överlevare....

B

black_famous

idag är det ett år sedan min älskade häst blev utdömd på vet klinik, han blev utdömd pga slinger (ataxi) vilket inte stämde för det visade sig efter ett halvår att han hade borrelia och erlichias.
dom vill ha avlivat honom direkt, vilket jag inte gick med på utan tog med honom igen och lät andra undersöka honom och de kunde inte hitta några som helst tecken på slinger....

finns det någon mer som har varit med om något liknande???

Sv: överlevare....

Tog man inte prov på borrelia och erlichias på den första kliniken?

Hur länge hade han haft balansproblem?

Är han helt frisk utan några symptom nu?

Skulle verkligen vara intressant att veta.

ja de har jag, va med en kompis på den kliniken och hade med mig kopior på utlåtanden från andra vetrinärer och sökte upp honom och bad han läsa igenom de. fick bara att tyket svar att han undrade vad jag ville få ut av detta och att hästen hade allt slinger när jag var där med honom. (men saken är den att slinger försvinner inte)
tur att jag inte lät mig övertalas att lämna kvar honom, då tyckte dom att jag var en djurplågare som lät honom lida:confused:

nej dom tog inga prover då även fast jag bad om det.
jag sökt för hälta, feber och för att han var apatisk.
undersökningen han gjorde för att konstatera slinger var att jag fick gå med honom i gången medans vet gick bakom o höll i svansen och när hästen inte va beredd drog han tag i svansen så han tog ett sne steg + att han röntgade hals kotorna vilket inte visade nått....
då va de klart "han har slinger"
nej han har inga symtom kvar längre...

Vad är slinger för nåt? Har aldrig hört talas om det.

Det som i dagligt tal kallas slinger orsakas ofta av det en försnävrad passage för ryggmärgen genom halskotpelaren. Orsaken kan bl.a. vara ett yttre trauma, som t.ex. ett fall som i sin tur ger upphov till pålagringar som trycker på ryggmärgen eller förhindrar nervernas passage in/ut genom öppningarna mellan halskotorna.
Detta gör att hästen får en försämrad balans då nervsignalerna som ska "tala om" för hjärnan hur benen står placerade inte når fram. Symptomen varierar en del beroende på VAR någonstans problemet sitter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 216
Senast: Görel
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 020
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar