Överkomna rädslor?

Alltså, spontant säger jag "JA, precis så" till det där. Jag är rädd för "allting" i perioder, men jag vill ju att livet ska funka och då gör jag en massa med närvarande rädsla/ångest och tänker just att känslan luras. Att det KÄNNS farligt betyder inte att det ÄR farligt, osv.

Men nu det sista året eller så har jag börjat tänka att jag är djävligt trött på den där hanteringsmetoden. Det borde finnas smartare sätt? Att slippa ens BLI rädd/ångestladdad och att då också slippa briljera i att gå emot sin känsla. (Lösningen är givetvis inte att avst allt skrämmande.)
Alltså teorin är att om man exponerar sig tillräckligt mycket ska det bli ett utsläckningsbeteende och man ska bli mindre rädd. Jag vet inte om jag tror på det där riktigt, man har ju sett att det rädda beteendet kan komma tillbaka. För många verkar det dock fungera men jag vet inte riktigt på lång sikt alltså.
Jag förstår precis vad du menar. Jag är rädd och harig för allt, jag är väldigt neurotiskt lagd plus en väldigt miserabel uppväxt. Jag äter en låg dos sertralin för att orka ta mig upp och det tillsammans med psykodynamisk gruppterapi har gett mig en mkt högre livskvalitet. Nuförtiden är det mesta i riktat på kbt och ACT men de passar inte mig riktigt då jag tycker och upplevde det som enkelspårigt.
Jag får ta sats för det mesta jag gör i livet men det har blivit mkt bättre ändå, nu kan jag handla och gå ut och äta utan att vara rädd som jag var tidigare. Nu funderar jag på at kämpa med min flygfobi där jag inte flugit på 20 år pga min rädsla. Jag kanske orkar göra det nångång men då ska jag känna mig redo. Nånstans blir ju frågeställningen, hur mycket ska man kämpa i förhållande till vad man får ut av det?

Jag har tyvärr inte lyckats bli av med min ormfobi, trots försök med behandling och terapi. Första försöket med KBT ledde till kraftiga panikångestattacker, jag hade inte haft panikångest innan. Det tog några år att bli av med panikångesten, men när den var under kontroll ville jag försöka bli av med fobin igen. Den nya terapeuten var införstådd i vad som hänt tidigare, och han blåste av redan vid första försöket. Han tyckte det fanns alldeles för stora risker med att gå vidare.

Fobier är väl ett väl starkt ord, skulle snarare använda ordet rädsla, men det finns iaf 3 saker jag haft klart svårt för/känt visst obehag över. Det är hundar, muntliga anföranden och nålar/sprutor.

Hundar, särskilt sådana som skäller och kastar sig mot än och/eller sådana jag inte är bekanta med, har jag fortfarande svårt med. Hundar jag känner till och/eller sådana som inte slänger sig över mig och skäller, samt gärna ser söta ut, har jag inget som helst problem med.
I ovan nämnda skulle jag säga att det fortfarande finns en viss problematik kvar. Alla bekantas hundar är helt okej, och alla söta dammtrasor av div. slag man möter på gatan är också helt okej. Men möter jag en stor kamphund eller dylik, gärna som börjar morra/skälla och (försöker)/kasta sig mot mig, byter jag fortfarande sida av vägen.

Det jag däremot skulle säga att mitt obehag för både muntliga anföranden och nålar är helt borta.

Om vi börjar med de muntliga anförandena:
Anledningen till mitt obehag började i 5e klass när vi skulle redovisa någonting om landskap. Jag tyckte väl i grunden att presentationen gick helt okej. Inte perfekt, men absolut helt okej. Så skulle klasskamraterna ge feedback på det, både positiv och som konstruktiv kritik.
Mina mobbare hade suttit och hånskrattat åt mig hela tiden/avbrutit flera gånger, så det störde mig till viss del/drog ner min känsla av det lite. Men så kom vi till feedback delen. Ingen sa någonting positivt. Sen till den s.k. "konstruktiva kritiken". Där började direkt de nyss hånskrattande/avbrytande mobbarna att vräka ur sig en massa skit, inte för 5 korvören konstruktivt heller. Och det kändes verkligen. Jag tog riktigt illa vid mig.
Det var så mitt obehag började.
Jag har i grunden inget problem med muntliga anföranden så, om det är max en 20-30 personer och dessa inte avbryter, hånskrattar eller stör mig. Men efter ovan nämnda händelse vågade jag inte hålla muntliga anföranden för mer än max 5-10 personer, oftast då mina kompisar, av risk för att något av ovanstående skulle hända.

Så i 9an hade vi "elevens val" en eftermiddag, då vi fick välja mellan olika aktiviteter. En lärare hade tipsat mig om en "teater-/muntlig-anförande-övning" då det också skulle vara rätt "vettiga" personer med i den gruppen. Absolut tänkte jag, håller jag på att dö ligger inte närmsta sjukhus mer än 4-5 min bort (skolan låg nära ett stort sjukhus).
Sagt och gjort. Vi gjorde olika övningar på temat, minns inte allt i detalj. Tror vi började med något i stil med "blunda och ta upp en sak ur din skolväska - ta 5 min och skriv ner några punkter om den - redovisa muntligt vad du kommit fram till under 1 min för 2 personer". Vi avslutade med ett lite större egenskrivet muntligt anförande på ca. 5-7 min för de övriga i gruppen. Tror vi var typ 16 personer i gruppen sammanlagt.
Där och då vände verkligen mitt obehag för muntliga anförande - bara sådär i ett nafs! :up:
För där var det ingen som försökte/avbröt mig, ingen hånskrattade, ingen störde. Feedbacken jag fick var på riktigt endera positiv eller bara konstruktivt kritisk.
Efter det har jag återfått självförtroendet till att redovisa muntligt. Det är absolut inte så att varje muntligt anförande efter ovanstående gått perfekt och varit en solklar 10/10, men det har ändå känts helt okej både före och efter. Som mest har jag pratat inför ca. 45 personer.

Nålar/sprutor blev jag rädd för redan som liten. Jag måste ha varit bara en 3-4 år. Det var vinter, kanske januari-februari och jag var på VC för att jag varit förkyld länge. Så skulle de ta blodprov i fingret. Det visar sig att det är en student (vet ej vad hon utbildade sig till) som skulle göra det. Men det går käpprätt åt h-vete, på ren svenska. Hon sticker - det kommer inte tillräckligt med blod. Så går hon till nästa finger - händer samma sak där. Osv. Osv. Tillslut har hon stuckit mig 9 gånger. Mina fingrar gör ont. Jag är ledsen. Fick inget bokmärke heller, för att studenten tyckte mina fingrar "fungerade för dåligt". Det kändes verkligen som att "hon sparkade på den som redan låg ner". Mamma (ssk själv - sedan då ca. 25 år) blev såklart skitförbannad på henne, men skadan var redan skedd. :cry:
Kan förtydliga att jag inte har några som helsta problem med att se blodprov på TV, se andra som tar blodprov eller så - så länge de själva inte är extremt rädda. Har inte heller något som helst problem med blod - om det inte är rena "splatterfilms-mängder". Utan det är till 99% bara när det gäller blodprov på mig själv jag tycker det är obehagligt.

Sen under många, många år (typ 15, om jag räknat rätt) hade jag ingenting med nålar och sprutor att göra - vad jag kan minnas iaf.
Tills jag skulle ha en NO-labb, sista veckan på gymnasiet (för ganska exakt 1 år sedan).
Labben bestod i att typa blodgrupp samt titta på blod i mikroskop *av någon anledning jag inte minns nu*.
I de andra labbarna hade vi jobbat i par, och det fanns inte mikroskop till alla nu heller - så lite "parjobb" skulle det bli här också. Min parhäst, tillika bordskamrat, i de andra labbarna var en supersnygg och jättetrevlig (professionell)fotbollsspelare ursprungligen från ett grannland till Sverige - men numera inlånad till ett stort Sthlms-lag. :love: :d Hur som helst. Så fort jag hörde ordet "blodprov" blev jag helt likblek. Killen blev uppenbarligen chockad av min plötsligt uppkomna likblek-het och utbrast spontant "Hur är det med dig egentligen?! :nailbiting:" Svarade att allt var bra frånsett att jag inte gillade blodprov. "Det löser sig - det kommer gå jättebra!" kontrade han med då. "Löser sig hur då? Med en ambulans till Kalmar lasarett pga. medvetslöshet eller vad då? O_o" Tänkte jag i mitt stilla sinne.
Så efter någon minut hade läraren delat ut allt material till alla. Han (läraren) förtydliga att blodprovet inte var obligatoriskt, "men om det inte fanns några medicinska invändningar så var det ändå bra om man gjorde det". Kände för en sekund viss press på mig då jag låg och vippade mellan två betyg, men tänkte att detta knappast kunde sänka mig.
Såg hur min bordsgranne/parhäst gjorde det och hur det gick bra. Så när han var klar med analysen och mikroskopet frågade han lite retoriskt "Och jag antar att du inte har några blodsmittande sjukdomar?" "Eh...Nej. Varför......:confused:" Innan jag knappt ens pratat klart säger han "Då så! Fram med vänsterhanden!" "Nej, nej, nej! Du ska inte..." "Jo! Jag lovar dig, det kommer gå jättebra! Titta bara inte på fingret, utan på mig eller blunda istället - och kom ihåg att andas, så kommer det gå bra." Då hade han redan tagit tag i min vänsterhand. Tänkte att jag inte orkade tjafsa mer och slita åt mig handen. Svimmar jag så svimmar jag. Tittar på hans vackra ögon. Känner -nätt och jämnt- hur det sticker till liiite i ena fingret och hur det sedan "duttas" mot en glasskiva för att sedan viras ett plåster om. Och jag svimmade visst inte! :eek:
Utan att ens tänka slänger jag mig om killen och kramar om honom samtidigt som jag öser tack över honom. :love: Han kontrar bara med ett lugnt "Jag sa ju hela tiden att det skulle gå bra!"
Sedan dess har jag öht inte varit rädd.
Det enda tråkiga i ovanstående historia är att killen inte verkar ha några sociala medier - annars hade jag mer än gärna velat ha kontakt med honom. Kändes faktiskt lite tungt första dagarna efter att jag insåg faktum. :(

@Elementary Helt fantastiskt verkligen. Jag blir så glad för din skull!

När jag kom över mina sociala rädslor var det som att komma ut ur ett fängelse. Ett jävla fängelse av saker som gav mig ångest och skrämde mig och begränsade mig dagligen.

@Kattennizze För mig var KBT och exponering det som räddade mig. Helt ärligt. Utan det hade jag fortsatt må dåligt och till slut tagit livet av mig.

Har du nån liknande upplevelse? Stort som smått vore kul att läsa om :).
Hmm, finns nog en del. Jag vet att jag har mer skinn på näsan nu än vad jag hade för säg 10 år sedan. Självförtroendet har växt och likaså självkänslan. Jag tar ingen skit längre på samma sätt som jag gjorde för 10 år sedan osv. Med andra ord mår jag riktigt djävla bra just nu. :D

@Kattennizze För mig var KBT och exponering det som räddade mig. Helt ärligt. Utan det hade jag fortsatt må dåligt och till slut tagit livet av mig.
Ja, det funkar ju för många och det är såklart fantastiskt. Vilken TUR att det hjälpte dig, verkligen. Min mening är egentligen inte alls att klanka ner på KBT/ACT men jag tycker utbudet är så ensidigt idag bara.

Ja, det funkar ju för många och det är såklart fantastiskt. Vilken TUR att det hjälpte dig, verkligen. Min mening är egentligen inte alls att klanka ner på KBT/ACT men jag tycker utbudet är så ensidigt idag bara.
Jag förstår vad du menar! Ville bara flika in, ifall att nån med liknande bekymmer läser tråden :).

Oj, det finns mycket! Men, en lite rolig grej är att jag tidigare var så rädd att ta plats bland folk att jag inte ens vågade skriva något i anonymt forum på nätet. Det märks väldigt mycket nu, eller hur? :angel:

Jag har nog egentligen inget jag är skräckslagen inför, men jag fick jobba en del med mig själv för att lära mig åka slalom och i vissa situationer kan jag känna paniken ligga på lur ...Jag går i baklås om jag hamnar i en backe där jag känner att jag inte har kontroll ( brant, isigt och uppkört t ex) och det har jag vid ett flertal tillfällen löst genom att helt enkelt ta av mig skidorna och gå ner! Vid ett tillfälle tvingades jag åka ner från ett högt berg under vidriga förhållanden - när jag väl kom ner så var jag så slut att jag fick feber och spydde! Jag är en hyfsad åkare idag, men jag kan fortfarande hamna i situationer där jag på fullt allvar överväger att slänga mig på marken och skrika att jag har brutit något så jag blir hämtad med en sån där släde efter en skoter!

Jag föreläser/undervisar 1-2 dagar/vecka. Mellan 20 och 100 deltagare. Jättekul och jag får mina djupaste narcissistiska personlighetsdrag tillgodosedda. Trots den vanan kan det finnas tillfällen när jag får ångest innan. Det komiska är att jag ofta föreläser om just ångest. Tankarna studsar mellan "Lugn, det är bara ångest" till "Men nu är det ju annorlunda än annars!!!". Ångesten kan slå till oberoende av antal deltagare och miljö.

Men när det händer är det alltid två faktorer som är avgörande. Dels sårbarhet i att inte sovit, ätit osv på bra sätt. Eller att det är en helt ny miljö/målgrupp med många tankar som ställer frågor. Då brukar det fungera bra att ställa frågor till mig själv vad rädslorna handlar om.

Det brukar också hjälpa att sätta ord på rädslan när jag väl är på plats "Jag har tankar om att kräkas på er på första raden just nu". Det lugnar mig. Det lugnar inte dom på första raden.

Jamen så är det ju ofta! :D Man får lära sig helt enkelt att ignorera hur man känner sig liksom, eftersom den där känslan så ofta luras.
Jag har fått acceptera att den där stora rädslan är min följeslagare och att jag kan fortsätta göra saker trots att den sticker fram sitt nylle mest hela tiden. Så precis som du försöker jag fortsätta ändå och för mig funkar det. Rädslan blir liksom inte mindre för att jag undviker saker, den handlar bara om allt mindre och mindre och allt mer triviala ting om jag inte vågar gå emot den.

Jag föreläser/undervisar 1-2 dagar/vecka. Mellan 20 och 100 deltagare. Jättekul och jag får mina djupaste narcissistiska personlighetsdrag tillgodosedda. Trots den vanan kan det finnas tillfällen när jag får ångest innan. Det komiska är att jag ofta föreläser om just ångest. Tankarna studsar mellan "Lugn, det är bara ångest" till "Men nu är det ju annorlunda än annars!!!". Ångesten kan slå till oberoende av antal deltagare och miljö.

Men när det händer är det alltid två faktorer som är avgörande. Dels sårbarhet i att inte sovit, ätit osv på bra sätt. Eller att det är en helt ny miljö/målgrupp med många tankar som ställer frågor. Då brukar det fungera bra att ställa frågor till mig själv vad rädslorna handlar om.

Det brukar också hjälpa att sätta ord på rädslan när jag väl är på plats "Jag har tankar om att kräkas på er på första raden just nu". Det lugnar mig. Det lugnar inte dom på första raden.

Jaa! Jag föreläser/undervisar mycket i perioder, dessutom om ämnen jag egentligen inte kan så väl men som publiken är experter på. Stundtals en mardröm. De lyssnar inte heller på mig frivilligt, se måste. Jag har insett att jag måste äta innan för att må bättre, sen gör jag som du verkar göra och kan lätt inleda med att tala om att jag är nervös och att de får skrika om jag ska tala högre. Att inte slarva med mina antidepp är också en bra grund, jag känner mig lätt VÄRDELÖS om jag slarvar.

Jag har fått acceptera att den där stora rädslan är min följeslagare och att jag kan fortsätta göra saker trots att den sticker fram sitt nylle mest hela tiden. Så precis som du försöker jag fortsätta ändå och för mig funkar det. Rädslan blir liksom inte mindre för att jag undviker saker, den handlar bara om allt mindre och mindre och allt mer triviala ting om jag inte vågar gå emot den.
Jo men så är det ju. Livsutrymmet krymper om man börjar undvika saker. Men jag tar mig idag rätten att bestämma över vad som är värt att kämpa för, t ex vill jag gärna börja rida igen. Men jag är fullkomligt skräckslagen för hästar nuförtiden. Jag har alltid varit rädd men på en hanterbar nivå. Nu tre barn senare är jag fullständigt skräckslagen vid blotta tanken att ens skritta en runda, och då är jag ändå en van ryttare i grunden. Det känns värt att slåss emot eftersom jag vet att jag får ut så mycket av ridningen. Men då kan jag inte samtidigt slåss mot flygplansfobin...också vet jag, om jag inte underhåller t ex ridningen så smyger sig rädslan på igen. En evig kamp är det som @Petruska beskriver så väl.

Jo men så är det ju. Livsutrymmet krymper om man börjar undvika saker. Men jag tar mig idag rätten att bestämma över vad som är värt att kämpa för, t ex vill jag gärna börja rida igen. Men jag är fullkomligt skräckslagen för hästar nuförtiden. Jag har alltid varit rädd men på en hanterbar nivå. Nu tre barn senare är jag fullständigt skräckslagen vid blotta tanken att ens skritta en runda, och då är jag ändå en van ryttare i grunden. Det känns värt att slåss emot eftersom jag vet att jag får ut så mycket av ridningen. Men då kan jag inte samtidigt slåss mot flygplansfobin...också vet jag, om jag inte underhåller t ex ridningen så smyger sig rädslan på igen. En evig kamp är det som @Petruska beskriver så väl.
Javisst, den där eviga kampen kan jag ju också önska att jag slapp ibland. Och så kan jag tycka att det är svårt att finna en balans i när jag ska gå emot rädslan och utmana mig och när min motvilja är just motvilja eller trötthet, men jag tycker att jag blir allt bättre på också det.

Javisst, den där eviga kampen kan jag ju också önska att jag slapp ibland. Och så kan jag tycka att det är svårt att finna en balans i när jag ska gå emot rädslan och utmana mig och när min motvilja är just motvilja eller trötthet, men jag tycker att jag blir allt bättre på också det.
Jag är seriöst trött på det där kampläget. Jag BRILJERAR när det kommer till att göra saker och samtidigt vara rädd eller ha ångest för dem. Det jag lär mig av det är just att göra saker och att ha ångest medan jag gör dem. Det är bättre - MYCKET bättre - än att undvika allt som ger obehag, men jag är trött på det. Jag vill ha strategier för att få bort ångest, inte bara hantera att jag har den. (Jag hanterar den jättebra, inte många ser den.)

Jag är seriöst trött på det där kampläget. Jag BRILJERAR när det kommer till att göra saker och samtidigt vara rädd eller ha ångest för dem. Det jag lär mig av det är just att göra saker och att ha ångest medan jag gör dem. Det är bättre - MYCKET bättre - än att undvika allt som ger obehag, men jag är trött på det. Jag vill ha strategier för att få bort ångest, inte bara hantera att jag har den. (Jag hanterar den jättebra, inte många ser den.)
Jag känner verkligen igen det där, för det ÄR slitigt att behöva förhålla sig till ångest hela tiden. Mitt hopp står till att det ändå, för min del, blivit så mycket bättre att jag kan våga hoppas på ytterligare lättnad. Men visst sjutton finns det dagar jag hatar att allt ska vara så motigt.

Det jag lär mig av det är just att göra saker och att ha ångest medan jag gör dem.
Det måste vara fruktansvärt jobbigt! Min oro släpper så fort jag börjar, då är den som bortblåst och jag njuter av varje sekund. Så länge nöjet är större än ångesten är det värt det för mig. Om ångesten satt i under tiden vet jag fan inte om jag skulle orka med det.

(Eller ja, för mig är det inte ångest utan nervositet helt enkelt)

Jag känner verkligen igen det där, för det ÄR slitigt att behöva förhålla sig till ångest hela tiden. Mitt hopp står till att det ändå, för min del, blivit så mycket bättre att jag kan våga hoppas på ytterligare lättnad. Men visst sjutton finns det dagar jag hatar att allt ska vara så motigt.
Ja, alltså, jag har ju inte några jätteproblem. Jag gör ju allting och livet funkar osv. Men jag är galet trött på mental motvind, liksom, även om den sakta avtagit med tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka