Överhoppen brunst......

asterix_zaphir

Trådstartare
Måste bara fråga er här ute..
Jag har mitt sto på betäckning och hon har nu gått hos hingsten i 6 veckor. Hon blev betäckt ungefär i mitten av maj och sedan gick hon över en brunst, kollad mot hingsten. Idag blev de ett ultraljud på henne och de var negativt.

På ultraljudet såg allt bra ut och att hon skulle komma i brunst igen inom 1 vecka.
Vet har ingen förklaring på de hela mer än att hon trodde att stoet kunde ha resorbetat men de är ju ingen som kan svara på de då hon inte blivit ul tidigare...

Någon duktig här ute som kanske har en förklaring till varför sådant här kan hända?

Tacksam för svar...

Sv: Överhoppen brunst......

Det kan säkert finnas flera förklaringar till varför ett sto resorberar. Ett är att fostret inte är livsdugligt.

Vårt sto resoberade tre dräktigheter ett år - ingen vet varför. Året därpå fick hon hormoner som hjälpte till att behålla fostret. Under en viss period ska ett visst hormon öka, vilket det inte gjorde på vårt sto, om det händer igen så be veterinär om hjälp. Hormonbehandligen hjälpte för det står en fin 2-åring i stallet:D

Eller så kan de ju vara så att de kollat henne mot hingsten i fel vecka. Veckan innan eller efter brunsten då de inte syns på stoet när hon är brunstig...

De är så mycket som är så konstig när de gäller denna betäckningen:crazy:
Dels för att jag tycker att de ska göra ett ul runt dygn 16, men de sa att de inte gick att göra ul förrän i dygn 20 men de gjorde de aldrig. De drog på tävlingar istället :crazy:

Men jisses. Det är inte läge att byta hingst, eller framförallt hingsthållare tycker du?

Men jisses. Det är inte läge att byta hingst, eller framförallt hingsthållare tycker du?

Jo de hade de nog varit men jag har inte råd att förlora de ca 13000-14000 som de kommer att kosta med betäckning och alla de andra avgifterna...
Vill inte skriva för mycket innan jag fått hem hästen.

Jo de hade de nog varit men jag har inte råd att förlora de ca 13000-14000 som de kommer att kosta med betäckning och alla de andra avgifterna...

Fast om du inte får dräktigt så har du ju ändå förlorat de pengarna.. :crazy:

Fast om du inte får dräktigt så har du ju ändå förlorat de pengarna.. :crazy:

Nja, jag har en sådan betäckning som jag får betäcka nästa år också om de inte tar i år och då kan jag sälja den rättigheten :angel:
Nu är stoet i alla fall sprutat igång och ska komma i brunst så jag får väl köra dit och kolla själv så hon blir betäckt.

Det kan ju förklara en del.
Vi som bara har levande föl-avgifter har verkligen inte råd att fuska med dr-koll och semineringar.

Det kan ju förklara en del.
Vi som bara har levande föl-avgifter har verkligen inte råd att fuska med dr-koll och semineringar.

Men jag fattar inte ändå.... som hingsthållare vill man ju ha dräktigt och gärna på första brunsten!

Det skiljer ju en hel del mellan raserna men jag och många med min ras tar in språngavgiften till fullo innan betäckning. Givetvis med garantier om levande föl, ombetäckning osv om det inte tar sig (och stoet är ok på ul/bakt prov). Men då vill man ju inte ha stoet ståendes hela säsongen eller få tillbaka henne hela tiden, det blir ju bara mer jobb! Och sämre "rykte".

De borde vara alla hingsthållare att sträva efter men tyvärr finns de som inte ser de på de viset tydligen...

Om man gör ett bakterieprov, hur lång tid tar de innan man får reda på svaret?

Jag brukar få svaret dagen efter. Men det måste tas i brunst så det måste man ju ha lite koll på då.

Ok, hon är sprutad igång idag och då bör man kunna ta ut vet på måndag igen för att ta ett prov då.

För att svara på ursprungfrågan.
Stona kan ha kort brunstintervall om de är kraftigt infekterade. Har varit med om att vissa ston ovulerar med ner mot 16 dagars mellanrum.
Hon kan också mycket riktigt varit dräktig, och sen resorberat mellan 20-30 dagar. Jag upplever att kanske 5 % gör det.

Vilket som så är det smart att ta ett bakterieprov, och sen behandla utifrån det.

Ja de är lika bra att ta ett prov så man får ett svar om det är något. Fast jag hoppas verkligen inte de.

De flesta bakterier i livmoderna är lätt-behandlade, bara man har resurser och kunskap.

Låter kanon bra.

Har en fråga till.
Hur vanligt är de att de kommer i brunst med jämna intervallen med en brunst som är överhoppad om de har resoberat?
Om vi säger ifrån första brunsten till den tredje har de gått rätt så precis så de skulle kunna infalla en brunst i mellan om vi tar efter ultraljudet nu sist.
Hoppas ni förstår hur jag menar.

Det beror ju på när de resorberat. Oftast så kommer de i brunst ganska snabbt efter det, kanske 3-4 dagar.

Ok. Har suttit och räknat och det är precis som hon inte varit dräktig för brunsterna har kommit som de skulle tidsmässigt utom den andra.
Hur pass tidigt / sent kan de resobera?

Men om de kommer i brunst rätt snabbt efter de resorberat så borde ju brunsten bli något förskjuten tidsmässigt också. För då borde de ju vara näst intill omöjligt att den ska skulle komma med ca 21 dagars mellanrum för som de är nu så hade hon brunst sedan nästa brunst var borta (21 dagar) och nu tredje brunsten är på g ca dygn 21 efter den som uteblev enligt ultraljud. Visst verkar de konstigt:confused:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka