Överlinje

Maira

Trådstartare
Min häst har varit avställd för en ful sårskada i 1,5 månader.

Under denna tid tappade han en hel del och överlinjen är inte alls så rund och fin som den var innan. :cry:

Har ni några bra tips på hur jag får honom i fin form igen? Hur nyttigt är det att rida i väldigt[/B kuperad terräng i förhållande till att jobba på ridbanan?

Jag vill att han ska få omväxling men ändå kunna jobba på med hans form!!!

Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Överlinje

Den överlinjen du har haft innan har du ju fått genom god ridning och antagligen nyttig omväxlande träning. Om du tar det lugnt och sakta bygger upp din häst igen utan att stressa kommer överlinjen med största säkerhet tillbaka igen på samma träningen som hästen fått innan. Man får ju inte pressa hästen för mycket i början för att man "prompt" vill att den ska se ut som förut, risken är ju att den inte håller till att sätta igång då. Har hästen stått en period kan man ju inte ut och rida i rejäla backar hur som helst utan man måste ju ta det lite i taget. Självklart ser ju en avställd häst inte likadan ut som en häst som rids ordentligt och som hästägare är det väldigt viktigt att acceptera det.

Sen är ju både kuperad terräng och skogstigar där hästen får se sig för och själv balansera upp sig alltid nyttigt, men allt ska ju göras med måtta och efter hästens förutsättningar.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar! :bow:

Du har helt rätt... men det är så tråkigt att se honom så kantig som han är nu. Han är 15 år, det kanske tar längre tid för dem att bygga upp sig ju äldre de blir?

Men jag tar det lugnt med honom... det är ju min älsklingskille... :love:

Kan bara hålla med.

Maira: Det viktiga är att det är omväxlande, kanske skogen ena dagen, dressyr nästa, tökörning tredje osv. Sen inte ha bråttom utan ta det i hästens takt:idea: 15 år är ingen ålder:eek:

Klart den kan få tillbaka sina muskler utan problem.:idea:

beroende på hur mkt han har fått rört sej under de 1,5 månaderna i hage tkr jag inte han borde ha tappat så mkt muskler... Behövs det mer protein ? Min häst musklade sej bra på 2 månader och red typ bara ut i skogen hade kommit upp i trav och hade precis kunnat börja jobba han i form i traven. Och jobbades inte spec mkt i form alls (pga han int orkade) kankse jobbade max 10-15 min per ridpass i slutet och red då ca 1h och 20 min. Tömkörde även han ca 1 gg i veckan och han gick i en kuperad hage som jag tror har hjälpt. Klättrade inget under den tiden... Men min häst hade allt protein han behövde för att bygga muskler :) har bilder om du vill se :) tror att rida off road i skogen ger mkt muskler för då får lyfta mer på benen och kan inte bara klampa på, är ju mkt jobbigare för oss att gå mitt ute iskogen och plocka svamp än att gå efetr en skogsstig. ;) Så borde ju vara lika för hästen...

Flashlight o Tuvisen:

Tack för era svar! Ja, det är väl bara att jobba på.

Han får Lucernpellets och musli förutom betet, så proteinbrist är det nog inte.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar