Övergjord!

Sv: Övergjord!

Men hur ofta händer det egentligen att sadelgjorden går av? Är det stor risk att den gör det i terrängen om man inte har övergjord?
använder man samma slags gjord som inom galoppen? Var finns de att köpa?

TS: sorry för lite trådkapning :angel:

Jag har inte sett många som har det ens i *-igt. Jag har det inte - men har funderat på om det kan vara en smart investering.

Landslagsryttaren i vårt stall har det inte ens när hon rinder ***-igt och ****-igt. Men jag vet inte varför hon inte använder det.

Men hur ofta händer det egentligen att sadelgjorden går av? Är det stor risk att den gör det i terrängen om man inte har övergjord?

Säkerligen händer det inte särskilt ofta men den är en säkerhetdetalj som kan bli avgörande om ngt händer. Annars kan man ju resonera så om mkt; varför ha hjälm när man nästa aldrig trillar av, varför ha försäkring, man skadar sig ju nästan aldrig osv...

Är det ingen som har en bild?

Det finns gjordar med hällor för en övergjord:
0188-2T.jpg

0191-2T.jpg

Länk till övergjord

Är det här en bra modell på övergjord? Det vimlar inte direkt av närshopar med övergjordar :crazy: Det står att den har elasta isytt vilket då borde innebära halvelastisk, eller?
Ska be Jennifer mäta hur lång övergjord som behövs.

Säkerligen händer det inte särskilt ofta men den är en säkerhetdetalj som kan bli avgörande om ngt händer. Annars kan man ju resonera så om mkt; varför ha hjälm när man nästa aldrig trillar av, varför ha försäkring, man skadar sig ju nästan aldrig osv...

Jo fast, det känns som att det är vanligare att folk trillar av än att sadelgjorden går sönder??

Sitter övergjorden lika hårt som den vanliga? blir inte sadeln förstörd?

Ja, övergjorden sitter lika hårt som sadelgjorden, annars gör den ju ingen nytta. sadlen blir inte förstörd.

Det är kanske inte så himla vanligt att sadelgjorden går sönder, men den dagen den gör det är man nog glad att man hade en övergjord åxå.
Så resonerar jag iaf.

Då ska jag bara be Jennifer mäta då. Cinna är ju rätt nätt så vi får väl se om det funkar. Den här modellen fanns tydligen bara i 228 cm och jag tycker att det låter som rätt mycket. Jag vet ju hur långt runt henne den vanliga magplattegjorden når ;)

Var har du köpt din då?

Ja, övergjorden sitter lika hårt som sadelgjorden, annars gör den ju ingen nytta. sadlen blir inte förstörd.

Det är kanske inte så himla vanligt att sadelgjorden går sönder, men den dagen den gör det är man nog glad att man hade en övergjord åxå.
Så resonerar jag iaf.

Klart det är så. Samma anledning som jag har senskydd på min häst när jag rider, förebyggande syfte så att säga.

Aledningen till att jag undrar är om man behöver "nojja" sig över att gjorden ska gå söder om man tänker rida deb/lätt fälttävlan?
Jag är en person som skulle kunna noja över det, haha. :angel:
Är det vanligt så blir man ju orolig, nu verkar det ju som tur är inte vara det!

Nej det behöver man inte noja sig för tycker jag, om man inte har en häst som gärna tar monstersprång och spränger sadelgjordar annars vill säga ;)

Haha, det där med storlekar har jag noll koll på, köpte bara den som fanns och som tur var gick den percis runt (den på den tiden ganska runda) hästen :D

Jag köpte min på EKO:- är en Knight´s-gjord btw.

Hmm, okej. Eko har ingen av oss i närheten. Vi får väl se om den galoppgjorden funkar. Jennifer skulle mäta Cinnas mage imorgon :)

Jag hittar bara övergjordar i de olika set:en. De enskilda gjordarna var bara vanliga. Eller har jag missat något?

Men om man har en magplatta är väl inte chansen alls stor att den spricker? är inte det mera om man har en "vanlig" gjord?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige slutar sexa i lagtävlingen i fälttävlan. Men det hade kunnat sluta med brons – om det inte varit för straffet i gårdagens...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
45
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två dagar i fälttävlans tecken väntas på Össjö Hästsällskap när Breeders och SvRF:s unghästchampionat rids i helgen. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
110
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är de svenska lagen till EM i fälttävlan för young rider, junior i fälttävlan klara, två starka lag där hälften mästerskapsdebuterar...
Svar
0
· Visningar
137
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024