Överladdad häst som sedan "dör"

rossee_90

Trådstartare
Jag har problem med min häst när det kommer till träningar/tävlingar. Framförallt när det ska hoppas!

Hon beter sig som en bock och brallmaskin.. Hon är sju år och uppfödd hos oss. Aldrig betett sig så här innan, hon har alltid varit väldigt glad och framåt men inte så pass som hon håller på med nu.

På träningar är uppvärmningarna emellanåt hemska. Det går bra att värma upp i de olika gångarterna men så fort det ska börja hoppas så exploderar hon!

Får inte hon hoppa först utan de andra hästarna börjar rulla över ett litet uppvärmningshinder har jag fullt upp med att försöka hålla henne på marken. Får hon gå först är hon aningen lugnare. Men när det kommer hästar som kanske har hoppat eller på nåt sätt är laddade förbi eller i närheten av där vi är går det som en stöt igenom hästen och hon hoppar och far.

Hittills i år har vi bara varit ute på en P&J och det räckte. Kunde inte skritta fram då hon bara taktade och brallade iväg. På framhoppningen fick folk nästan flytta på sig då bockmaskinen var igång igen.

Och i slutet av träningarna är hon seg och trött, vilket inte är så konstigt med tanke på hur hon beter sig..

Jag skäms verkligen för att inte kunna rida min häst! Vad ska jag göra?? Hur ska jag få henne att spara på krafterna till i slutet..;)
Hon är genomkollad, enda kraftfodret hon får är havrefri musli och Krafts Muskel foder dessutom går hon ute 13-15timmar/dag.

Sv: Överladdad häst som sedan "dör"

Trava en timme utomhus/i skogen som uppvärmning?

longera/rid fram hemma ordentligt och börja med att värma upp över hinder nästan direkt när du är iväg? alt skritta fram utomhus en bit bort om det går?

Igår longerade jag henne på plats innan träningen då paddocken hemikring fortfarande är full med is/snö.

Hon brallade av sig lite i longeringen men herregud när jag hade skrittat henne lite då brast stubinen! Hon drock iväg i en bockserie så till och med folket vid staket flyttade undan, de trodde väl de skulle få mig i knät ;)

Hon taktade och hoppade runt på stället. I denna sitaution när hon vägrar att skritta ska jag då driva på framåt? Det borde bli ännu mer fel om jag sitter och bromsar?

Igår drev jag på framåt för att se lite vad som hände och efter en stund avtog hennes galenskap.. Mest tur att jag höll mig kvar! Vad är rätt/fel?

Är du helt säker på att hon är okej? Annars är det inte ovanligt att hästar som har ryggproblem reagerar med bockningar när dom är spända och stressade.

Annars är det så att vissa hästar är sådana. Rid/longera fram hemma. Sen när du kommer till tävlingsplatsen och du inte har möjlighet att rida fram i lugn och ro så strunta i att skritta fram. Led henne en stund (longera igen om möjligt) och sitt upp och galoppera på. Visst det är inte det ultimata men vissa hästar är som sagt sådana. Sitt inte och skritta heller utan sitt av och led henne istället. Gå då i en väldigt raskt takt och gör många svängar/små volter. Se upp bara så du inte kommer i vägen för dom andra.

Min häst är också sådan, eller var, han har blivit bättre nu tack och lov :)
Men ibland kommer det tillbaka men som tur är oftast hemma så det är ingen som ser det ;)

Det bästa är (för oss iaf) sitta upp och galoppera på. Så fri form som man vågar utan att tappa kontollen.
Ju mer man sitter och försöker hålla tillbaka ju mer spänd och laddad blir hästen och när det väl släpper så...ja, du har ju själv testat!
Skritt på kort tygel är det sämsta. Kan man trava på i lagom tempo innan man brakar iväg i galopp så känns det kanske bättre för dig som ryttare men ur hästsynpunkt så kan det nog kvitta om det blir trav eller galopp?!
Det viktigaste att tänka på för att undvika skador är:
Skritta fram vid hand om hästen stått länge i transporten.
Se till att hästen är varm, ländtäcke på kalla dagar.
Försöka att ha den i friare form under uppvärmningen oavsett gångart. Hellre fri galopp än spänd skritt och vilda bocksprång.

Dom brukar lugna sig efter några år ;)
Lycka till!

Tack för alla tips! Ja, som sagt är hon genomkollad expré av denna anledning då jag verkligen ville veta om hon hade ont.

Vi ska iväg på P&J på söndag, då blir det att longera innan jag sitter upp och sedan rida framåt.. Får vi se om det gör någon skillnad:)

Ska man bestraffa på något sätt när hon dummar sig? Eller berömma ist när hon "har fyra ben på marken"?

Några år, det kändes skönt att höra;)

beröm när den har fötterna i marken :p, att bestraffa när den dummar" sig lönar sig aldrig.

Tack för alla tips! Ja, som sagt är hon genomkollad expré av denna anledning då jag verkligen ville veta om hon hade ont.

Vi ska iväg på P&J på söndag, då blir det att longera innan jag sitter upp och sedan rida framåt.. Får vi se om det gör någon skillnad:)

Ska man bestraffa på något sätt när hon dummar sig? Eller berömma ist när hon "har fyra ben på marken"?

Några år, det kändes skönt att höra;)

Rid bara på framåt. Hon skall ju lyda de framåtdrivande hjälperna. Jag skulle vare sig belöna eller bestraffa. Låtsas som det regnar och rida på framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 856
Senast: Efwa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?