Överrörlig

Corax

Trådstartare
Min 2-åring (snart tre)är som en gummiboll i kroppen. Hon kan nästan slå knut på sig själv. I går när jag skulle "dra" lite (för att vänja henne)i frambenen så fanns där inget stopp uppåt (alltså med benet böjt i 90 grader).
Hon kan med lätthet klia sig långt bak på rumpan och gör man "morotstricket" för att stretcha överlinjen så börjar man undra om hon inte är en katt? :p

Men till min fråga. Kan hästar, precis som människor vara överrörliga och kan det vara negativt?
Har själv fått mycket problem med ryggen just pga överrörlighet så man kan ju inte låta bli att undra.

Annars är jag mycket nöjd och glad över hennes elasticitet och rörlighet. :)

Sv: Överrörlig

Nu är jag ingen veterinär, men jag har läst halvvägs till hästmassör och jag upplever att det helt klart finns olika rörliga hästar. Vet inte om det blir på samma vis som hos oss människor, men man rekommenderas att inte stretcha en häst där den är överrörlig...
Min häst är mycket rörlig på de flesta sätt, och jag bör bara stretcha honom på vissa sätt. Han har blivit mer stabil med åldern och nu när han är 12 så tycker jag att han börjar likna en normalt bra rörlig häst :crazy:
Så viss, måste vissa kunna vara mer rörliga än andra.

Tack för ditt svar!
Nu är jag ingen speciallist, långt i från, så jag vet ju inte HUR pass rörlig hon är. Efter första gången när jag upptäckte hur vig hon var så har jag endast stretchat henne en gång till och då endast för att visa stallägaren (hon skrattade och sa "snacka om ung och oförstörd).

Jag är väldigt osäker på hur jag själv ska kunna bibehålla smidigheten i framtiden och att göra det rätt.
Är det vanligt att en "vanlig" hästmassör är bekant med överrörlighet eller ska man sikta in sig på en speciallist?

Min häst var överrörlig och det kombinerat medväldigt oförsiktig så fick hon mycket problem. Hon var den som sprang i hagen vilket underlag det än var eller den som skulle rulla sig överallt så om det var i en liten väntebox. Så i hennes fall var det inte bra att vara överrörlig.

Min häst kunde frida rumpan och vinkla bakbenen så om man stog vid huvudet kunde man bli sparkad.

Jag tror det är viktigt att träna upp styrka och smidighet i "mittendelen" (länd-rygg-mage-bröst) på ett varierat och bra sätt på en sådan här häst.
Jag tror man lätt misstar den här rörligheten för "smidighet" men jag tänker att smidighet kommer sej av väl tränade muskler.

Det är ligamenten som begränsar ledernas rörlighet, och jag tror absolut att vi med generna har lite olika beskaffenhet på ligamenten. Sedan påverkar uppväxttiden ligamenten en hel del också som jag förstår det.

Min förra häst var också så där att hon alldeles lugnt slog knut på sej och kliade sej på svansroten och såg ut som ett O uppifrån. Jag tror att hon var lite halv-sjukligt "rörlig", hon hade ganska mycket problem i kroppen - bakknän, länden, halskotpelaren. Nu vet jag inte hur hon var som ung (hon var 10 år när jag köpte henne) och direkt vad problemen berodde på, vad som var hönan och ägget, men jag tror definitivt att det till viss del låg i generna. (pappan ger såna hästar sägs det)

Det jag vet som gäller överrörliga människor är att man definitivt inte skall strecha till ytterläget, utan om man ska strecha och är överrörlig så är det måttlig strechning i "normala" lägen som gäller.

Min kille har blivit mycket mjukare när ham fått ordentiligt med muskler:D
När man drar frambenet raktfram utsträckt så kan han lätt lyfta det 90grader. Och när man drar bakbenen framåt så får han dom t.o.m. lite förbi framknäet:D
När han ska ta morot från rumpan så kan han lätt sträcka sig till svansen i stället:D

Din häst måste ju vara jätte mjuk av naturen (fast det är väl de du fråga lite:o ) för en snart 3 åring är väl inte så super musklad, eller??

Så det verkar som om dom antingen kan vara mjuk av naturen (som din häst) eller bli mjuk av muskler (som min kille)

Men jag har personligen ingen aning om vad som är vad och vad som är bra. Jag bara virrar lite:o :o

Jag är helt med på vad du menar med smidighet och muskler.
Som det är nu har hon ju just inga "rid-muskler".

Frågan är bara hur jag ska hantera detta och hur jag ska lägga upp träningen av henne. Trots allt så är ju 3-års testet i vår och det kommer att bli rätt tufft antar jag.
Vem pratar men med för att få hjälp?

Virra på du! :D Det gör inget alls.

Som Evis sa; min unga häst är rörlig medans en musklad häst är mer smidig. Eller nått. Du hör ju. Jag virrar också. ;) :p

Mycket skritt ute i skogen :D helst off road över stock och sten.
Men jag är inget proffs, det är bara som jag tänker. Men skritten stärker ligamentsystemet utan att sätta alltför stor påfrestning på resterande kropp. Men det krävs rätt mycket av skrittandet och det tar lång tid att stärka ligament/senor/muskelfästen.

Mellangärdet tränas bra av långsam (och balanserad!) trav långa sträckor - men det är ju samtidigt viktigt att hästen är någorlunda rakriktad. Att trava i vagn tror jag är lättare än med ryttare på ryggen (för rakriktningens och balansens skull).

Jag tror inte det är så lätt att få hjälp....

Om hästen är överrörlig kan den få problem om den inte tränas på ett vettigt sätt. Men om man stärker upp den riktigt brukar överörliga hästar bli mycket bra hästar som har fördelarna på sin sida. Försök hitta en bra tränare som han ge dig tips och råd!!

Lycka till

Hej!

Mitt arabsto är överrörlig (liksom matte) och jag har fått stretchförbud på henne från min equiterapeut. Hon har fö träffat på ett par "sönderstretchade" hästar där man stretchat för ofta, för hårt (mera töjt än stretchat) eller inte värmt upp tillräckligt och därigom gett muskelproblem stället för att motverka dem.

På överrörliga häster är det ofta bättre att göra saker där de själva stretchar sig typ morotstrick osv och inte använda "handkraft".

Jag rekommenderar att ta kontakt med en bra equiterapeut, massör eller liknande och kolla upp hästen. De bra kan tala om vilka styrkor och svagheter just din hästs exteriör har, om hon belastar ojämnt och vad du kan tänka på i din träning. Jag låter själv equit. göra en årlig "check up" på min häst så hon inte går och är sned eller dyl.

Senast ändrad:

Jag skulle ta kontakt med tex Axelsons (du vet som utbildar hästmassörer) där kan man både få lite råd och hjälp, men framför allt kan de hjälpa dig att hitta någon i din närhet som är bra på just det du behöver hjälp med.
Jag är själv överrörlig och vet hur viktigt det är med korrekt träning för att man inte ska få konstiga motspänningar och tråkigheter senare i livet...

Jag kan tipsa om namn då jag är god vän med några av lärarna där.
Eller så får du traila hit din donna när mina får behandling:p

Jag har faktiskt pratat med Axelson's idag. :)
Hon som jag pratade med var helt fantastisk (namn kan vi ta över pm eller så)och vi pratade ett bra tag.
Hon gav mig namn på två massörer bortöver där jag bor ;) och redan på fredag kommer det ut en. :bump:
Det ska bli jättespännande och skönt att verkligen veta HUR rörlig hon egentligen är. Samt få tips om hur man ska lägga upp träning mm.
*awee* :D

Liknande trådar

Hästvård Jag blir så trött!!! Var på ATG i malmö för min häst var öm i ryggen, vet. klämde och kände & vi travade upp för han. Han hittade inga...
2
Svar
21
· Visningar
2 149
Senast: Spirit
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter