Sv: Överproduktion av magsyra
Wow, det här var väldigt intressant. Hade jag ingen aning om över huvud taget. Så på din häst har detta konstaterats? Jag som tyckte jag sökte så noggrant i alla databaser utan att få fram några artiklar om det.. Om du har några länkar så vill jag gärna läsa
Det är tvärtemot svaren ovan inte alls särskilt ovanligt med överproduktion av magsyra, varför vissa hästar får det hade de då i alla fall inte lyckats hitta orsaken till trots obduktioner på kända fall. Så (i alla fall) synliga missbildningar o dyl går bort som orsak. Dom ser en koppling med magsår men de viste i alla fall inte då vilket som var hönan och vilket som var ägget. Klart är att dessa hästar producerar för mkt magsyra när de äter.
Därav det klassiska symtomet att tvärtemot många andra krubbitare enbart krubbita medans de äter och aldrig annars. Det är också anledningen till att dessa hästar INTE skall ha fritillgång på mat, eftersom det enbart är i samband med mat detta sker.
Wow, det här var väldigt intressant. Hade jag ingen aning om över huvud taget. Så på din häst har detta konstaterats? Jag som tyckte jag sökte så noggrant i alla databaser utan att få fram några artiklar om det.. Om du har några länkar så vill jag gärna läsa