Överklagan hos försäkringsbolaget

kanotexperten

Trådstartare
Hur gör jag, då jag vill överklaga till försäkringsbolaget, vilka papper ska in osv....

I kort ligger det till så här:
Köpte en Stegrande Problemhäst 050505, Hästen var då 5 år gammal. Försäkrade i agria, inget vet besiktning gjordes. bytte sen till if 060501. Hästen slutade med tiden att stegra, men hon har alltid varit lika varit lite stel i kroppen. Men problemen i manken, som är behandlad av "equiterapeuft" kvar stod. Fanns då jag köpte henne. Lite trixig i vänstervarv. Väntade barn, så hon vart markarbetad 2 mån 0604-0605, stod i stort sett, 1 månad 0606 skrittad till och från sommarhagen 20 min om dan, samt nån enstaka longering. Igångsattefter min graviditet 060615 på nygjord ridbana, så att min son kunde sova ivagnen medans jag red.
Problemen i Höger varv kom smygande, och till sist flöt hon ut i volten i höger galopp, samt indikerade att hon tänkte kasta upp huvudet, ingen stegring, men nått fel fattade jag att det var. Ingen synlig hälta alls! Vänster varv gick bättre. Manken ej bra, så vi trodde bekymmren fanns där. Ringde och kollade med försäkringsbolaget om en röntgen av manken gick på försäkringen.
Hon jag pratade med tog försäkringsnummret och kopplade bort mej, medans hon kollade med någon annan om det var ok, hon återkom efter ett par minuter och sa att det var ok, försäkringsbolaget skulle stå för röntgen.
Jag åker 35 mil, enkel resa till Atg klinik 060901, röntgen av manken visade inget. Men dom hittade en hovledsinflammaton hf samt kotledsinflammation vb.
Fick räkningen från if, dom tänker inte stå för det, och jag kommer att få reservation på försäkringen för båda benen, för att jag uppgivit att hästen har haft bekymmer tidigare. Jag har inte ALLS uppgivit nått problem med benen utan med manken, samt stegringarna, vad det nu berodde på...
Men kan man säga att en stegrande häst är bekymmerslös???
Krukset är att jag bytte till if 060501, och dom påstår att det fanns innan det.
Hur tycker ni att det klingar, och hur ska jag gå till väga???:crazy:
Hästen blev sprutad båda benen och vila 2 veckor samt Metacam 10 dagar. Ingen förändring på hf, på röntgen och inget återbesök behövdes. Skulle höra av mej om hon inte vart bra...
Hästen är nu skrittad vid hand i 1 vecka och ser ok ut.

Hoppas nån orkat läsa, och kan ge mej några tips!!!!!

// MALLAN

Senast ändrad:
Sv: Överklagan hos försäkringsbolaget

om dom hävdar att du uppgivit att hästen haft bekymmer innan, varför tog dom då in din häst utan reservation :crazy: nej, då måste väl dom bevisa att det funnits innan eller att du skulle ha sagt det.

min vännina har bråkat med det försäkringsbolaget i över 4 år. dom "drar ut" och "drar ut" på ärendet samt "lovar att återkomma" vilket inte skett än :crazy:

Jadu, du kan ju skicka in en överklagan men det hjälper nog inte. Vi kommer aldrig mer att ha ,ed varken IF eller Agria att göra. Här gäller folksam och inget annat.

håller med dig ;) valde folksam för 8 år sedan pga. att dom va ensama då med fast självrisk. det har sparat måånga slantar i min plånbok.

om dom hävdar att du uppgivit att hästen haft bekymmer innan, varför tog dom då in din häst utan reservation :crazy: nej, då måste väl dom bevisa att det funnits innan eller att du skulle ha sagt det.

min vännina har bråkat med det försäkringsbolaget i över 4 år. dom "drar ut" och "drar ut" på ärendet samt "lovar att återkomma" vilket inte skett än :crazy:

Då jag försäkrade i it sa jag att hon var problemhäst och att hon stegrade, och berättade om manken, som varken gjorde till eller ifrån i sammanhanget. Men dom gjorde ingen reservation!!!! Ja vad gör man...?

Det första du gör är överklagar direkt till bolaget. Ganska enkel procedur, skriv ihop ett brev och skicka med kopior av de papper som styrker 'din version'. inled brevet med att du vill överklaga beslutet att 'vad det nu gäller'.

Fungerar inte det (jag har aldrig behövt gå längre) så finns det en nämnd.

MEN, jag skulle inte öda bläck på att överklaga mer än till bolaget och nämnden, dvs inte dra det vidare i rätten. Det där är common procedure hos de flesta bolag. Hade du uppgett vid införsäkringen att hästen var en 'stegrande problemhäst' borde du fått reservationer redan då.. Och tydligen så gäller det där ÄVEN omd e inte satt reservationer vid tecknande.Dvs de lutar sig mot ett av sina bästa försvar, undantagsklusulen mot allt som fanns innan försäkringen tecknades. Och de har ganska lätt att härleda diverse grejer till olika andra saker som fanns innan.

Sen, jag vet inget bolag där inte dte blivit tvist om just sådana här saker i olika fall. Alltså, menar inte dte händer jämt, men jag vet folk med erfarenhet av dolda fel-procedursgrejer i samtliga på marknaden förekommande bolag.

Det där är anledningen att man ska försäkra i ett bolag som nyfödd och aldrig byta bolag. Då har man mest att komma med när det väl blir trassel. Lätt att vara efterklok dock.
Men som sagt, börja skriv ett brev och skicka med de papper som stöder det du säger, och förklara att du vill att beslutet omprövas.

Senast ändrad:

Det första du gör är överklagar direkt till bolaget. Ganska enkel procedur, skriv ihop ett brev och skicka med kopior av de papper som styrker 'din version'. inled brevet med att du vill överklaga beslutet att 'vad det nu gäller'.

Fungerar inte det (jag har aldrig behövt gå längre) så finns det en nämnd.

MEN, jag skulle inte öda bläck på att överklaga. Det där är common procedure hos de flesta bolag. Hade du uppgett vid införsäkringen att hästen var en 'stegrande problemhäst' hade du fått reservationer redan då.. Dvs de lutar sig mot ett av sina bästa försvar, undantagsklusulen mot allt som fanns innan försäkringen tecknades. Och de har ganska lätt att härleda diverse grejer till olika andra saker som fanns innan.

Sen, jag vet inget bolag där inte dte blivit tvist om just sådana här saker.

Men som sagt, börja skriv ett brev och skicka med de papper som stöder det du säger, och förklara att du vill att beslutet omprövas.

Jag har bett att få ut papperen om vad som vart sagt och skrivet då jag försäkrade, eftersom jag vet vad jag uppgav. Min hanledare ifallet kan ej ta ut papperen, så jag ska prata med en annan nisse, som bortförklarar sej och inte alls kan se dom uppgifterna eller nått annat... Men min handläggare kan se att det finns nått noterat, har dock inte frågat henne vad det stod eftersom hon sa att det var lätt att få ut papperen....

jo, men godtog dom att försäkra din häst trots att du sa att det va "problem" utan reservation så. och manken va ju frisk :D det finns det ju röntgen på då :D

skadar ju inte att pröva som alexandra_w skrev.

det där låter pricis som i min vänninas fall, det har som sagt hållt på likadant i måånga år. nu har hon kopplat in en advokat (rör sig om mkt. pengar) och det lutar åt en lösning som är till hennes fördel :D

va bra att det verkar gå bra för din kompis, sånt här kan ju reta gallfeber på vem som hellst.... Men som tur är så handlar inte mitt fall om så mkt pengar...puh å tur är väl det...

Kort och gott så tar det ett tag innan kotledsinflammationer visar sig oftast. Du hade bara haft hästen försäkrad i 4 månader, antagligen fanns inflammationen där innan.

Även om du berättade om att det var en problemhäst så uppgav du troligen att hästen iaf var frisk och hade så varit.
Det visade sig inte stämma.

Jag tror du får bita i det sura äpplet, men att överklaga kan man alltid göra.

Kort och gott så tar det ett tag innan kotledsinflammationer visar sig oftast. Du hade bara haft hästen försäkrad i 4 månader, antagligen fanns inflammationen där innan.

Även om du berättade om att det var en problemhäst så uppgav du troligen att hästen iaf var frisk och hade så varit.
Det visade sig inte stämma.

Jag tror du får bita i det sura äpplet, men att överklaga kan man alltid göra.

Jag har insett det jag också....

Jag fick en liknande reservation för ett tag sedan. Jag överklagade ett par gånger och tillslut fick jag tillbaka pengarna och de tog bort min reservation! Så omöjligt är det inte.

Har du inte besiktigat hästen när du fick din försäkring?

Det är bara att skriva in till dem att du överklagar och varför så får de pröva om det!

Kämpa på bara!

Jag fick en liknande reservation för ett tag sedan. Jag överklagade ett par gånger och tillslut fick jag tillbaka pengarna och de tog bort min reservation! Så omöjligt är det inte.

Har du inte besiktigat hästen när du fick din försäkring?

Det är bara att skriva in till dem att du överklagar och varför så får de pröva om det!

Kämpa på bara!

Nej det gjordes ingen besiktning, hon var ett nervvrak, så jag sparade en veterinärsliv med det....typ.......nej jag tordes inte, för jag visste inte om och isf vad hon skulle ställa till med....

Nej det gjordes ingen besiktning, hon var ett nervvrak, så jag sparade en veterinärsliv med det....typ.......nej jag tordes inte, för jag visste inte om och isf vad hon skulle ställa till med....

Då har du nog ännu mindre chans tyvärr att häva beslutet. beslutet är nmligen villkorsmässigt korrekt, och än mer så om hästen inte besiktigades och var vetbesiktigad UA. Tyvärr =/ Du får försöka se det som lärpengar..

En lite pekpinne till alla.

Om ett försäkringsbolag tar emot en försäkring innebär inte detta
att de står för tidigare skador.

ALLA försäkringsbolag har följande villkor (formulerat lite olika men i alla fall)

Försäkringen gäller inte för skador eller sjukdomar som fanns innan försäkringen tecknades oavsett när sjukdomen eller skadan först kunnat iaktagas.

Det innebär att ÄVEN om det finns ett friskintyg av veterinär och det sedan kommer fram via tex journaler att hästen haft skadan
innnan försäkringen tecknades så gäller inte försäkringen.

Har ett klockrent exempel.

Hästen Pelle är oförsäkrad.
Hästen har återkommande kot- och hovledsinflammationer.
Mellan två återbesök lyckas ägaren få ett veterinärintyg utan anmärkning. Detta faxar ägaren in och tecknar en försäkring.
Efter en månad begär ägaren ersättning från försäkringen. Bolaget begär journaler och upptäcker att hästen varit halt i flera år.
Då får ägaren självklart inegn ersättning.

Dessutom finns det en risk att ägaren (som så klart inte upplyst bolaget om att häsen varit halt) 1) blir av med hästförsäkringen 2) blir av med ALLA sina försäkringar i bolaget 3) blir polisanmäld för försäkringbedrägeri.:eek:

Ägaren försvarar sig genom att säga att hästen gått igenom vet.besiktning. Det hjälper inte!!!

Som djurägare MÅSTE man upplysa bolaget om allt man vet.

Det är precis samma sak som om man tecknar försäkring på ett hus som redan brunnit ner eller på en krockad bil.

Om det nu är som i trådskaparens fall att hon tydligen inte visste om att hästen utöver mankproblemet hade hältor riskerar hon inte
att polisanmälas för bedrägeri MEN någon ersättning kan inte utgå.

/Frasse försäkringsnörd

Hmm inte så ovanligt från försäkringsbolag...

Min häst var skadad i bogen, men det räknades som hälta, en reservation jag fått för att jag var dum och vid tidpunkten för tecknandet av försäkringen nämnde att hästen halkat i hagen dagen före och visat kort hälta... (jag var inte så gammal, och ärlig i min blåögdhet...)

När jag ville överklaga vägrade de skicka papprena för överklagan till mig...
Jag var ung och dum och gav med mig.

Om det nu är som i trådskaparens fall att hon tydligen inte visste om att hästen utöver mankproblemet hade hältor riskerar hon inte
att polisanmälas för bedrägeri MEN någon ersättning kan inte utgå.

/Frasse försäkringsnörd[/QUOTE]

Ja har sagt det jag visste till försäkringsbolaget!, och polisanmäld kan jag ju knappast bli, som du skrev, då hästen var helt ok i manken! Den skadan jag uppgav finns inte, jag är nog bara inbillnings sjuk!

/mallan

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 401
Senast: juliag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka