Övergjord!

toughcookie

Trådstartare
Ni som rider Ft, använder ni övergjord i terrängen?
Och isåfall, föredrar ni stum eller elastisk och varför?
Ni som INTE använder det, varför inte?

Sv: Övergjord!

Jag använder en övergjord som har en liten bit resår, ca 1 dm.

Tycker det är en billig (liv)försäkring!

Är det ett medvetet val att ha icke helelastisk gjord eller har det bara blivit så?
Är det nackdel att ha helelastisk?
/kakan som har en hel låda med övergjordar och har lite svårt att välja...

Har en av samma modell som emma med en liten bit resår och av samma anledning.

Känns bra att ha lite resår så att hästen kan vidga bröstkorgen lite extra om den skulle behöva. Precis som med en elastisk sadelgjord. Risken med en helelastisk är att den kanske inte klarar av att hålla sadeln kvar om sadelgjorden skulle gå sönder.

Det kan man säga. Du har din vanliga sadelgjord och dessutom har du en gjord som ligger utanpå sadeln och runt om hästen.

Ja okaj, så det går över sadeln eller? Jag har sett fälttävlanssadlar med en skåra i kåpan som gjorden kan gå igenom, men kan man göra så med vanliga sadlar också? Det borde man väl?

i vilken klass tycker ni man ska börja använda det?
i deb. e de ju inga som har de precis..

Jag har nog alltid haft det, från debutant och hittills upp till **.

Har btw en sån med en bit resår och resten oelastiskt material.

Ja okaj, så det går över sadeln eller? Jag har sett fälttävlanssadlar med en skåra i kåpan som gjorden kan gå igenom, men kan man göra så med vanliga sadlar också? Det borde man väl?

ja det blir runt hela sadlen, en skåra för ö-gjorden är bara en extra finess - inget som är absolut nödvändigt.

Jag har ingen övergjord..varför vet jag egentligen inte.. Jag vet inte om jag kan påstå att det är så många som har det som rider *-** fälttävlan heller..(själv rider jag upp till lätt) eller så är det bara att jag inte tänkt på det..
man tycker ju inte att sadelgjorden borde gå sönder bara sådär..:angel:
Kanske borde ta och införskaffa en dårå...men jag vet faktiskt ingen affär som har det..Hööks har det väl inte..o det är närmaste ridsportbutik för mig...

kl
Om man har en övergjord som är helelastisk är den ungefär likadan som en vanlig täckersgjord då?

*kl*

Inte för att man sitter ner sådär jättemycket under en terrängritt, men ändå - blir det inte konstigt att sitta ner i sadeln om man har övergjord? Måste ju kännas lite lustigt, åtminstonde i början.

Nej, man märker inte av den. Inte jag iaf.
Den är inte alls lika tjock som en sadelgjord utan som ett kraftigt, brett, vävt band.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige slutar sexa i lagtävlingen i fälttävlan. Men det hade kunnat sluta med brons – om det inte varit för straffet i gårdagens...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
45
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två dagar i fälttävlans tecken väntas på Össjö Hästsällskap när Breeders och SvRF:s unghästchampionat rids i helgen. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
110
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är de svenska lagen till EM i fälttävlan för young rider, junior i fälttävlan klara, två starka lag där hälften mästerskapsdebuterar...
Svar
0
· Visningar
137
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024