Övergrepp eller barns oskyldiga lek?

Kusebuse

Trådstartare
Min son på snart 8 år berättade följande;

Två flickor -en klasskamrat och en i klassen över - tvingade in honom på toaletten tillsammans med dem. Där drog de av honom kläderna, och tog på honom...:crazy:

Det tog också på varandra och slickade varandra i "rumpan" :confused:

(Föräldrarna var vid tillfället i trädgården).

Med ett hot om att "skvallrar du slår vi ihjäl dig" släpptes han så småningom ut från toan.

Hem kom en blek och väldigt skakad pojke.... Hur ska jag tackla det här?
Är det normalt att barn gör så? Jag har inget minne av att jag hade sexlekar som barn...
Vart vänder man sig för att få råd?

Sv: Övergrepp eller barns oskyldiga lek?

Usch vad jobbigt :(. Har du pratat med föräldrarna till de andra barnen? Jag har vissa minnen av förmodligen ganska olämpliga lekar i ung ålder... det är nog bra att sätta stopp för det tidigt, iallafall de delar som innebär att man tvingar med någon!! Jag hade nog pratat med de andra föräldrarna om saken.

Kommer pojken hem blek och väldigt skakad och berättar om tvång och hot finns väl inget tvivel om att det inte handlade om oskyldig lek.

Det första du borde göra är att tala med flickornas föräldrar, de vill nog gärna veta vad deras barn gör. Vill du har råd från någon utomstående är nog min första tanke att kontakta bup.

Nej det är ingen oskyldig lek. Ta din son på allvar och låt honom slippa träffa flickorna mer.
Kontakta bup och be dem om råd och hjälp. Flickorna behöver givetvis också pratas med och det är lämpligt att det är en duktig barnpsykolog som gör det. Ofta när barn utför sådana här saker så beror det på att de har blivit utsatta själva så vänta med att prata med föräldrarna tills du har pratat med bup. Du kan ju i nuläget omöjligt veta om det kan vara någon av föräldrarna eller om det kan vara någon annan som har utsatt flickorna för något eller om de inte har blivit utsatta alls utan bara gjorde så ändå.

Låt din son prata om det om och när han vill men tvinga honom inte eller gör en större sak av det än det redan är för det kan skada mer än själva händelsen. Det viktiga just nu är att han känner sig trodd och att han känner sig trygg med att inte behöva träffa dem igen. Säg däremot inte att han slipper träffa dem igen utan bara på rak fråga ifrån honom på om han måste träffa dem igen så säger du nej.

En nära vän till min sambo har en dotter som blev utsatt för liknande, ingen anmälan gjordes (för barn är ju barn:grin: )
Det hela slutade med att denna flicka på 8år blev utsatt för ett våldtäktsförsök av en 9-årig pojke! :eek:
Detta var flickans granne..

Det visade sig att pojken kommit över föräldrarnas P-rullar..

Det visade sig att pojken kommit över föräldrarnas P-rullar..

Min högst amatörmässiga teori är att detta är något liknande som inspirerat flickorn. Jag tror inte heller att de är störda eller konstiga, jag tror att de skulle testa helt enkelt. Hotet och tvånget kom just för att de nog förstår att man faktiskt inte gör så.
Jag hade pratat med deras föräldrar.

Min son på snart 8 år berättade följande;

Två flickor -en klasskamrat och en i klassen över - tvingade in honom på toaletten tillsammans med dem. Där drog de av honom kläderna, och tog på honom...:crazy:

Det tog också på varandra och slickade varandra i "rumpan" :confused:

(Föräldrarna var vid tillfället i trädgården).

Med ett hot om att "skvallrar du slår vi ihjäl dig" släpptes han så småningom ut från toan.

Hem kom en blek och väldigt skakad pojke.... Hur ska jag tackla det här?
Är det normalt att barn gör så? Jag har inget minne av att jag hade sexlekar som barn...
Vart vänder man sig för att få råd?

Sexlekar är normalt (jag minns flera tillfällen från 6-7 års ålder och framåt).

Men detta var inte en lek på LIKA VILLKOR, eftersom din son inte ville vara med och blev hotad. Det spelar ju egentligen ingen roll om det handlade om "sex" eller något annat; hade han blivit påtvingad att doppa huvudet i toan, nypt i näsan mot sin vilja, kastad boll i ansiktet på och fått samma hot "skvallrar du så slår vi ihjäl dig" så är det ju självklart INTE okej.

Lekar ska ske på lika villkor; alla ska vilja vara med i leken och hot om repressalier tyder väl på att de förmodligen också förstod att han inte ville vara med (alternativt att han sa att han skulle berätta). Om de inte förstod att de faktiskt utsatte honom för något; om de trodde han var MED på leken så hade det ju inte funnits någon anledning att hota honom.

Mitt råd är att hantera det precis som vilken slags lek som helst där din pojke har blivit utsatt som "objekt" i leken istället för att vara med på lika villkor. Tala med föräldrarna till de andra barnen är väl ett bra steg? Försöka tala om för din son hur han ska kunna hantera liknande situationer i framtiden (när/om någon tvingar honom till en lek; OAVSETT vad den handlar om); hur han ska kunna säga ifrån (och berömma honom för att han berättade för dig om detta); om det finns någon fler strategi än den han använde nu för att slippa. Ev tala med proffs; BVC kanske kan hjälpa dig med en bra kontakt.

Jag tänker såhär; att han förmodligen hade varit både skakad och upprörd även av andra slags lekar än just denna där han varit ett offer snarare än en deltagare. Därför tror jag att det bästa sättet att hantera det är att agera precis så som man hade gjort i det läget.

Senast ändrad:

Sexlekar lekte man som liten, men vi tvingade aldrig någon utan det var alltid på lika villkor.
Dock tog vi aldrig varandra på könsorganen utan hade alltid kläderna på oss för vi var för fega.

Men jag tycker inte det pojken blev utsatt för låter normalt utan hade tagit upp det med föräldrarna.

Jag tycker det låter som sexuella övergrepp och bör ses allvarligt på. Definitivt kontakta föräldrarna till flickorna och även skolan så de vet vad som hänt.

Jag tycker din syn pa det hela ar valdigt sund Bjork!

+ 1 pa den, ville jag nog mest saga.

Kontakta bup och be dem om råd och hjälp. Flickorna behöver givetvis också pratas med och det är lämpligt att det är en duktig barnpsykolog som gör det. Ofta när barn utför sådana här saker så beror det på att de har blivit utsatta själva så vänta med att prata med föräldrarna tills du har pratat med bup. Du kan ju i nuläget omöjligt veta om det kan vara någon av föräldrarna eller om det kan vara någon annan som har utsatt flickorna för något eller om de inte har blivit utsatta alls utan bara gjorde så ändå.

:bow:
Prata med flickornas föräldrar känns typ som bland det dummaste man kan göra.

:eek: Jag har aldrig varit med om något sånt vad jag minns och såg aldrig några andra barn göra det heller.

Att du inte såg andra barn hålla på med det är inget konstigt då det brukade ske i en garderob med ficklampa typ ;)

TS: Tycker absolut du ska prata med flickornas föräldrar, detta är inte ok någonstans och det är ju bra om din son faktiskt får reda på det och att någon reagerar.

:eek: Jag har aldrig varit med om något sånt vad jag minns och såg aldrig några andra barn göra det heller.

"något sånt"= det som TS son var med om? I så fall; Nej, det har inte jag heller varit med om eller sett.

"Något sånt" = "sex"lekar eller "leka doktor" så är det sådant som väldigt många varit med om och/eller "sett". Och fullt normalt.

Könsorgan är inte konstigare/fulare/mer tabubelagda än armar, ben eller annat för ett barn.

Många barn tittar och känner på sina egna könsorgan (vår 4åring har fascinerat berättat att "min snopp kan växa!" för oss. En form av onani med andra ord) och även på andras/varandras. Även om inte du gjorde det så är det inte något konstigt eller fel på dem som gör det.

Fast om det nu är så "normalt" och "vanligt" så borde jag väl sett.

Äsch.

Att något är normalt och vanligt innebär inte att ALLA gör det. Tvärtom innebär det inte heller att något inte har skett så länge du inte har sett det.

Jag har minnen av påklädda sexlekar från dagis när jag var 5-6.

Nej det är ingen oskyldig lek. Ta din son på allvar och låt honom slippa träffa flickorna mer.

:bow:
Prata med flickornas föräldrar känns typ som bland det dummaste man kan göra.

Instämmer.

Fast om det nu är så "normalt" och "vanligt" så borde jag väl sett.

Som barn står man väl sällan på sidan av och betraktar andra barns lekar tänker jag mig... ?

För min del (och de jag pratat med som haft liknande erfarenheter) så har lekarna skett mellan 2-4 barn som alla DELTAR i leken. I egna rummet eller på "hemlig plats" i skogen osv.

Det ligger ju i sakens natur (vilket framgår av både TS och din :eek:) att även barn förstår/vet att det är något "privat". Ofta tror jag barn döljer sådana lekar för vuxenvärlden (precis som de döljer andra lekar som vuxenvärlden brukar "banna"); antingen för att de fått höra vissa reprimander när/om de t ex rör vid sig själva eller för att föräldrarna (liksom vi) talar om/lär sina barn vid en viss ålder att vissa saker gör man "privat". Som t ex går naken, bajsar eller "får snoppen att växa". För att det tillhör vårt sociala "system"; vi gillar inte att se andra onanera, ha sex eller bajsa offentligt i parker och dylikt. Och det är väl vettigt att lära sina barn det så att de inte råkar göra för stora sociala klavertramp.

Svarar alla;

Flickorna har varit här och försökt tvinga med min son att leka. Han hade svårt att säga nej, så jag fick lov att ingripa. Talade om för dem att han inte behöver leka om han inte vill, och att de inte ska försöka tvinga någon till lek.

Jag har fått tid för samtal per telefon med bup, och det ska bli intressant att höra vad de tycker är normalt och inte.
Skulle aldrig våga prata med föräldrarna om detta utan att ha bup i ryggen sas.

Min pojke är i alla fall lättad och glad nu när han vet att han inte behöver umgås med tjejerna.
Han berättar lite i sänder av fri vilja om det som hänt, och han ser så förnärmad ut.
Han säger också att han inte kan berätta allt för mig för det känns svårt, men vill gärna berätta för någon annan vuxen.

Jag tackar för alla era svar och åsikter, de betyder mycket!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV