Överlast / olovlig körning?

V

vapor

Skall köpa ny bil och har tittat på SAAB 9-5
Max släpvagnsvikt är 1800kg
Jag har BE kort

Mitt släp får dra 1990kg
Jag lastar med två hästar 600+550
Släpet väger enligt pappert 840kg
Alltså blir det precis 1990kg

Räknas detta som olovlig körning eller bara som övervikt?
Vad skulle straffet bli om man blir stannad?

Hittade inte svaret i någon annan tråd.

Sv: Överlast / olovlig körning?

Är släpet registrerat med 1990 kg som totalvikt blir det olovlig körning.
Vad hästarna i väger är eg ointressant om totalvikten (släpets vikt tomt + maxlast) överstiger vad bilen får dra.
Det blir då olovlig körning även om du kör släpet tomt.

Det blir inte olovlig körning med släpet tomt om jag har BE kort vilket jag har

Jag blir lite förvånad att BE-kortsinnehavare inte vet sånt som är obligatoriskt att veta för att ta just BE-behörighet.

Det blir inte olovlig körning med släpet tomt om jag har BE kort vilket jag har

Om släpet är 1990kg så får du inte dra det tomt om bilen bara får dra 1800kg.
Hade en king cab den fick med BE dra ca 1900kg men med B bara 750 kg. Den fick jag inte dra ett häst släp som va tomt med...

Jag kan vikt regler vill bara veta om det räknas som övervikt eller olovlig körning, har jag BE kort får jag dra släpet även om totalvikten överstiger 1800kg

Släpet väger enligt tillverkaren 840kg innebär inte att det i verkligheten väger det. Visserligen har tillverkarna efter kritik börjat väga in med "normalutrustning". När det var som värst så plockades både reservhjul, gummimatta och mellanvägg bort innan invägning. Jag kör in på polisens vågstation ibland och väger ekipaget, intressant att veta vad det egentligen väger!

Stoppas du på med för mycket last och har *B**E så är det troligen inte överlastregler du åker dit på (dessa tror jag används framför allt i samband med yrkestrafik) utan vårdslöshet i trafik. Risken finns alltid att du får avbryta och lasta ur på plats och fixa fram annan transport. Om du får behålla körkortet är svårt att säga i förväg.

Om släpet är 1990kg så får du inte dra det tomt om bilen bara får dra 1800kg.
Hade en king cab den fick med BE dra ca 1900kg men med B bara 750 kg. Den fick jag inte dra ett häst släp som va tomt med...

Precis som TS skriver så gäller inte det när man har BE-behörighet. Den stora fördelen med BE är att det är just bruttovikten (och inte den registrerade totalvikten) som gäller. Du kan häkta på vilket släp som helst på vilken bil som helst, det enda som har betydelse är den faktiska lasten vid varje tillfälle.

jag tror inte att jag åker på vårslöshet i trafiken med så pass liten övervikt, möjligtvis olovligkörning, och det är ju just det jag vill ha helt klart för mig vad som gäller. Det är ju väldigt stor skillnad på övervikt och olovlig körning rent bötesmässigt. Är det ingen som VET vad som gäller.

Eftersom du har BE-behörighet så blir det INTE olovlig körning.
Om släpets totalvikt enl regbevis är 1990 kg och om det väger exakt 1990 kg så blir det INTE överskridande av maxlasten.

Men eftersom bilen har en begränsning på sin dragkrok... så blir det överskridande av dragfordonets maximala släpvagnsvikt...

Det är ett bötesbrott...
Bötesbeloppet räknas fram genom att man tittar på hur många procent för mycket släpet väger i förhållande till maximala släpvagnsvikten för bilen. I detta fallet är det bara bruttovikten som gäller...

För att detta brott skall kunna konstateras så måste släpvagnens bruttovikt kontrolleras. Det görs genom vägning...

Räknar man då i detta fallet att det blir övervikt på ca 10%?

Nån som vet vad bötesbeloppet blir i ca fall?

Kan tillägga... att det är bilens tillverkare som garanterar att bilen klarar av att dra ett släp med denna vikt..

Om det på platsen kan styrkas att du känner till att släpet väger för mycket så kan det även bli vårdslöshet i trafik. Eller borde kännt till det... Eftersom du har BE-kort så borde du ju känna till detta .

Vårdslöshet i trafik kan man dömas till när man medvetet tar ett risktagande som kan orsaka en olycka.. Olyckan behöver inte vara ett faktum.

I detta fall skulle en eventuell olycka vara ett haveri på bilen, tex dragkroken ...

Överskridandet i % grundas på bruttovikten... alltså den exakta vikten släpet har där och då... Men i ditt exempel skulle det väl ligga däromkring.

Vad bötesbeloppet ligger på har jag inte en susning om....

Senast ändrad:

Skall köpa ny bil och har tittat på SAAB 9-5
Max släpvagnsvikt är 1800kg
Jag har BE kort

Mitt släp får dra 1990kg
Jag lastar med två hästar 600+550
Släpet väger enligt pappert 840kg
Alltså blir det precis 1990kg

Räknas detta som olovlig körning eller bara som övervikt?
Vad skulle straffet bli om man blir stannad?

Hittade inte svaret i någon annan tråd.

Är övervikten tillräckligt stor så blir man av med körkortet. Undrar om det inte går vid 10% eller var det 20%? Jag kommer inte riktigt ihåg. Men i vilket fall som helst så hoppas jag att du inte tänker köra detta ekipage. Denna bilen får dra max 1800 kg. Allt utöver det är trafikfarligt. Du har ju BE. Du kan ju välja och vraka bland dragbilarna. Det är bara att välja en sådan bil att man inte utgör någon trafikfara. Ett annat alternativ är självklart att inte lasta så mycket.

Mvh

Tora

Lite off-topic, men måste bara få lägga in...

Jag kan egentligen ingenting om vikter och så, men jag drar själv med en Saab 9:5 och rekomenderar den INTE. Jag själv kör med B-kort (får dra max 1360). Har ett släp som totalvikten är 1300, men ändå har jag fastnat i uppförsbackar och bilen inte orkar. Nu är jag inget proffs direkt på att köra med släp, men att få upp ett släp på närmare 2 ton för en brant uppförsbacke har jag mycket svårt att se att bilen skulle klara, oavsett hur skicklig chafför man är.

Om jag var du skulle jag se mig om efter en starkare bil i stället.

Jora om du har en bakhjuldsdriven och schysst motor... Framhjulsdrivet är inte så roligt när man kör. Men jag föredrar 9-5 framför Volvo V50/v70 med liten motor :crazy:

Har dragit ca 1700kg med min 245 och det går ju lite segare än utan släpet men det är inga problem.

Jora om du har en bakhjuldsdriven och schysst motor... Framhjulsdrivet är inte så roligt när man kör. Men jag föredrar 9-5 framför Volvo V50/v70 med liten motor :crazy:

Ursäkta om jag är helt dum, men finns Saab 9:5 bakhjulsdriven? Trodde alla deras bilar var framhjulsdrivna. :p

Precis som TS skriver så gäller inte det när man har BE-behörighet. Den stora fördelen med BE är att det är just bruttovikten (och inte den registrerade totalvikten) som gäller. Du kan häkta på vilket släp som helst på vilken bil som helst, det enda som har betydelse är den faktiska lasten vid varje tillfälle.

Eee not, har du hittat ditt BE-kort i ett flingpaket?
Kolla i bilens regbevis, där står max släpvikt för B respektive BE-körkort.
Att man skulle få dra hur tungt som helst med vilken bil som helst bara för att det står BE i körkortet är på gränsen till sinnessjukt att tro.
Om släpet har last eller inte spelar heller ingen roll, det är släpets totalvikt som gäller, dvs tjänstevikten+tillåten lastvikt.
Enligt din uppfattning så skulle det vara OK att dra ett långtradarsläp med en VW Golf då eller? DÅRE.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja jag vet att det finns andra trådar men där finns inte svar på den fråga jag vill veta. Hur kommer det att se ut? Vad får min...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
28 862
Senast: Estivuz
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 412
Senast: Ackio
·
L
Utrustning Jag vet inte om jag postat tråden rätt och jag har försökt söka efter liknande frågor/trådar, men blir bara förvirrad, så provar med en...
2
Svar
25
· Visningar
4 202
Hästmänniskan I följande fall, vad händer vid en viktkontroll? Förare med B-körkort. Bilen får dra 1260 kg på B-körkort. Släpet är nervägt från...
2
Svar
30
· Visningar
14 053
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar