Överladdad konvalecenthäst

kryckan

Trådstartare
Min nyblivna 5-åring har i stort sett varit konvalecent sedan slutet på oktober. Först var det hovledsinflammation som tog tid på sig att läka, och när den var bra hann jag lagom börja lägga in korta bitar med trav när han fick en bakterieinfektion i hasen. Efter 10 dagar på klinik så fick han komma hem men ska gå i sjukhage och promeneras 15 min/dag.
Nu till problemet: han är galet pigg och reser sig, bockar, och gör caprioler. Han som i vanliga fall inte bryr sig om människor, andra hästar eller bilar går nu igång på allt! vi står på en stor anläggning så oavsett vilken tid man är ute händer det alltid något.
Jag tycker det här är obehagligt för det känns som att det bara är en tidsfråga innan han skadar sig själv, mig eller någon annan.
Så vad kan man göra?!
Vi ska på återbesök nästa vecka och jag hoppas att han kan gå ut i sin vanliga hage efter det men risken är stor att han kommer vara överladdad tills han kan ridas lite mer så att han blir lite trött.
Jag har blivit tipsad om stigbett, leda med longergjord+inspänningar men jag är rädd att det stressar honom om han drar igång och känner att han sitter fast i inspänningarna. Stigbett har jag ingen erfarenhet av. Jag har testat med öronproppar men det gjorde honom värre. Har fått lugnande av veterinären men det vill jag verkligen slippa ge honom så ofta. De gången jag gjort det har han varit hyffsat lugn.
Några tips?

Sv: Överladdad konvalecenthäst

Har själv en 5-åring på box just nu - där flygcertifikat känns passande i hanteringen av denna...
Han står ju bara och laddar - så de lugna promenaderna känns mer som startboxen på Täby...:crazy:

Normalt världens snällaste men efter en blåtira av ett framknä och ett bakben som snuddade käken på mig - började projekt "mentalt uttröttande lekar/leksaker"

Beställde en aktivitetsboll som man stoppar godis /morötter i, har en jolly ball, en kliplatta o diverse saker hängandes i balsnören i boxen (en kålrot, en sån där slick-sten med smak o diverse annat) - o det hjälper!

Det tar i alla fall udden av hans energi-urladdningar!

Lycka till!

vad ger du hästen för mat? kan du sluta ge kraftfoder och bara ge fri tillgång på hö? brukar lugna ner de flesta hästar.

Har får bara 2 dl kraftfoder per dag, mest för att han inte ska bli ledsen för att de andra får.

Momill- han har en liten "stock" i boxen som han gnager och sprarkar lite på men jag ska nog testa med en aktivitetsboll också :)

Lovisaleonora_- ja det är väl det jag får göra även om jag helst vill klara mig utan att droga honom. Men som det är nu är det farligt som han håller på.

Jag har varit i en liknande situation. Min energiska sexåring har vilat i snart två månader på grund av inflammation i hovleder och bakknän. Efter cirka tre veckors hagvila blev skrittpromenaderna riktigt knepiga och han gjorde som du beskriver att din häst gör, samt drog gärna hem till hagen (hjälpte inte direkt att hagkompisen stod och ropade på honom).

Jag inser nu att jag kanske borde bett veterinären om lugnande på återbesöket (har fått lugnande att ge inför igångridningen, men det slog mig inte att också be att få lite att ge honom på promenaderna). I stället har jag promenerat med kedja och jobbat med mycket målinriktad klickerträning. Först enkla krav: stanna och stå still, klick och belöning. Upprepa till befäst. Sedan ökande krav: stanna och stå still trots gnäggande hagkompis, klick och belöning. Stanna, stå still och sänk huvudet, klick och belöning.

För oss har det här funkat såpass bra att jag nu kan promenera honom i repgrimma och grimskaft precis som vanligt. Han är mycket lugnare och fokuserad på mig. Det är ju inte alls säkert att det funkar för alla, och du kanske behöver ge din häst lugnande dessutom, men jag tycker att det är en bra metod.

Jag tycker att det första man bör göra i ett sådant här läge är att ifrågasätta om hästen verkligen bör ha boxvila. Jag upplever att många veterinärer ordinerar boxvila lite slentrianmässigt, utan att ta hänsyn till dem aktuella hästens förutsättningar att hantera en boxvila. Vissa hästar accepterar att stå på box, andra gör det inte och då måste man hitta en lösning som funkar för dem.

Min gamling, som jag precis tagit bort, klarade absolut inte boxvila när han var yngre. Vi testade det mesta (leksaker, lugna kompisar inne, utebox etc.) men han blev helt enkelt farlig både för sig själv och för alla som skulle hantera honom (och då var han ändå en väldigt lätthanterlig under normala omständigheter). Som 10-åring drog han på sig en allvarlig senskada och blev ordinerad vila i box i 3 veckor, med korta promenader ett par ggr dagligen. I två veckor stod vi ut, sen ringde jag veterinären och bad om råd om hur vi skulle bära oss åt. Vid det laget hade han sprungit över stallägaren vid två tillfällen när hon skulle gå in till honom med mat, slitit sig under promenad ett flertal gånger och gett sig på att försöka klättra ut från boxen vid ett tillfälle (väldigt otäckt).

Veterinärens råd var att vi satte honom i en liten "boxhage" intill de andra hästarnas hage och gav honom fri tillgång till halm att äta. Detta försök slutade i att han (från stillastående) gav sig på att försöka hoppa över staketet (som var ca 110 cm högt). Efter detta blev lösningen att släppa ut honom på bete med en lugn stabil flock. Under de första dygnen fick han en liten dos lugnande för att inte bralla runt som en tok på grund av glädje över den nya friheten. Jag var medveten om att denna lösning innebar en chansning, men vägde man riskerna mot varandra så var risken för att han skulle göra skadan värre (eller åstadkomma nya skador) betydligt högre om vi fortsatte ha honom på box. I vårt fall visade sig beteslösningen vara den absolut bästa. Visst höll han sig inte kolugn konstant, men tydligen tillräckligt lugn för att skadan skulle läka.

Min häst hade bara boxvila när han stog på kliniken och var blockhalt. Vid den skadan i höstas gjorde jag inte som veterinären sa (ha honom ensam i sjukhage) utan han fick gå med sina kompisar. Det gjorde att han var lugnare men när han fick ledinfektionen tyckte jag att det var en så allvarlig skada att jag inte vågade göra så.
Som tur är var hästen ohalt vid återbesöket och kan nu både gå ut i sin vanliga hage och börja sättas igång försiktigt. Så jag hoppas att jag snart får tillbaka min glada men lugna häst :)

I ditt läge är nog lugnande bäst.

Annars tycker jag att om man har tömkört hästen mkt tidigare så är det bästa sättet att "komma åt" dem o kunna hålla dem på mattan.

jättebra för lite osäkra hästar som inte gärna vill gå "först" iom att de då tvekar= lugna.

Jag hade 10v boxvila på min när den var 4 o den var fullkomligt livsfarlig även om hästen normalt sett är supersnäll.
mötte man folk på vägen fick de hålla sig undan.:cautious:

Min vet rek 30 minuters promenad, det fungerade inte. 30 minuter med sedering fungerade sådär. 2 timmar med sedering fungerade fantastiskt! Sederingen gick ju ur, men då var vi redan på god väg och han visste att han skulle få en rejäl promenad. Varför bara 15 minuter? Skritt är väldigt liten påfrestning, fråga vet om du inte kan få promenera mer.

Klickerträning, bra förslag, ska jag testa om oturen är framme igen.

/A

Ge lugnande, det är ju bara en begränsad period om du ser till ett helt hästliv. Ta bort kraftfodret helt och ge morötter i stället. Lägg in grenar som han kan tugga på.

Skippa kraftfodret helt och byt ut mot tex morötter?
Be använd det lugnande i liten dos så att hästen blir llite loj.
NH-övningar, saker att tugga på (granris etc) och pilla med i sjukhagen kan också hjälpa.

Jag skulle också säga att du skippar kraftfodret och ger något mindre energirikt istället.
Men sen att du jobbar mycket med NH-övningar är jättebra för att trötta ut hästen, bra sätt för att få hästen fokuserad på dig och inte allt runtomkring. Hästarna blir positivt trötta av att jobba med olika NH-övningar då de får aktivera hjärnan + att ni skapar ett ännu bättre band sinsemellan. Ett tips är även, om du inte redan har det, att köpa en repgrimma och repgrimskaft. Du har mycket bättre kontroll på din häst än med vanlig grimma och grimskaft, och även med en energisk häst kan du få den att lyssna bättre och lugna ner sig. Det bästa med grimman är att den är så effektiv, så små medel du använder och stora saker händer. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka