Överraskad av föl i Januari

BONA

Trådstartare
Hej,
Skulle uppskatta lite tips och råd beträffande vår stundande nedkomst.

Bakgrund
Köpte efter mycket övervägande vår första häst i Augusti. BONA är ett 11årigt sto, Polskt halvblod (Wielkopolska), som bara varit i Sverige en vecka när vi köpte henne av en nyss hemkommen hästtransportör. BONA är inackorderad på vår ridskola utanför Karlskrona och vi är tre i familjen som rider henne.
Vi har spenderat hösten med att "rida till" henne då hon sannolikt endast är grundutbildad tidigare. Hon har enligt den knapphändiga information vi fick av köparen mestadels varit körd med vagn på en rid/turistanläggning. BONA har gjort stora framsteg och kommer säkert att bli en fin ridhäst och har framförallt visat upp ett alldeles enastående bra temperament och psyke. Mycket lätthanterad och snäll.

Aktuellt
BONA lade ut lite under det fina sena betet och sattes på diet. Efter lite "hjärnspöken" tillkallades veterinär för att utesluta en misstanke?!!? och hon kunde glatt konstatera att det var tillökning att vänta..............
Lätt chockade har vi så småningom vant oss vid tanken och bl.a gjort relativt fruktlösa försök att få mera information av säljaren.
För en dryg vecka sedan lyckades jag mot alla odds spåra och få kontakt med BONA's tidigare/siste ägare i Polen (mr R Gmurowski) och vi har plötsligt kunnat få en hel mängd information som tidigare saknats.
Mr Gmurowski kunde bl.a meddela att BONA var betäckt 5/2 av hans egen Holstein hingst SILVERSTONE (e.SILBERSEE) och således borde nedkomma runt 5/1 2007..........
Tidpunkten förefaller stämma då BONA sedan en vecka börjat fylla juvret. Vi håller således som bäst på att förbereda årets kanske första fölunge??? eller i värsta fall detta års sista???
Vi är som ägare relativt oerfarna som hästägare i allmänhet och som hästuppfödare i synnerhet men har dessbättre mycket bra hjälp och stöd från erfarna människor på vår ridskola.
Just nu hoppas vi bara att allt ska gå bra med fölningen, så får vi tackla "problemen" allteftersom de uppstår.
Dock skulle det vara intressant med lite andra infall och tips från forumet

Frågor
Är det någon som känner till varför man planerar en så tidig fölning?

Är det någon i Blekinge trakten som känner till någon annan som kommer att få ett tidigt föl?

I väntans tider......

Sv: Överraskad av föl i Januari

Kniiiip Bona kniiiiip :D
Ett årets sista finns redan, men du är välkommen till att satsa på att bli 2007 års första!
(Har en 6veckors hemma)

Med fullbloden (som ska gå på banan) är det vanligt att de planeras tidigt på året då de ska prestera när de är unga. Mitt fullblod är född redan i februari.

Grattis !!!

Ni verkar få två hästar till priset av en :)
Och dessutom en "nykomling" med inte allt för dum stam ju...
Även om jag förstår att ni inte väntade er detta så hoppas jag det går lysande ;) Och är ni ändå tre som rider hästen kanske två hästar kommer behövas så ni har och dela på :)

jag tror det kommer gå bra. Glöm inte bort mamman bara å ge henne massa extra kärlek. Bra att ni upptäckte det innan fölet en dag stog i boxen. Lycka till! Håller tummarna för er!

Finns det någon möjlighet att ni kan få papper på fölets stam? DNA-testa far och föl?

Är hingsten godkänd i Polen?

Lycka till med fölningen, ni blir garanterat årets första! (Får vi hoppas, kniiiiiip)

Mvh

A-K:)

(Vad heter överraskning på polska? Lämpligt namn på fölet kanske?)

Jag hoppas det skall gå. Jag har fått papper på "pappan" och får snart ett betäckningsintyg. Det borde väl bli bekräftat tids nog för "pappa" är godkänd och DNA testad i Tyskland, där han tydligen stod tills för två år sedan.

Varför är det så "illa" att föla i Januari. Läste på en annan tråd om "broileruppfödning" på 70-talet. Kan detta vara ett utslag av sådant tänk?
Jag bryr mig betydligt mindre om avelsvärdering och uppvisningar och sådant men är däremot synnerligen intresserad att vårt föl skall överleva och kunna få goda förutsättningar till att bli en bra häst. Är det mycket tuffare om de föds så tidigt? Kyla mm?

Det man i första hand tänker är "dåligt" med att födas så tidigt på året är ju att det är kallt och snö och det är mindre möjligheter att kunna ha sto och föl ute och röra på sig. Man får även se till att ha bra foder till stoet då det dröjer länge innan hon kan börja äta gröngräs. Men det går ju som sagt att övervinna så det är nog ingen större katastrof! ;)

Det ger ganska mkt merarbete att få ett föl vid den tiden på året, mest pga vårat klimat häruppe i Norden.'
Det blir ett evigt passande med ledande mellan box och hage beroende på snö mm.

Kanske klokt att skaffa ett "föltäcke" att i beredskap OM det skulle smälla till och bli riktig vinter.

Jag vet inte var du har din häst uppstallad, men om ni är lyckligt lottade så finns där ett ridhus, där du kan släppa dom lösa riktigt hemska väderdagar.

Viktigt att se till att stoet har en riktigt bra foderstat, så att hennes mjölk blir näringsrik och räcker till fölet, iom att hon inte kommer att få den naturliga hjälpen genom det näringsrika vårgräset.

Det kommer att gå bra med fölet. Håll bara fölungen varm och torr, dom är jättekänsliga dom första månaderna och får lätt lunginflammation. Glöm inte att uppdatera oss! ;) :bump: :banana:

Tack för positiva och uppmuntrande svar. Det är väl främst det vi vill höra just nu. Vi har tillgång till ridhus så det ger ju vissa möjligheter till lite hopp och lek även under vintern.
Vi inser att några vidare andra fritidssysselsättningar blir det inte fråga om i vår utan den här "crasch-kursen" in i hästuppfödningen kommer att innebära begränsade övriga intressen och sociala kontakter.

Det kommer att gå bra ! Det var ngn (Snäcksjön island) som fick en fölunge på själva nyårsnatten för ett par år sen ! Fölen föds i regel med myket päls eller så sätts den snabbt. Är det bara hyffsat torrt och inte lervälling så borde fölet kunna vara ute iallafall litegrann.

Med det vädret vi har nu i blekinge (och det lär ju tydligen fortsätta så) så får ni ju en helt vanlig vårfölis ;)

Vikitigt är att ni inte släpper fölis i värsta gyttjehagen pga smittorisken. Navlen är en fin inkörningsport.

Och en annan viktig sak är att ni vakar över hästen när det börjar närma sig och då menar jagi nte att någon kollar henne någon gång utan någon bör sova i stallet eller att ni har kamera övervakning eller annan övervakning.

Fast ni kanske har koll på allt det här.

Lycka till!

Varför är det så "illa" att föla i Januari. Läste på en annan tråd om "broileruppfödning" på 70-talet. Kan detta vara ett utslag av sådant tänk?
Jag bryr mig betydligt mindre om avelsvärdering och uppvisningar och sådant men är däremot synnerligen intresserad att vårt föl skall överleva och kunna få goda förutsättningar till att bli en bra häst. Är det mycket tuffare om de föds så tidigt? Kyla mm?
En STOR nackdel att få föl i januari är att det oftast inte går att ha fölen i hagen några längre stunder.
Försök i Holland har visat att föl som står inne mycket första månaden har markant tunnare ledbrosk än de föl som fått vara ute och röra mycket på sig ordentligt. Och enligt dessa försök är det just bara under första levnadsmånaden man kan påverka ledbroskets tjocklek.
(källa: föreläsare (Heimdal tror jag det var) på ett seminarium om hållbarhet för unghästar på Flyinge för typ 2 år sen)

Alltså, det du bör göra, för bästa resultat, är att se till att fölet får röra på sig så mycket som möjligt i början av sin levnad. Går det inte på annat sätt så försök ta dem till ett ridhus där de kan röra sig fritt, helst varje dag och en längre stund...

Hakar på det där med "varje dag". Ridhus på ridskolor kan ju vara rätt hårt belastade dag- kvällstid, men sto och föl kanske kunde gå i ridhuset varje natt??? Betydligt mer yta för fölet att röra sig på än i boxen... Det förutsätter förstås att underlaget är "sovvänligt" nog för både sto och föl och blir med jobb med mockning och höspill, men nog borde det vara värt att fundera på?

Först och främst - grattis (även om jag förstår att detta inte var någon särskilt rolig överraskning till en början kanske ;) ) ! Det kommer att gå fint. Du verkar intresserad och engagerad för att få allt så bra som möjligt och det är det allra viktigaste.

Förutom det som alla andra skrivit så vill jag bara tipsa om hur viktigt det är med lugn och ro för fölungen och stoet till en början så att de får knyta sina viktiga band, samt att fölungen även är infektionskänslig. Detta är extra viktigt att komma ihåg med tanke på att stoet är uppstallad på en ridskola där det naturligtvis finns många nyfikna hästälskare som vill kika på underverket.

Är boxen stor nog för de båda?

Vidare, som någon här ovan skrev (och det här kan låta självklart med jag skriver det ändå) så är det av största vikt att stoet får tillräckligt mycket och tillräckligt bra foder (bäst fri tillgång av ett riktigt bra stråfoder med hög kvot protein/energi + komplettering med lämpliga kraftfoder). Nu föds ju dessutom fölungen under de månader som är "energislukande" ändå, med kyla och dåligt väder och inget bete finns inom sikte, så foder är a och o.

Och så rörelse då. De kanske kan gå i ridhuset på förmiddagarna innan lektionerna tex? Och så ute i hagen kortare stunder (så fölungen inte behöver lägga sig i leran/snön) i den mån vädret tillåter. Glöm bara inte att ett nyfött föl även behöver röra sig på fast underlag stundtals, allra helst om de föds lite veka i kotorna som många gör - har ni kanske en hårdlagd stallgång där den kan ströva lite ibland?

Normalt brukar man stelkrampsvaccinera stoet ca 1 månad innan fölning för att fölungen ska få antikroppar genom stoet. Hör med veterinären om h*n tycker att det är lämpligt nu eller redan försent.

Om du vill ha tips inför själva fölningen så läs gärna boken "Att bli med föl" - den har flera matnyttiga tips.

Stort lycka till, det här kommer att gå fint! :)

Jag hoppas att du har ett bra jobb som tillåter dig att åka hem i tid och otid.:crazy:

Jag som då har en 6-veckors lät från början henne vara ute på gårdsplan lös morgonen innan de andra gick ut, för att sträcka på benen, och så hann man mocka undan i boxen medans mamman stod och åt hö på gårdsplan. Sedan in med henne i boxen igen och de andra ut i respektive hagar.
Sedan hem på lunchen, släppa ut henne på gårdsplan igen medans man fodrade de andra, mockad pluttar i boxen och fyllde på vatten. åt en lunchmacka på stående fot. in med dom i boxen igen och hasta iväg till jobbet.
Sedan hem på eftermiddagen, släppte ut dom på gårdsplan igen medans man gjorde stallet ordentligt. brukade ta ungefär en timma. var det fint väder gick vi även en stund till paddocken så att mamman fick rejsa av sig lite, fölis kutade tills hon inte orkade mera, men hon hade mest kondis av dom bägge. Sedan in med alla i stallet för kvällsmat.
Sedan ut igen på natten, ut med dom på gårdsplan medans man höade de andra hästarna, fyllde på vatten samt mockade pluttar i boxen. kanske även då en sväng till paddocken om man orkade.
Sedan in och stupa i säng.
Så höll det på de första veckorna.
I takt med att hon blir äldre får hon vara ute längre och längre.

Nu går hon ute antingen förmiddagar mellan frukost och lunch, eller eftermiddagar mellan lunch och fram tills att vi kommer hem. På helgerna blir det lättare att springa jojo mellan box och hage.
tyvärr har vi inte haft vädrets makter med oss här i göteborg, vilket har gjort att flertalet dagar har hon fått stå inne helt pga allt hällregn, och andra dagar har det varit på gränsen för länge med 4 timmar ute, men vad göra? Vi måste välja mellan pest och kolera och då får man gå på magkänsla.

Hellre ett föl som är lite trött för att hon inte kunnat ligga ner ute och vila pga underlaget (hon lägger sig inte själv, är såpass "förståndig", så hon står och lutar sig lite mot mamman istället) än en fölunge som bara får stå i box. När hon stått inne för mycket har hennes leder tjócknat på sig, och då har hon fått åka ut i regnet vare sig hon vill eller inte.

Nu är ju detta en ponny och dom är ju trots allt tåligare än stora hästar #hukar mig# men de strövar än idag vilt i wales, och dom fölen överlever blötan, så då ska nog hon göra det med.

Bara var förberedd, så kommer det säkerligen gå alldeles utmärkt! :)

(och bara PMA mig om det är något speciellt du vill veta, eller ventilera, jag är mitt upp i det just nu, att få föl när det inte är säsong för det)

Senast ändrad av en moderator:

Det där med att dom oftast föds med tjockare päls stämmer till stor del. Naturen är så fiffig!!! Slutar aldrig att förvånas

Försök i Holland har visat att föl som står inne mycket första månaden har markant tunnare ledbrosk än de föl som fått vara ute och röra mycket på sig ordentligt. Och enligt dessa försök är det just bara under första levnadsmånaden man kan påverka ledbroskets tjocklek.
(källa: föreläsare (Heimdal tror jag det var) på ett seminarium om hållbarhet för unghästar på Flyinge för typ 2 år sen)
I denna holländska studie från 1999 (43 holländska föl) undersöktes ett flertal områden på fölungar som stod på box, box med rastning eller gick i hage. De röntgades och undersöktes samt obduserades vid 5 månader eller 11 månader. Summa sumarum var, på de två studier jag läst artiklarna för, att avsaknad av motion gjorde att ingen naturlig utveckling kan ske i ledbrosken (samt långa tåsträckaren). Motion visades även ha effekt på att fölen utvecklade mindre OCD.

Nu hittade jag inte de 2 artiklarna när jag googlade, men väl denna som handlar om andra studier på samma hästmaterial:

http://www.ivis.org/proceedings/aaep/2000/29.pdf

Jag har bara skumläst denna men den behandlar muskler, senor och bentäthet (BMD)

I denna holländska studie från 1999 (43 holländska föl) undersöktes ett flertal områden på fölungar som stod på box, box med rastning eller gick i hage. De röntgades och undersöktes samt obduserades vid 5 månader eller 11 månader. Summa sumarum var, på de två studier jag läst artiklarna för, att avsaknad av motion gjorde att ingen naturlig utveckling kan ske i ledbrosken (samt långa tåsträckaren). Motion visades även ha effekt på att fölen utvecklade mindre OCD.

Nu hittade jag inte de 2 artiklarna när jag googlade, men väl denna som handlar om andra studier på samma hästmaterial:

http://www.ivis.org/proceedings/aaep/2000/29.pdf

Jag har bara skumläst denna men den behandlar muskler, senor och bentäthet (BMD)

Avlivade dom fölen?:eek: Hade ingen aning om att det fanns "försökshästar".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka