Överproduktion av magsyra

svea

Trådstartare
Nu vill jag veta allt om överproduktion av magsyra (GYLLE, se hit!!!). Vad är det för symptom, hur utfodrar man för att minska problemen et c.

Sv: Överproduktion av magsyra

Jag har fått lära mig att hästars magar är gjorda för att äta i princip dygnet runt, vilket låter logiskt om man studerar hästar i det vilda. Där strövar de och betar mest hela dagen.
Om det går mer än två timmar mellan målen börjar de producera magsyra, vilket i sin tur kan leda till magsår.
De som tror på det här, brukar låta sina hästar ha fri tillgång på grovfoder.

Hoppas att det var till lite hjälp

Om det går mer än två timmar mellan målen börjar de producera magsyra, vilket i sin tur kan leda till magsår.

Fast det är nog så här: magsyran produceras HELA TIDEN (inte efter 2 tim utan mat) vilket resulterar i att när magsäcken/syran inte har någon mat att bryta ner fräter magsyran på magslemhinnan istället för maten, som borde finnas där.

Även stress påverkar. Det utlöser många negativa reaktioner i kroppen, bla ökad produktion av magsyra. Hästen kan tex bli stressad av att inte få tillräcklig ättid, den känner sig hungrig. Fast den har ändå fått tillräckligt med kalorier enligt oss människor, så magsäcken förblir då tom. =Negativ spiral och ev magsår som följd.

(obs min teori, dvs ej vetenskapilgt kontrollerat)

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är nog så här: magsyran produceras HELA TIDEN (inte efter 2 tim utan mat) vilket resulterar i att när magsäcken/syran inte har någon mat att bryta ner fräter magsyran på magslemhinnan istället för maten, som borde finnas där.

Även stress påverkar. Det utlöser många negativa reaktioner i kroppen, bla ökad produktion av magsyra. Hästen kan tex bli stressad av att inte få tillräcklig ättid, den känner sig hungrig. Fast den har ändå fått tillräckligt med kalorier enligt oss människor, så magsäcken förblir då tom. =Negativ spiral och ev magsår som följd.

Jag tror att du har helt rätt, att de producerar magsyra hela tiden, OCH att stress så klart inverkar. Precis som på oss människor.
Jag tror helt klart på fri tillgång av magert grovfoder, dygnet runt. Och så lite kraftfoder som möjligt.

Jag vet inte hur många vetenskapliga artiklar/försök som har gjorts, men jag vet många veterinärer på större djursjukhus som har den "teorin". I mina ögon är det mer fakta. Hästar är anpassade för att äta mat 24/7 i princip och när de tvingas äta 2 ggr per dag + att bli riden 3-4 timmar varje dag, så fixar de helt enkelt inte det. Som du säger, stress (psykiskt), men också fysiologiskt (som du nämnde med magsyran).
Helt klart ett intressant ämne! Framför allt när en tävlingshäst kommer in med magsår på en klinik och enda behandlingen för att den ska bli frisk är omeprazol I KOMBINATION med fri tillgång till grovfoder och mindre korn, havre osv. Och helst lite mindre ridning i läkningsfasen. Att det är svårt för en framgångsrik ryttare att rida mindre och låta hästen få enbart grovfoder, istället för dessa fancy foder som är "lättare" att ge, kan jag förstå... Men, det är ju alltid lättare att ha en häst som är frisk än en häst som är sjuk..

Jag uppfattade frågeställningen som att den handlar om en överproduktion av magsyra?

Det är så här att hästar producerar magsyra konstant, och vetenskapliga studier visar på att produktionen är som störst när hästen inte äter - vilket för oss in på magsår osv. Men överproduktion av magsyra förekommer inte. Enda möjligheten är att det är överstimulering av parietalcellerna i magsäcken så att mer magsyra produceras. Men den möjligheten/sjukdommen nämns inte i någon av alla mina böcker... Är i så fall mkt ovanligt.

Tror att det ofta är en missuppfattning att magsår uppstår pga överproduktiob av magsyra. Men så är inte fallet.

..............

Senast ändrad av en moderator:

Det är så här att hästar producerar magsyra konstant, och vetenskapliga studier visar på att produktionen är som störst när hästen inte äter - vilket för oss in på magsår osv. Men överproduktion av magsyra förekommer inte. Enda möjligheten är att det är överstimulering av parietalcellerna i magsäcken så att mer magsyra produceras. Men den möjligheten/sjukdommen nämns inte i någon av alla mina böcker... Är i så fall mkt ovanligt.

Tror att det ofta är en missuppfattning att magsår uppstår pga överproduktiob av magsyra. Men så är inte fallet.

Jag vet att de producerar det konstant men tänkte kanske av ts fråga att det kan vara så att de ibland producerar mer än vanligt. Jag minns inte om jag har läst vad som styr denna produktion.

Jag vet att de producerar det konstant men tänkte kanske av ts fråga att det kan vara så att de ibland producerar mer än vanligt. Jag minns inte om jag har läst vad som styr denna produktion.

Ja, alltså det beror ju på vad ts är ute efter. För överproduktion av magsyra är väldigt ovanligt, men som med allt så kan det ju ske... Men om det är i förhållande till magsår så är det ingen överproduktion. Däremot, menar ts överproduktion allmänt som inte har ngt med magsår att göra så kan det ju alltid vara ngn typ av tumör/missbildning som är orsaken. Alltså att hästen, efter en mkt lång period (foderbyte, livstilsändring, mediciner) är diagnosticerat till att ha magsår pga. överproduktion av magsyra. Hmm det blev komplicerat nu, men hoppas du förstår vad jag menar..
Har dock fortfarande inte hört om överproduktion av magsyra, och kan inte hitta ngt om det heller..

Hormonet som styr produktionen av magsyra heter gastrin och produceras i magsäcken när proteinnivån blir högre, pH stiger, eller efter stimulering av nerver. Gastrin får parietalcellerna till att producera magsyra och öka motiliteten i magsäcken = att den snart kommer att tömmas.

Jag har inte heller hört talas om överproduktion av magsyra förrän det nämndes i en annan tråd.

Jag har själv en häst som är högriskare för magsår, men det var en tio år sedan jag var riktigt påläst, så det är ju intressant och höra om det har hänt något nytt.

Det där med gastrin och protein var intressant, innebär det att man ska vara lite extra försiktig med proteinet till en sån häst?

Vad jobbigt med en "sån" häst.. Har du några erfarenheter att dela med dig av :P Vad har fungerat bäst för din häst när det kommer till behandling osv?

Hmm där fick jag mig en liten tankeställare - angående gastrinet.. Hittade abstract till artikeln "Effects of differently composed feeds and physical stress on plasma gastrin concentration in horses". Author(s): Sandin A, Girma K, Sjoholm B, Lindholm A, Nilsson G

Abstract: Plasma gastrin concentrations were determined in 6 Standardbreds (4 geldings and 2 mares) after 3 different meals consisting of unlimited amounts of hay (8-9 kg per horse), a restricted amount of hay (0.6 kg/100 kg bodyweight) and grain (0.2 kg/100 kg body-weight) in combination or of grain alone (0.2 kg/100 kg body-weight). In another series of experiments the possible role of gastrin as a stress hormone was investigated. Plasma gastrin and cortisol concentrations were determined during fasting and compared with concentrations during hay feeding. In addition, gastrin and cortisol concentrations were determined before, during and after 2 kinds of physical exercise on a treadmill.
Meal stimulation significantly increased the plasma gastrin concentration, irrespective of the meal composition. An immediate and large increase in plasma gastrin concentration was found when voluminous meals were given, whereas a small meal evoked a later onset of gastrin release, suggesting that gastric distention plays an important role in inducing gastrin release during a meal. Meals consisting of grain seem to evoke a slower onset and then a more prolonged gastrin response than a hay meal, possibly due to different emptying rates of the stomach. Nervous excitation may play a minor role in the activation of gastrin release in horses. No experimental support was obtained for the idea that gastrin acts as a stress hormone in the horse.

Så den här artikeln säger ju faktiskt att oavsett innehåll i foder ses en lika stor produktion av gastrin, men att det är mängden foder som avgör. Alltså borde inte proteinmängden i fodret ha betydelse, utan mer hur stora portioner hästen får. Stämmer också in på tidigare teorier om att hästar ska fodras små portioner ofta (eg. hela tiden) istället för stora portioner 2-3 ggr dagligen.

I en bok om matspjälkningssystemets fysiologi (rent allmänt men mest inriktat på människor) står det att detta med att aminosyror dvs proteiner kan stimulera magsaften gäller för människor.

När det gäller magsår så beror det nog oftast på felutfodring. En vanlig orsak är att hästen får mkt kraftfoder och lite grovfoder vilket innebär att det sura maginnehållet från magsäckens nedre del skvalpar tillbaka till den främre delen av magsäcken där tarmslemhinnan ej är skyddad mot syra och då bildas det sår. Det har alltså inget med överproduktion av magsyran. För stora mängder stärkelse från kraftfoder kan också påverka situationen i magsaäcken på andra sätt.

I boken om Hästens näringsbehov och utfodring står det att det endast är en mekanisk påverkan av fundusområdet som stimulerar utsöndring av magsaft.

Jag tror inte att din fråga är så lätt att besvara.

Men för att förhindra magsår bor man utfodra så att hästen inte står för långa tider utan mat, ej ge för mkt kraftfoder utan mkt grovfoder. Det finns studier som har visat att lusern kan förhindra magsår troligtvis genom att pHvärdet höjs bla pga kalkinnehållet.

Det där med kalken var ju intressant. Jag har bott på väldigt kalkrik mark under väldigt lång tid, så jag har i ärlighetens namn vant mig av att kolla Ca/P-värdet eftersom det alltid brukar vara åt rätt håll så att säga. Hur slarvig får man vara? Ska genast kolla upp om det är läge att byta mineralfoder eller ge foderkalk!

Min häst verkar må bäst av en foderstat med hög grovfoderandel, helst torrt som hö och halm. Det får inte vara för fint eller bladigt. Ska han äta gräs ska det helst vara på torra, väldränerade och magra marker, gärna gammaldags gräsarter. Ställer man honom på vall på fet upplandslera så blir han uppblåst och gasig och löspruttar.

Han mår inte så bra av obehandlad spannmål, pellets funkar bättre. Lusern funkar också bra, liksom betfor. Just nu håller jag på och experimenterar lite med krossat linfrö också, med lovande resultat.

Nu står han på halm, och får hösilage fyra gånger om dagen. Det finns lite att noppa på i hagen också. Han lever ett ganska oäventyrligt liv också. ;)

Nu vill jag veta allt om överproduktion av magsyra (GYLLE, se hit!!!). Vad är det för symptom, hur utfodrar man för att minska problemen et c.

Sorry har inte haft tid ( och har det egentligen inte nu heller måste ut i stallet igen men kör ett snabbt svar).

Kan faktiskt erkänna att jag inte kommer ihåg allting exakt, det är nu ca 7 år sedan jag läste forskningsrapporterna och annan info i ämnet och tyvärr har jag inte ens länkarna sparade i denna dator (har bytt dator efter att den förra krashade och då blev jag av med allt sparat iom hårddiskkrash).

Det är tvärtemot svaren ovan inte alls särskilt ovanligt med överproduktion av magsyra, varför vissa hästar får det hade de då i alla fall inte lyckats hitta orsaken till trots obduktioner på kända fall. Så (i alla fall) synliga missbildningar o dyl går bort som orsak. Dom ser en koppling med magsår men de viste i alla fall inte då vilket som var hönan och vilket som var ägget. Klart är att dessa hästar producerar för mkt magsyra när de äter.
Därav det klassiska symtomet att tvärtemot många andra krubbitare enbart krubbita medans de äter och aldrig annars. Det är också anledningen till att dessa hästar INTE skall ha fritillgång på mat, eftersom det enbart är i samband med mat detta sker. Min tex är som sämst när det finns gräs i hagen så att hon äter hela tiden, då äter hon lite går sedan bort till en staket stolpe och krubbar går sen och äter igen och så håller det på hela tiden. Min har blivit bättre med åren så uppenbarligen kan man komma någonstans med att hålla dem på strikt diet. I år har hon faktiskt inte krubbat mkt ute, trots att hon går på gräs. Men det har tagit 7 års strikt diet att komma dit.

Har de grava problem som ger återkommande magsår så vet jag att det fanns något neutaliserande medel att ge dem hela tiden (kommer icke ihåg vad det hette har inte varit aktuellt på min).
För övrigt är det som vid magsår vad gäller maten skonkost med fibrer och inget socker. Inte för blött hösilage. Aldrig fodra kraftfoder utan hö samtidigt. Kokta linfrö är balsam för irriterad magslemhinna.

Första året stod min på probotika, för att sedan under ca 2 år få fiberplex tillskott. Tycker hon svarade bättre på fiberplexen än på probiotikan. Hon var väldigt tunn och svårfödd fram tills hon började äta fiberplex då vände det så jag gissar att det var då magen verkligen kom i bättre balans. Vi fasade ut fiberplexen efter ett par år och hon har idag istället vetekli som bas i sin foderstat. Nu är hon även en häst som får gaskänningar lätt vilket gör att vetekli är det bästa för henne.

Nu är denna dam extremt lättfödd (och numera mer än lite för fet :angel: ) och dessutom med energi så det räcker och blir över, så hon behöver ju egentligen inte kraftfoder men hon måste ha sina linfrö vilket hon inte tycker är det godaste som finns så att bara blanda dem i vetekli blir totalstopp. Så hon får några nävar havre även om man skall undvika det, samt någon näve lucernpellets (kvarnby utan melass) och några nävar lucernhack (greenpower utan melass) och så då sina 2 dl (torrmått) kokta linfrö hopblandat så slinker linfröna ner.

Hon krubbar fortfarande ett par gånger när hon äter i krubban men inte i närheten av hur hon krubbade från början. En annan lustig sak är att hon kan stå en hel tävlingsdag i släp/lastbil med tillgång till hönät utan att krubba en enda gång även om där finns ytor som hon mkt väl kan krubba på. Så möjligt är att de gånger hon krubbar i boxen är av gammal vana.

Tack Gylle!

Fiberplex låter ju intressant, jag har tittat runt lite på olika magtillskott och läst innehållsförteckningar, men en del verkar innehålla ett otroligt hopkok av saker (en innehöll t ex tryptofan eller vad det heter, och det är väl avtrubbande på temperamentet?). Andra verkar inte innehålla något vidare verkningsfullt alls utan är rena vitamintillskott (men dyrare) och vissa har ingen innehållsförteckning alls (skumt). Men inulin, fibrer och jästkultur och lite vitaminer verkar ju vettigt.

Probiotika har jag använt ibland med bra resultat. Förr gick det att få tag på probiotika med fekaliebakterier, finns det fortfarande? Det är ju bokstavligen talat "the real shit"! :rofl: Bakteriebalans var rätt OK också, men MagTarm är jag inte imponerad av...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
580
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka