överklaga delgivningskostnad?

Bexzor

Trådstartare
På mellandagarna fick vi en räkning som skickats till sambons hus, 6 mil bort trots att vi gjort adressändring hos företaget. Men de har skickat det till gamla adressen iaf. Nu kom det trots saknad av ny adress på kuvertet, så det är ett stort frågetecken om hur den kom hit till rätt adress då det står gamla adressen.

Räkningen har gått till ett inkassobolag med delgivningskostnad.
MEN vi har inte varit i kontakt med delgivningsman, företager hävdar att det räcker med att en delgivningsman försökt nå oss. Men 1) sambon står skriven sedan 1 år tillbaka på nuvarande adress, 2) sambon finns att hitta på internet, 3) jag finns att hitta på internet

Någon som vet om det stämmer? Ska vi behöva betala delgivningskostnaden ändå? Ska man inte skriva på för att få en delgivningskostnad? Har ringt företaget, inkassobolaget, posten och svensk adressändring för att klura ut hur posten kan gå så fel.
 
På mellandagarna fick vi en räkning som skickats till sambons hus, 6 mil bort trots att vi gjort adressändring hos företaget. Men de har skickat det till gamla adressen iaf. Nu kom det trots saknad av ny adress på kuvertet, så det är ett stort frågetecken om hur den kom hit till rätt adress då det står gamla adressen.

Räkningen har gått till ett inkassobolag med delgivningskostnad.
MEN vi har inte varit i kontakt med delgivningsman, företager hävdar att det räcker med att en delgivningsman försökt nå oss. Men 1) sambon står skriven sedan 1 år tillbaka på nuvarande adress, 2) sambon finns att hitta på internet, 3) jag finns att hitta på internet

Någon som vet om det stämmer? Ska vi behöva betala delgivningskostnaden ändå? Ska man inte skriva på för att få en delgivningskostnad? Har ringt företaget, inkassobolaget, posten och svensk adressändring för att klura ut hur posten kan gå så fel.


Om de inte skickat fakturan till rätt adress så borde ni kunna få rätt i domstol om ni överklagar avgiften. Det är enkelt att kontrollera när en person eller ett företag ändrat adress i folkbokföringsregistret.

Gällande delgivning, så om den som ska delge inte når personen i fråga, trots flera försök, så kan man spika det som ska delges, det innebär att det som ska delges sätts på dörren. Nu vet jag inte hur det går till hos privata företag då jag arbetar statligt, men ett spikat dokument från min arbetsgivare spikas där adressaten ifråga är skriven, och det anses därmed vara delgivet. Nu använder sig min arbetsgivare av polisens stämningsmän när något ska delges, därav har de även behörighet att spika.
 
@elle12 Ärendet ligger just nu bollat mellan företaget och inkassobolaget, så vi får se hur det fortlöper. Överklaga lär vi inte göra, det är helt enkelt för mycket besvär runt det.

Ingen har spikat något på vår dörr, eller ens ringt oss från okänt nummer. Det låg i brevlådan, ihop med vår vanliga post. Ingen extra lapp eller dylikt. Gällande delgivning så såg jag att de har rätt att även söka på arbetsplatsen, vilket inte heller är gjort. Det jag ställer mig frågande till är varför vi ska betala för en tjänst som vi inte ens vet är utförd?
Med missade samtal på mobilen så ringer vi ofta tillbaka.
 
Men du säger ju att det delgivna materialet låg i brevlådan?

Delgivningen är inget man betalar för som en prenumeration, det är som inkassoavgiften en kostnad för att man varit tvingad att ta ställning till, fatta beslut och sedan sätta igång en process. Det kostar pengar. Som inte hade behövts om fakturan blivit betald i normal ordning, d v s i tid.

Är det en helt oväntad kostnad fakturan gäller? Eller är det el, något som är beställt, telefon eller liknande? För i så fall har man en skyldighet att hålla reda på att man faktiskt ska betala och i så fall efterlysa fakturan om den saknas.
 
@Lovisaleonora Jag är fullt medveten om vad inkasso gör. Men jag undrar om det verkligen räknas som delgivning, hur vet vi att inte posten eller någon snäll granne från orten där huset står lagt det i brevlådan? Vi har inte tagit ställning till något, det fanns inget brev att skicka in. En helt vanlig räkning, adresserat 6 mil bort. I räkningens specifikation så står det delgivningskostnad, men vi har inte fått någon delgivning. Ingen delgivningsman här, ingen spikning och inget brev att skriva under.

Hade vi fått räkningen till rätt ställe, så hade den varit betald. Den kommer också bli betald så fort jag får klarhet i vad vi ska betala.
 
Men jag undrar om det verkligen räknas som delgivning, hur vet vi att inte posten eller någon snäll granne från orten där huset står lagt det i brevlådan?
Det räknas som kostnad för att få in betalningen för fakturan.
Om man inte betalar en faktura i tid och den som skickar fakturan behöver jobba på att få tag på den som skall betala så måste man betala för de kostnaderna.

Däremot så kan man ju tycka att företaget borde ha hållit reda på den adressändring som ni har gjort.
Jag skulle ringa företaget och prata med dem.
Ni har ju faktiskt adressändrat.

Jag hade också adressändrat men fick en faktura till gamla adressen.
Så jag ringde och de hittade min adressändring och ansåg då att de skulle ha stått för det problemet.
Jag hade ju noga sett till att vara anträffbar.
Min faktura hittades dock innan den hade förfallit så jag hann betala i tid.
Hade det dröjt så visste jag ju att den skulle komma, viktig försäkring, så då hade jag ringt försäkringsbolaget och efterlyst den.

I övrigt se inlägget ovan som @Lovisaleonora skrivit.
 
Ärendet ligger just nu bollat mellan företaget och inkassobolaget, så vi får se hur det fortlöper. Överklaga lär vi inte göra, det är helt enkelt för mycket besvär runt det.
Varför bestrider ni inte bara?
Då så måste ju företaget fastställa skulden i domstol för att få pengarna.
 
Fortfarande undrar jag om det är en extraordinär kostnad, eller en väntad kostnad. Det spelar rätt stor roll i sammanhanget. Borde ni ha reagerat för att fakturan inte kom.
 
Hade vi fått räkningen till rätt ställe, så hade den varit betald. Den kommer också bli betald så fort jag får klarhet i vad vi ska betala.
Men märkte ni inte att den inte kom?
Om ni har ändrat adress hos företaget så måste ni ju veta att ni brukar få fakturor därifrån.
 
Varför bestrider ni inte bara?
Då så måste ju företaget fastställa skulden i domstol för att få pengarna.

Jo men vi får väl betala om det blir till företagets fördel? Dessutom håller inkassobolaget och företaget på att kolla upp vad som ska hända, vad exakt vi ska betala. Vi skulle återkomma i veckan.

Fortfarande undrar jag om det är en extraordinär kostnad, eller en väntad kostnad. Det spelar rätt stor roll i sammanhanget. Borde ni ha reagerat för att fakturan inte kom.
Men märkte ni inte att den inte kom?
Om ni har ändrat adress hos företaget så måste ni ju veta att ni brukar få fakturor därifrån.

Som jag skrev i början så är företaget, inkassobolaget, posten och svensk adressändring kontaktade för att kunna reda ut hur posten kunde gå så fel.

Frågan är om det stämmer att vi ska betala för en tjänst (delgivning) när vi inte sett några bevis på att en sådan använts? Ett vanligt kuvert med en räkning, adresserat till huset. Inget skrivet på kuvertet mer än adressen. Ingen extralapp i brevlådan om att vi blivit delgivna, inget samtal, ingen spikning, ingen kontakt med sambons jobb etc. Hur ska vi kunna veta att delgivning skett? Så vitt jag vet så ska alla tjänster man får betala för kunna styrkas, tex påminnelsebrev osv.

Tex så fick sambon en räkning från ett annat företag makulerad då det visade sig efter att ha varit påstridig om att jag ville ha kopia på sambons underskrift att beställningen gått från en annan mäklarfirma än den som sambon anlitat. Mäklarfirman hade gjort beställningen i sambons namn åt sina spekulanter utan sambons tillåtelse. Företaget hade gjort fel som trodde att det var sambons mäklare.
 
Hur ska vi kunna veta att delgivning skett?
Genom att ni har fått fakturan nu.

Så vitt jag vet så ska alla tjänster man får betala för kunna styrkas, tex påminnelsebrev osv.
Det är inte en tjänst på det viset.
Utan kostnader för att driva in en skuld.
Det är noga reglerat vad man får ta betalt för i det läget och har inget med vad som faktiskt har utförts att göra.

Det enda som kan vara fel är att de borde ha hållit reda på er adress.
Man kan ju inte hitta på att man inte hittar någon när man både har fått nya adressen och den finns i folkbokföringen.

Jo men vi får väl betala om det blir till företagets fördel?
Den frågan förstår jag inte.

Dessutom håller inkassobolaget och företaget på att kolla upp vad som ska hända, vad exakt vi ska betala.
Då så verkar det som att de anser att ni har bestridit fakturan.
 
Var det en väntad kostnad får ni ju skylla er själva för ni är skyldiga att ta reda på uppgifter att betala om den inte kom som planerat.
 
Huruvida räkningen var väntad eller en oväntad räkning hör inte till min fråga.
Spekulera får ni gärna göra, men verkar som jag får bättre besked i veckan som kommer än vad jag lyckas få här :)
 
Jo, det hör faktiskt till frågan. En faktura som återkommer med visst intervall, har man större skyldighet att efterlysa och faktiskt även betala fast den inte dyker upp.
 
Jo, det hör i allra högsta grad till frågan. Är det en väntad räkning, är ni skyldiga att efterlysa räkningen så snart ni inser att ni inte fått den (förfallodagen). Hade ni väntat räkningen, efterlyst den och sedan fått adressändringen genomförd i ordning, hade delgivningsförfarandet aldrig varit aktuellt.
 
Huruvida räkningen var väntad eller en oväntad räkning hör inte till min fråga.
Jo det är själva grundbulten i frågan.
Det avgör hela saken nämligen.

Väntad räkning = ert ansvar att se till att få tag på den.
Oväntad räkning = företagets ansvar att få ut den till er.

Det mesta andra som du tar upp spelar ingen roll i sammanhanget.
 
Jag fick lust att återge vad en av mina leverantörer berättade när vi diskuterade beställningen som jag inte hade gjort.

Den stora leverantören med gigantiskt många kunder hade många exempel på hyresgäster och hyresvärdar som satte i system att hyresgästen med kronofogdeskulder beställde och hyresvärden vägrade betala med hänvisning till att den inte var beställare.
På så sätt fick fastighetsägaren arbete utfört utan att betala för det.
De hade spärrat några sådana fastighetsägare.
I det läget valde jag att betala.
Jag hade ju faktiskt fått tjänsten och den var till nytta.
 
Uppd.

Pratade med inkassobolaget och urspungsbolaget nu på morgonen.
Vissa kostnader hade blivit fel, och flera utgifter på räkningen blev makulerade.
Företaget ifråga har även ändrat återigen i sin dator om vår adress, så idag kom en annan räkning som vi också efterlyst.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 334
Ekonomi & Juridik För att dra en lång historia lite kort, så har jag en häst på foder som det inte funkar med. Någon kanske minns min andra tråd för ett...
Svar
6
· Visningar
1 571
Senast: Betsy
·
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 660
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp