Överkänslig mot switch hur fort kommer symptomen???

Shaggy

Trådstartare
Novan går ute dygnet runt sen några veckor och har blivit helt sönderbiten av olika flygfän. Jag provade då att switcha henne och hällde enligt instruktionen på en liten mängd för att kolla om hon är överkänslig. Dagen efter hade hon inte reagerat på något sätt utan jag antog att hon tålde medlet. Dagen efter det (alltså två dar efter provet) så hade hon fått ett handflatestort "sår" på korset ungefär där jag hällt provet, folk sa att det var ett bitsår men jag tyckte inte att det såg ut som ett sådant. Såret var enbart att pälsen försvunnit och övredelen av huden också men inga djupare delar in som det brukar bli av bitsår. Kan reaktionen komma så långt i efterhand? eller kan hon ha varit och skavt sig på något?? Hon fick inga reaktioner på övriga ställen jag hällde på switch.
Tyvärr har bipacksedeln till min flaska råkat ut för en olycka hur ofta ska man hälla på switchen?, om jag nu vågar hälla på mer.

Hej!
Detta hittade jag på nätet, det enda som står är att uppkommen reaktion är kortlivad....:

Knott kan bli en verklig plåga för hästar på bete pga av sin talrikedom och sina smärtsamma och irriterade stick. Stoppa därför knottplågan innan den börjar genom att behandla dina hästar med Switch pour on.

Vissa hästar och då speciellt islandshästar lider av överkänslighet mot saliven från vissa arter av knott. Då en överkänslig häst blir biten av knott blir det angripna området mycket irriterat och hästen kliar sig intensivt för att bli av med klådan. De kan fortsätta att klia sig till allt hår är borta och huden blir bar, svullen och sårig. Hästar som lider av överkänslighet bör behandlas en gång per vecka.

De fästingburna sjukdomarna Ehrlichios och Borrelios har blivit alltmer uppmärksammade under senare år. Det bästa sättet att hindra att hästen blir smittad är att förhindra att den blir biten av fästingar. Switch pour on minskar risken för fästingbett.

Effekttid för knott är normalt 4-8 veckor.
Effekttid för fästingar är ca 4 veckor.

Som med alla insekticider påverkas effekten av väderlek och insektstryck. Det finns också individuella skillnader mellan olika hästar.

Användning
Applicera uppmätt dos i en sträng från huvudet längs manen och ryggen till svansen. Undvik behandling på sadelstaden samt huvudet. Via hårremsfettet sprids sedan Switch pour on till alla utsatta delar av hästen på mycket kort tid. Den rekommenderade dosen gör att hela hårremmen hos hästen verkligen täcks.

Switch pour on koncentration är anpassad så att hästen inte irriteras av lösningen. Vissa hästar, speciellt hästar av arabtyp, kan dock vara överkänsliga mot produkten. Är det osäkert hur hästen reagerar för Switch pour on kan man prova med en liten mängd på en fläck bakom sadelstaden Om irritation uppstår skall behandling undvikas. Uppkommen irritation eller annan reaktion är kortlivad. Produkten kan användas även på dräktiga ston. Switch pour on har 0 timmars karenstid för start inom STC:s reglemente.

Användningsområde
Mot knott och fästing på betesgående hästar. Behandlingen får ej ske senare än 60 dagar före slakt. Bör ej användas av personer under 18 år.

Deklaration
Verksam beståndsdel: 4 volym-% Permetrin (cis:trans 80:20)
Dosering: Dosera 1 ml per 10 kg kroppsvikt till max 40 ml
Förpackningsstorlek: 250 ml med 10 ml måttkammare

OBS! Medlet får ej överdoseras!!

Lite funderingar...

Om det skulle vara ett bett från en annan häst: Biter inte alltid hästar varandra mer på sidan av kroppen?! Och själv så tror jag inte att hästen kommer åt att klia sig där, visst pålle kan ha fått en kompis att klia där, men då är det nog så att medlet kliar så mycket att det troligen gör mer skada än nytta. (jag har en kompis vars häst tappade pälsen där switch legat på)

Jag tror ju att det är switchen som ställt till det men frågan är varför reaktionen kommer så långt efteråt som två dygn :confused:. Hon har nu fått några konstiga bulor i mankammen på ena sidan av halsen men inte på den andra :confused:.
Varför har inte Shaggy en normal häst :confused:

Jag har inte heller en normal häst, fast min har andra konstiga saker för sig :D

Ring Pharmaxim,telnr:042-385450 och hör efter,
De arbetar inom området djurhälsa och tillhandahåller både läkemedel för veterinärt bruk och produkter för förebyggande av sjukdom och för djurvård (bla switchen).

De kan säkert svara på om detta är en biverkning av medlet eller ej.
.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka