Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om det går mer än två timmar mellan målen börjar de producera magsyra, vilket i sin tur kan leda till magsår.
Fast det är nog så här: magsyran produceras HELA TIDEN (inte efter 2 tim utan mat) vilket resulterar i att när magsäcken/syran inte har någon mat att bryta ner fräter magsyran på magslemhinnan istället för maten, som borde finnas där.
Även stress påverkar. Det utlöser många negativa reaktioner i kroppen, bla ökad produktion av magsyra. Hästen kan tex bli stressad av att inte få tillräcklig ättid, den känner sig hungrig. Fast den har ändå fått tillräckligt med kalorier enligt oss människor, så magsäcken förblir då tom. =Negativ spiral och ev magsår som följd.
(obs min teori, dvs ej vetenskapilgt kontrollerat)
Även stress påverkar. Det utlöser många negativa reaktioner i kroppen, bla ökad produktion av magsyra. Hästen kan tex bli stressad av att inte få tillräcklig ättid, den känner sig hungrig. Fast den har ändå fått tillräckligt med kalorier enligt oss människor, så magsäcken förblir då tom. =Negativ spiral och ev magsår som följd.
(obs min teori, dvs ej vetenskapilgt kontrollerat)
Jag uppfattade frågeställningen som att den handlar om en överproduktion av magsyra?
Det är så här att hästar producerar magsyra konstant, och vetenskapliga studier visar på att produktionen är som störst när hästen inte äter - vilket för oss in på magsår osv. Men överproduktion av magsyra förekommer inte. Enda möjligheten är att det är överstimulering av parietalcellerna i magsäcken så att mer magsyra produceras. Men den möjligheten/sjukdommen nämns inte i någon av alla mina böcker... Är i så fall mkt ovanligt.
Tror att det ofta är en missuppfattning att magsår uppstår pga överproduktiob av magsyra. Men så är inte fallet.
Jag vet att de producerar det konstant men tänkte kanske av ts fråga att det kan vara så att de ibland producerar mer än vanligt. Jag minns inte om jag har läst vad som styr denna produktion.
Nu vill jag veta allt om överproduktion av magsyra (GYLLE, se hit!!!). Vad är det för symptom, hur utfodrar man för att minska problemen et c.