Överkänslig mot vaddå?

Yrrol69

Trådstartare
Har en glad ponny som under vintern brukar få någon form av hudåkomma. De två senaste åren har hon fått små skorpor av hudavlagringar på bakdelen. Man kan dra bort dem med naglarna och det blir en liten tuss päls som följer med sårskorpan.
Nu har hon fått det på höger sida buken, nedanför där sadeln sitter och på huvudet! Hela pannan är full och lite grand på halsen.
När veterinären var här för att vaccinera tittade hon på det och trodde det kunde vara någon foderrelaterad reaktion.
Vi har haft ungefär likadan foderstat varje år och det är när hon stallas in som det kommer. Första året hade vi hö och de två sista vintrarna hösilage.
Börja nu med att ta bort lucern, hon har fått kanske 2 dl om dagen, mest för att fylla ut foderhinken lite då hon inte får så mycket krafft.
Finns det något man kan smörja med för att få bort alla skorpor på huvudet? Jag kan ju inte tvätta med hexocilschampoo där....

Sv: Överkänslig mot vaddå?

Njae... det är inget vätskande i botten av krustorna. Bara torra hårda skorpor. Sen tittade veterinären på henne och trodde nog det var mer foderrelaterat.
Hon har det inte på sommaren, bara under vintern. :confused:
Jag får kanske ta hit en annan veterinär som tittar ordentligt. Hon har inte ont av det vad jag kan se. De ligger inte i sadelstaden, utan mer neråt magen.

När min häst fått lite problem med huden så ger jag henne linfröolja 2 msk/dag. Iofs får hon inte riktigt som din häst, utan mer att hon släpper en en massa hudavlagringar (utan päls). Men kanske värt att prova? En flaska är ju inte dyr och det är inte dåligt på något sätt. Med linfröoljan blir det bättre på några dagar för henne.

Nu när jag tänker efter så hade min valack sådana där skorpor ibland, oftast vid sadelgjordsstaden eller pannan. Har kommit och gått, sommar/vinter spelar ingen roll, men inte senaste året/halvåret :confused: . Iofs har jag den senaste tiden varit väldigt noga med foderstaten, jag tror att han förr fick för lite protein.

Hur ser proteintillförseln ut hos din häst?

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 4.0 5.0 26.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 50.0 52.2 4.3 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 300.3 316.8 5.5 OK
Ca 19.5 20.8 6.5 OK
P 12.5 14.4 15.1 OK
Ca/P 1.6 1.4 OK
Mg 7.5 10.8 43.9 OK
Se 0.8 0.8 1.3 OK

Så här ser det ut när jag lagt in hennes foder i foderprogram. Hon får även extra vitaminer då det är fjolårs hösilage. Vi tar in eget hösilage och fick enorma mängder förra året.
Här får hon hö, lite krafft groov, mineraler och vitaminer. Inget lusern.

Ska pröva linfröolja omgående.

Jag tror oxå på regnskållor . Min unghäst hade exakt samma symptom under vintern! I pannan och precis vid virveln på bakdelen. Inget som vätskade det heller (vad jag såg) men veterinären kollade och konstaterade regnskållor. Själva "vätskandet" som nämns i artikeln (står ju även att det är lindrigt) märker man nog inte av. Min vet rekommenderade att tvätta med nått fast nu minns jag inte vad ;) typ asollösning.

Jag har fått samma/liknande utslag på min valack och nu har jag plockat bort lusernet och det har blivit bättre :)

Du hade iaf inte proteinunderskott som jag hade på min häst. :)

Hoppas det är så enkelt att lite olja kan hjälpa.

Vet inte till hundra än, men det lutar åt det hållet eftersom utslagen kom i samband med att jag började använda lusern och nu när jag plockat bort det blir han bättre (stoet oxå).

Läste lite om vetegroddsolja, någon som provat det?

Jag använde det till min hund med hudproblem med bra resultat, det är absolut värt att testa.

Till våra hästar med hudproblem ger jag linfrökakapellets och det har hjälpt enormt mycket. I år har ingen (peppar peppar) några hudproblem alls.
Tänk bara på att det tar tid innan du får resultat, det kan ta till nästa fällning innan du ser det riktiga resultat.

Ok, ville inte tro något sådant heller. Därför har de fått stå kvar på lusernet kanske lite för länge. Har blivit rådd till att ge b-vitamin tex, men kände att jag vill inte dölja symptomen utan att ta reda på var de kom ifrån och nu känner jag att jag gjorde rätt :)

Väldigt svårt att se på hästen men det du har i handen ser ut som regnskållor iallafall.

*KL
Min häst fick precis samma sak, fast på framsidan av bakbenen. Fick aldrig reda på vad de var, och de försvann lika snabbt som det kom. Oxå just på vinterhalåret som jag märkte det.

Vi har en i stallet som har lite samma sak, kommer bara på höst vinter vår. ej sommar. Ett halvblod m mkt fullblod i. helrakad förra året, i år dräktig och ej rakad. Vet har kollat och det är inte regnskållor, ringorm, ej bakterie(odlat), ser ut mer som ringorm än skållor i "formen".
Har provat att ta bort allt kraftfoder och morötter, men ej resultat, nu sen en vecka tillbaka har hon bara ätit Hö(innan alltid hösilage på höst, vinter, vår. Hö/gräs på sommar)och det har inte kommit nya, men dom gamla vill inte läka bra heller. får hippotrimm på såren(enl. vet).
Jättekonstigt, vet nån något liknande?

Prova att tvätta huvudet med tex mild jodopaxlösning, ta på bomull och badda på.
Du kan sen torka med handduk och smörja med tex salicylsyrevaselin ( finns på apoteket, 2% ) och låta det sitta kvar någon dag och prova om det går att pilla bort försiktigt sen.
Badda gärna med jodopax efter du fått bort krustorna.

Även om det inte är regnskållor, vilket jag iochförsig tycker det ser ut som, så är det inget farligt med varken jodopax eller salvan :)

Prova kan man ju alltid....

Men är det inte bara att ta prov och skicka in ? Då får du ju veta vad det är och behöver inte gissa.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 626
Senast: MissInterpreted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V