdelar. Nu på åldershöst (36) så början man naturlig stelna till så det är inte lika tydligt längre. Men min sjukgymnast sa till mig att ridning var det absolut bästa för mig. För när man rider och sitter med lodlinjen axel-höft-häl så kan du inte översträcka någon led (undantag att hälarna ramlar ner lite mycket) och därför är det den bästa hållningen och skonsammaste motionen.

Jag antar att jag inte är den enda. Detta kanske inte är det största problemet man kan ha som ryttare men det blir ibland påtagligt. Stör detta er? Har ni problem av detta? Tror ni ridning kan fungera som en form av friskvård i avseendet?

Själv känner jag nu mer än någonsin av att jag är överrörlig i de flesta (?) leder. Hos sjukgymnast har de undrat om det inte gör ont när de böjer och har sig, och ser förvånat hur mycket de kan vrida/påfresta vissa leder. En knäskada skulle aldrig ha hänt om det inte var för överrörligheten, enligt sjukgymnast.

Jag känner inte än att detta påverkar mig så mycket i ridningen, i så fall mer i den dagliga skötseln. Samt nu när jag är hyfsat otränad så känns allting av mer, får problem med höften och ryggen. Om jag verkligen håller igång med mycket ridning och mycket "markskötsel" av gården + eventuellt någon mer form av träning brukar jag känna mig hel och bra.
Ni som är äldre och har sådana leder; har det förvärrats för er med åldern? Jag ser på min överrörliga mor och är djupt orolig över att få hennes problem, och hon är inte ens 50 än...

tja sällar mig väll till dom andra totalt tok överrörlig pga reumatiskt ett totalkvaddat knä och alla leder i princip angripna av reumatism, trotts detta är ridningen min räddning, kan inte hoppa mer vilket jag kan överleva och värk varje dag i princip men utan hästarna och allt dagligt jobb så skulle jag sitta i rullstol ganska snart.

Tur man har en underbar man som ställer upp och gör dom tunga lyften typ foder säckar och bära spånbal osv när jag inte mår bra.

Ridning coh framför allt att hålla igång med den dagliga skötseln av häst är en utmärkt träning och enligt min läkare så får jag inte sälja hästarna, vilket jag varit beredd att göra då jag varit jättedålig.
Dock tittar hon bedjande på mig och säger "men måste man ha så många???"

haha för tillfället har jag 5 hästar hemma och är delägare i en annan som inte står hos mig!!!

men så länge jag orkar och har råd så drar jag inte ner på antalet utan de blir när jag verkligen inte orkar...hästarna håller mig på benen
trotts att jag sitter hela dagarna på kontor o hamrar på ett tangentbord och vänder papper. :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 222
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama